6 שנים אחרי שנתחם הסכם הגג ושנתיים לאחר שהעירייה הקפיאה מתן היתרי בנייה – הוסרו החסמים לשיווק קרקעות מדינה לצורך בניית דירות חדשות בבאר שבע. משרד הבינוי והשיכון הודיע אתמול (ד') כי המדינה תקדם מכרזים להקמה של כ-1,500 יחידות דיור חדשות בבירת הנגב בכל שנה ב-5 השנים הקרובות, לצד פיתוח שכונות חדשות, חידוש תשתיות תחבורה, הקמה של עוגני תעסוקה ופרויקטים עירוניים. ל-ynet נודע כי במסגרת המו"מ בין העירייה למשרד, יינתן דגש על תוספת משמעותית של כיתות לימוד ומתן תקציבים לפיתוח החינוך, התחבורה והפנים בעיר.
בתחילת השבוע ערכו שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, מנכ"ל המשרד, אביעד פרידמן, ומנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ינקי קוינט, סיור עבודה בעיר ונפגשו עם ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', לדיון עבודה על המשכו של הסכם הגג בבאר שבע, במסגרתו שווקו עד כה קרקעות לבניית כ-10,000 דירות. נזכיר כי ההסכם נחתם ב-2015 ובמסגרתו הובטח לתושבים כי המדינה והעירייה ישתפו פעולה לצורך בנייה של לא פחות מ-20 אלף יחידות דיור חדשות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
סוף לקיפאון? שכונת רמות בבאר שבע
סוף לקיפאון? שכונת רמות בבאר שבע
סוף לקיפאון? שכונת רמות בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
במסגרת ההסכם ההוא הוחלט שמדי שנה ישווק משרד השיכון כ-3,000 יחידות דיור עד לשנת 2019 ואילו העירייה מצידה תנפיק היתרים לכ-1,000 יחידות דיור בשנה. לצורך כך הוקמה מינהלת הסכמי גג בעיר. ואולם, מחלוקת בין העירייה לממשלה לפני כשנתיים הובילה לעיכובים בהעברת עשרות מיליוני שקלים הנחוצים לפיתוח שכונה חדשה, ודנילוביץ' החליט להקפיא מתן היתרי בנייה. כשנה לאחר מכן החליטה העירייה לסגור את המינהלת בניגוד לעמדת משרד השיכון.
בתחילת 2021 הצטרפה עיריית באר שבע ל-32 רשויות מקומיות שחתמו על הסכמי גג עם המדינה או מצויים בהליכים לקראת חתימה. הרשויות שלחו מכתב לראש הממשלה ולשרי האוצר, הפנים והשיכון, ובו טענו כי לא יוכלו לקדם מכרזי מדינה בערים ללא תשתיות הולמות. "לא נוכל לאפשר הקמה של שכונות חדשות למגורים, ללא תשתיות הולמות וללא יצירת בסיס כלכלי יציב ואיתן לרשויות המקומיות, שיאפשר את פעילותן התקינה והסדירה לאורך שנים", נכתב.
למרות זאת, כאמור, על פי הודעת משרד השיכון, נציגי המשרד ורמ"י הגיעו להסכמות עם עיריית באר שבע לפיהן המדינה תשווק בשלב זה כ-1,500 דירות חדשות בשכונת פסגת רמות (בנייה רוויה), בשכונת הפארק (בנייה רוויה) בשכונת רקפות (בנה ביתך). במסגרת הדיונים בין הצדדים הוחלט לנסות לקדם ככל האפשר תוספת תשתיות למוסדות חינוך ותחבורה.
מהמשרד נמסר: "לצד החשיבות הרבה בהגדלת היצע הדירות ברחבי העיר, לזוגות ומשפחות צעירות ולמשפרי דיור, חשוב לפתח את שכונות המגורים החדשות, להקים תשתיות ראויות, מוסדות חינוך וציבור, פארקים ושאר השירותים לתושבים. זאת במקביל לפיתוח השכונות בסטנדרט גבוה, חידוש ושדרוג תשתיות תחבורה, הקמה של עוגני תעסוקה ופרויקטים עירוניים שיחזקו את באר שבע כמטרופולין אטרקטיבי ומוביל במדינת ישראל".
השר אלקין מסר: "חיזוקה של באר שבע כעיר מטרופולין של הדרום הוא דבר הכרחי ועל כן היה לנו חשוב, לאחר שנתיים של קיפאון, להסיר חסמים ולאפשר את המשך הבנייה וההתפתחות של בירת הנגב. תפקידנו להעמיד את כל הכלים האפשריים להמשך פיתוחה של העיר על ידי שיווק מסיבי יותר של יחידות דיור שייצור הגדלת היצע מול הביקוש ההולך וגובר". דנילוביץ' הוסיף: "חידוש הסכם הגג וקידום מעבר צה"ל דרומה הן משימות לאומיות חשובות לבאר שבע ולמדינה כולה".