בקושי הספקנו להתרגל לאומיקרון, וכבר מגיע וריאנט חדש של הקורונה, המכונה BA2. "אפשר לקרוא לו 'האח הקטן של האומיקרון'", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "הוא הגיע כנראה מהודו, עבר לסין ומשם התפשט. רואים אותו במדינות מסוימות, כמו דנמרק. כשחשבו שם שהגיעו לשיא עם האומיקרון, פתאום הגיע BA2 והתחיל להשתלט. עכשיו הוא מהווה 50% מההדבקות בדנמרק".
קראו עוד:
לשאלה אם הזן החדש יותר אלים מהאומיקרון, השיב פרופ' כהן: "מבחינת ההידבקות נראה שהוא יותר מהיר מהאומיקרון".
1 צפייה בגלריה
דנמרק תור ל בדיקות קורונה ב אולבורג
דנמרק תור ל בדיקות קורונה ב אולבורג
תור לבדיקות קורונה באולבורג, דנמרק. "המצב בבתי החולים שם הוא סביר, למרות הווריאנט החדש"
(צילום: AFP)
לדבריו, הדבקה מהירה יותר היא חיובית, "כי היא יכולה להאיץ את התהליך שמביא אותנו למצב שבו אנחנו פחות דואגים", אומר פרופ' כהן. "היום צריך להסתכל פחות על מספרי ההדבקות. בבתי החולים בדנמרק המצב הוא סביר: יש שם רק 50 אנשים במצב של הנשמה, למרות הווריאנט החדש. אבל עוקבים אחריו. רואים אותו מתפשט במדינות אחרות: קנדה, ארצות הברית. בפיליפינים הוא נעשה הזן השולט".
פרופ' כהן נשאל אם יש התקדמות בפיתוח החיסון הבא, והשיב: "אנחנו יודעים שפייזר אמורה לקבל עוד חודשיים תוצאות של החיסון המעודכן לאומיקרון. עד אז, מי יודע איזה וריאנט יהיה. מצד שני, אם הווריאנטים החדשים הם תולדה של האומיקרון, אולי בכל זאת יהיה ערך לחיסון הזה. צריך לעבוד על חיסונים שניתנים בדרך אחרת, כמו דרך האף, מה שמחקה את ההידבקות בווירוס ולכן יוצר חסינות באזור דרכי הנשימה".
על התו הירוק אמר: "הוא מאבד מהמשמעות שלו בעידן האומקירון, גם בגלל ההדבקה הרחבה וגם משום שהחיסון לא כל כך מונע הדבקה. צריך לחשוב אולי על דברים ספציפיים כמו הגבלת התקהלות במקומות רגישים כמו בתי אבות. במרחב הציבורי התו הירוק מאבד מהערך שלו היום".
פרופ' סיריל כהן: "התו הירוק מאבד מהמשמעות שלו בעידן האומקירון, גם בגלל ההדבקה הרחבה וגם משום שהחיסון לא כל-כך מונע הדבקה. צריך לחשוב אולי על דברים ספציפיים כמו הגבלת התקהלות במקומות רגישים כמו בתי אבות"
גם פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים, התייחס באולפן ynet לווריאנט החדש. "כל המדינות מסתכלות עכשיו על הווריאנט הזה וגם על אלה שיבואו אחריו", הוא אומר. "עדיין לא ברור אם הוא צריך לעורר דאגה. הוא שונה, יש הבדלים בינו לבין האומיקרון, אבל אין עדות לכך שהתנהגותו ומאפייניו מחייבים להתייחס אליו באופן שונה. המידע עדיין נאסף. אנחנו לא יכולים להיכנס למחול שדים בכל פעם שיש וריאנט חדש. וריאנטים היו ויהיו, וזה חלק מהתפתחות טבעית של מחלה שמתפשטת אצל מיליוני אנשים".
פרופ' בליצר הוסיף שהוא מוטרד ממצב הרפואה בקהילה. "היא נמצאת תחת עומס חסר תקדים, שלא ראינו כמוהו מאז פרוץ המגפה", אמר. "הרפואה בקהילה צריכה לטפל כרגע ביותר ממיליון נדבקים בו זמנית. זה אתגר שמעולם לא עמדנו מולו, ועומדים בו באופן מעורר השתאות והערכה רבה".
בנוגע לתו הירוק הוא אומר: "בעידן האומיקרון הוא לא משיג את המטרה הבסיסית שלו, שהיא יצירת סביבה בטוחה מהדבקות לאוכלוסייה בסיכון". צפו בדבריו: