אחת הדעות הרווחות על טבעונות היא שתזונה מהצומח היא בהכרח בריאה יותר. תפוח ביום לא יזיק, ופירות, טחינה ושאר ירקות אולי מזינים יותר מבשר אדום, אך למרבה האכזבה, מרבית תחליפי הבשר הם לאו דווקא בריאים יותר.
פלאפל וצ'יפס לא ממוקמים בפסגת פרמידת המזון, למרות היותם מהצומח, וביסלי ובייגלה, טבעוניים ככל שיהיו, כנראה שלא מספיקים בשביל למלא את מנת הוויטמינים היומית שלכם.
אבל בשנים האחרונות האופציות הקולינריות לתזונה מהצומח הלכו וכבשו כל פינה, הטבעונות התבססה עמוק במיינסטרים ושודרגה גם לחיך אנין הטעם של הטבעוני החדש, זה שלא מוכן להתפשר על הטעם.
אז איפה תוכלו למצוא גבינות שקדים, סלט ביצים טבעוני, תחליפים, חידושים, וכל מה שטעים ומכיל אפס אחוז מרכיבים מהחי קבלו את מדריך המעדניות הטבעוניות שיספקו לטבעונים שביניכם את כל מה שטעים - רק בגרסה שונה מהמקור, מבלי לוותר על הטעם.

מעדני הטבע

המוטו של מעדניית הבוטיק המתמחה בגבינות טבעוניות הוא "טעים כמה שזה בריא". תהליך ההכנה של הגבינות כאן כולל התססה פרוביוטית שמבטיחה טעם עשיר ומרקם גבינתי. "ברגע שלמדנו להתסיס והפסקנו לטחון סויה וקשיו אנחנו כבר לא מדמים גבינה, אלא עושים את הדבר האמיתי", מסביר חן זבולון, האיש שמאחורי המעדניה, שנכנס לתחום כשרצה להכין לבן זוגו קוטג' טעים וטבעוני. "בתהליך אנחנו מפרקים את הסוכר ומייצרים חומצה לקטית וזה סופר בריא", מוסיף זבולון.
5 צפייה בגלריה
מעדניות טבעוניות - מעדני הטבע - שרון ליפקינד
מעדניות טבעוניות - מעדני הטבע - שרון ליפקינד
(צילום: אלינה פסיקוב)
אז מה בא קודם - טעים או בריא? לפי זבולון קודם כל טעים, אבל על הדרך תופתעו גם מכמה שזה בריא. זבולון, שהעביר שנה במחקר ובניסיונות במטבח שכללו למעלה מטון אגוזי קשיו, החליט לפני שנתיים לספק לאנשים את מה שהיה חסר לו כטבעוני מתחיל - וזה גבינות טעימות.
במעדניה אפשר למצוא מגוון חמאות, שמנת, גבינות קשות ורכות עשויות שקדים ואגוזים, יוגורט, קוטג', לאבנה וגם "בייקון" ומוצרים ייחודיים כגון גבינת פיסטוק בלסמי בציפוי קוויאר חרדל.
אפשר להזמין משלוחים בגוש דן, באיזור הצפון, באר שבע ובקרוב גם בירושלים (דרך אפליקציית ביזי אפשר בכל הארץ).
מעדני הטבע, 054-6333210

משק ברזילי

מירב ברזילי, הבעלים של המסעדה והמעדנייה של המשק, נהנית לעזור ללקוחות לתכנן ארוחות משפחתיות במשלוחים, ז'אנר שיצרה בתקופת הקורונה.
המעדנייה קיימת כבר שלוש שנים, אבל התקופה האחרונה לימדה את ברזילי את רזי עולם המשלוחים: "במנות מורכבות אני אורזת הכול בנפרד - רטבים, תוספות, בשביל שהאוכל יגיע הכי טוב שאפשר", אומרת ברזילי. "אני רוצה לדעת שגם במשלוח הביתה הלקוחות מכינים הכול כמו שצריך, ומקבלים את מיטב החוויה הקולינרית".
ברזילי בכלל לא חושבת שיש סתירה בצירוף טעים ובריא: "זה מה שאני עושה כבר 20 שנה, מנסה להוכיח ברמה הפילוסופית דרך האוכל שלי שאין ויתור. טבעוני יכול להיות פודי נהנתן ולקבל את החוויה המלאה. כשיודעים איך לעבוד, בריא יותר זה טעים יותר".
5 צפייה בגלריה
קרקר מרב ברזילי משק ברזילי
קרקר מרב ברזילי משק ברזילי
(צילום: שי בן אפרים)
כאן אפשר להזמין הביתה או לבוא לאסוף מארזים הכוללים בורקסים ולביבות, גבינות מהצומח, לחמים בייצור ביתי ומיץ טבעי. יש גם לזנייה, פיצה, ואפשר אפילו לקנות חומרי גלם יד ראשונה מה"ערוגה" - מוצרי מדף איכותיים שנעשים במיוחד עבור המשק. כמעט כל המנות והמוצרים במשק הם ללא גלוטן, אורגניים ועונתיים. משלוחים בכל גוש דן ואיסוף עצמי.
משק ברזילי, אחד העם 9 תל אביב, 03-5166329

מעדניית אותנטבעי

אותנטבעי החלה את דרכה כמפעל שמספק תחליפי בשר וחלב למסעדות ומלונות, בלי כימיקלים ועל פי מתכונים מסורתיים של יודעי דבר - קהילת העבריים. השנה האחרונה טרפה את הסירים והביאה אותם למכור את אותם מוצרים אהובים במארזים ומשלוחים לכל הארץ.
5 צפייה בגלריה
אותנטבעי
אותנטבעי
(צילום: תמר אלמוג)
יאיר ישראל, בעלי המעדנייה, בן 44 וטבעוני מלידה. בתפריט שלו יש 24 מנות עיקריות משביעות ומזינות, במטרה להעביר הלאה את מה שעושה לו טוב. "היינו הראשונים להכין טופו ולהשרות סויה" הוא נזכר, "אצלנו מכינים הכול אותנטי, לא מחסירים שום שלב בתהליך, כל העדשים בכל הבורגרים מושרים. כל מנה של שניצל, גבינה, לזנייה או עוגת גבינה שיוצאת, הייתי אוכל בעצמי".
כשהוא התחיל את המסע שלו לפני שש שנים, הוא לא היה בטוח מה יותר חשוב - טעים או בריא. אבל עכשיו, כשהוא שומע את הפידבקים על הטעם של המנות, הוא כבר משוכנע שאפשר לעשות אוכל טבעוני בריא, בלי חומרים משמרים ובלי צבעי מאכל.
הפועלים 16 דימונה, 073-7520752, משלוחים ונקודות מכירה בכל הארץ

ויטופיה

"נותנים טעם טוב לטבע", כך מעידים על עצמם בויטופיה, ומציעים לבדוק את המוטו באמצעות טעימה מתחליפי גבינה ובשר, שמהם מייצרים פשטידות, תבשילי קדירה ומרקים. במקום יש גם מחלקה שלמה של סופר פוד ושל אוכל ללא גלוטן.
כאן תמצאו עולם שלם שבו כל מי שמקפיד על תזונה בריאה ישמח ללכת לאיבוד בתוכו, לפחות עד שהטבע ידפוק בדלת.
ויטופיה, הנחשול 30 ראשון לציון, 076-5422299

בטבע שלי

כאן האוכל טבעוני הטעים מגיע בכל מיני וריאציות: קציצות ללא גלוטן או חומרים משמרים של המותג Peas of Bean, כדורים בסגנון פררו רושה של Bake & Mor (כמעט ולא תשימו לב להבדל בינם לבין המקור) או פאי דובדבנים של Seeds.
מה שבטוח, כאן יסגרו לכם את פינת המתוקים או המלוחים במשלוח עד הבית.
המייסדים 45 מזור, 03-3730663

עינת'ס

טבעונות, בריאות ואיכות הם מה שמוביל את עינת, הבחורה שהקימה בית לייצור גבינות, עוד בימים שאף אחד לא חשב שהטבעונות תגדל ותגיע לממדים שבהם היא נמצאת היום. עינת מייצרת בסביבה נקייה מגלוטן, ללא חומרים משמרים או צבעי מאכל. יש לה אוכל טבעוני, איכותי ובעיקר - מאוד טעים. אפשר למצוא אצלה הכול - מגבינות רכות, אפויות או צפתיות ועד פשטידות וקינוחים. יחד עם המבחר הרחב, גם תפוצת המשלוחים הולכת ומתרחבת ומגיעה במשלוח או לנקודות מכירה.
שדרות הסנהדרין 34 יבנה, 054-9796601

סימפל האפי מרקט

המקום הזה - כשמו כן הוא: מקום לאוכל טבעוני שמח. המעדנייה הזאת שמה לה למטרה לקדם את הטבעונות ואת השמירה על כדור הארץ בצורה הכי ידידותית שאפשר. הצבעוניות ושמחת החיים במקום מתבססות על הספר "מטבח פשוט שמח" (מדריך מאויר לתזונה מהצומח), שנמכר שם לצד מוצרים שמשלימים את האווירה לצד הריחות מעוררי התאבון.
במעדנייה אפשר להשיג שמונה סוגי מרקים משתנים וטעימים ב-29 שקלים, אוכל ביתי טרי, גבינות מאגוזים, מאפים, סנדויצ'ים, עוגות, עוגיות ושוקולדים שלא מהעולם הזה. אפשר להגיע לקחת או להזמין באזור המרכז באמצעות אפליקציות וולט ותן ביס.
סימפל האפי מרקט, רוטשילד 99 (פינת שינקין) תל-אביב, 03-7437582

אנסטסיה

המקום הזה הוא בית הקפה הטבעוני התל אביבי הראשון, שנפתח ב-2014. מאז גדלה אנסטסיה לצד המהפכה הטבעונית: בשנת 2019 בעלי המקו פתחו מפעל ייצור וב-2020 הם הקימו גם מעדנייה ברחוב יד חרוצים. מאז ממשיכה אנסטסיה באותו קו מנחה – להיות אלטרנטיבה בריאה ואיכותית של תזונה מהצומח.
5 צפייה בגלריה
מעדניות טבעוניות - אנסטסיה - שרון ליפקינד
מעדניות טבעוניות - אנסטסיה - שרון ליפקינד
(צילום: אסף ארואטי)
אנסטסיה היא מוקד עלייה לרגל לטבעונים רבים מהארץ ומרחבי העולם, ועכשיו היא גם מגיעה עד הבית עם מארזים וסלי פיקניק ייחודיים, עוגות מיוחדות, קישים מפתיעים ומארזי גבינה מהודרים. אפשר להזמין באתר או דרך וולט.
פרישמן 54 תל אביב, 03-5290095

אלגריה

במעדנייה מבטיחים ש"דברים טובים קורים פה", ואנחנו לא באים להתווכח עם המוטו הזה. אפשר לשבת במקום או לקחת איתכם הביתה חריימה, קציצות, לזניה, קיש, ממרחים קלאסיים, גבינות, רטבים וקינוחים, וככה המקרר שלכם יהפוך למקום שבו מתרחשים הדברים הטובים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
אם וולט לא מגיעים עד אליכם, שווה להגיע לאלגריה בשביל סלט ביצים או פינוק אחר, ואנחנו חושבים שזו בהחלט פעילות חיונית.
אבן גבירול 165 תל אביב, 03-6136964

מחסני הטבעונות

הצומת שבו נפגשות מעדניות כמו Seeds עם שף. במעדנייה של אסף צור, השף שאחראי לכל האוכל במקום, תמצאו שפע של גבינות בוטיק של אוטופי, מאמא קיו, וגה וארץ השקד, לצד עוגיות של דני וגלית ושוקולדים של ויגו ופנדה.
כאן ריכזו מותגים מובילים מהארץ ומהעולם שמגיעים במשלוח עד הבית לכל רחבי הארץ. בין אם אתם אנשים של מתוק, מלוח או חריף, על דבר אחד כולם מסכימים כאן - העתיד שייך לטבעונות.
ציקלג 3 תל אביב, 03-9098163

טעם לחיים

המעדנייה שמציעה תחליפי בשר, גרנולה, מאפים ביתיים, גבינות, ממרחים, מוצרי רוו פוד, סופר פוד וחומרי ניקוי אקולוגיים. כאן מזכירים לנו, שממש מתחת לאף (או בלחיצת כפתור) נמצא מגוון עצום בהישג יד. כאן אפשר לאכול טוב וגם לגלות שקינוח פרווה מענג. אפשר לבוא לקחת או להזמין משלוחים יבשים בכל הארץ (אפשר גם בקירור באיזור המרכז).
החי"ל 35 רמת גן, 054-6333210