הגיים צ'יינג'ר במיגור הקורונה הולך ומתקרב: חברת פייזר הגישה ל-FDA את תוצאות מחקר הילדים, ועל פי ההערכות אם לא יהיו הפתעות משמעותיות, החיסון יקבל אור ירוק בשבועות הקרובים. הנה כל מה שידוע על חיסוני הילדים המהווים את מרבית הנדבקים כיום.
עוד על חיסוני הילדים:

מה ידוע עד כה על המחקר?

חברת פייזר כללה 2,268 ילדים בגילאי 5 עד 11 שנים, ובפייזר הופתעו מכמות ההורים וילדים שביקשו להתנדב לניסוי, ולהיות חלק משמעותי במאבק בקורונה. המחקר החל בחודש יוני וארך כשלושה חודשים, הזמן שדרש ה-FDA שכן הפעם לא היה צורך לעקוב אחר הדבקות אפשריות אלא רק לערוך בדיקות בטיחות ומדידות רמות הנוגדנים ותאי הדם הלבנים מסוג T.

איזה מינון נבדק?

חלק מהילדים קיבלו מינון זהה לזה של מבוגרים, חלק קיבלו שליש ממינון הילדים, וקבוצה נוספת שימשה בקרה וקיבלה זריקות פלצבו (ללא כל חומר פעיל).
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים. הממצאים היו חיובייים מאוד והראו עלייה משמעותית בכמות הנוגדנים
(צילום: Shutterstock)

מה היו תוצאות המחקר?

מהמידע החלקי ששחררה חברת פייזר, הממצאים היו חיוביים מאוד והראו עלייה משמעותית בכמות הנוגדנים שנמצאו בשתי הקבוצות, הן של המינון המלא והן של המינון המופחת בשליש. אלה שקיבלו את המינון המופחת הראו רמות נוגדנים הדומות לאלה של בני 16 עד 25 שקיבלו את המינון הרגיל במחקרים קודמים. אלה שקיבלו את המינון הרגיל הראו רמות נוגדנים דומות, אך בקרב קבוצה זו נצפה שיעור יותר גבוה של תופעות לוואי, אם כי כולן קלות וחולפות.

מה המינון הצפוי?

לדברי החוקרים, המינון המופחת, שליש מזה של המינון הרגיל, הביא לרמת נוגדנים מספיקה לצורך הגנה מפני הדבקה ותחלואה בקורונה ועם פחות תופעות לוואי. לפיכך, לא מן הנמנע שה-FDA יחליט לאשר את החיסון במינון המופחת, שיעיל ובטוח.

מה ידוע על הילדים שחוסנו בישראל?

מזה מספר חודשים מאשר משרד הבריאות לקופות החולים לחסן בני 11-5 הנמצאים בקבוצת סיכון למחלה קשה. על הקבוצה הזו נמנים ילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית, מחלות ריאה חמורות, סוכרת, יתר לחץ דם, דיכוי חיסוני, מחלות נוירולוגיות ועוד. עד כה חוסנו בישראל מעל 500 ילדים, ומצב כולם הוגדר טוב מאוד, ללא תופעות לוואי חריגות. סביר להניח שהמידע הזה יתרום אף הוא להאצת אישור החיסונים בילדים, גם בישראל, וגם על ידי ה-FDA.

מהן תופעות הלוואי בחיסון ילדים נגד קורונה?

על פי הידוע, תופעות הלוואי הן בשיעור נמוך יותר מזה של חיסון המבוגרים, וכוללות במקרים נדירים כאב במקום ההזרקה, נפיחות, עייפות וחום גבוה זמני.

מדוע חשוב לחסן את הילדים?

ילדים מהווים כיום את שיעור הנדבקים הגדול ביותר: כ-13% מהמאומתים הם בני פחות מתשע, וכ-10% נוספים מהנדבקים הם בני 10 עד 19. הילדים נדבקים זה מזה בגני הילדים ובבתי הספר, וממשיכים להדביק גם את שאר המשפחה. מאחר שילדים לרוב אינם סובלים מתסמינים במחלת הקורונה, ומהווים רק נשאים, סכנת ההדבקה מהם גבוהה הרבה יותר. ככל שיושלמו חיסוני הילדים, כך נצליח להגיע לחסינות עדר ולמגר את מגפת הקורונה, כפי שנעשה במגפות קודמות בעולם.

מה עם חיסון תינוקות?

פייזר ומודרנה כבר החלו בניסויים בחיסוני תינוקות ופעוטות, ולא דווחו תוצאות חריגות. על פי ההערכות, ייתכן שעד ינואר יאושרו גם חיסונים עבור בני חצי שנה ומעלה. המטרה המרכזית של חיסוני תינוקות ופעוטות, שלא נוטים לסבול ממחלת קורונה קשה, היא למנוע הדבקה של בני משפחה נוספים ופעוטות במוסדות החינוך.

מתי צפוי חיסון הקורונה לילדים?

תחילה ידון בנושא החיסונים פאנל מומחי ה-FDA שנהג עד כה לערוך את דיוני חיסוני הקורונה בימי שישי, יום בו רוב הרופאים הבכירים בהם חברי הועדה אינם עובדים. האיגוד האמריקני לרפואת ילדים וכן גורמים בבית הלבן לחצו כבר זמן רב על ה-FDA שלא לעכב את הדיון בחיסוני הילדים, ועל כן סביר שהדיון בועדת המומחים החיצונית ייערך בחודש הקרוב.
על פי כל ההערכות, הוועדה תמליץ על מתן החיסון. ההמלצה תעבור לאישור סופי של ה-FDA שצפוי לתת אור ירוק כמה ימים אחר כך. משרד הבריאות ממתין לאישור ה-FDA בעניין זה, וצפוי לאשר מיידית את החיסון בישראל.