לאחר ששר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, הודיע השבוע על כוונתו לקדם תיקון בחוק ההסדרים לסעיף התחדשות עירונית, שיאפשר קידום פרויקטים של פינוי בינוי גם בהסכמה של 51% מהדיירים בלבד במקום 66%, ל-ynet נודע כי משרד הבינוי והשיכון מגבש כעת הצעת החלטה בנושא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כדי שהסעיף יעבור, תידרש הסכמת חברי הכנסת שיכינו את החוק להצבעה וכן את הסכמת נציגי משרדי האוצר והמשפטים. בשלב זה במשרד המשפטים טרם אישרו את הצעת החוק המתוקנת של אלקין. עם זאת, נודע כי סוכם בין הצדדים שיתקיים שיח בעניין בהתייחס למכלול צעדים אפשריים להתמודדות עם מבנים מסוכנים וההיבטים המשפטיים הנוגעים לצעדים אלה.
2 צפייה בגלריה
צילומי רחפן של הריסות הבניין שקרס בחולון
צילומי רחפן של הריסות הבניין שקרס בחולון
קריסת הבניין בחולון. מנסים להתמודד עם בעיית המבנים המסוכנים
(צילום: Droneimagebank)
מדובר בתיקון לחוק המגדיר את הרוב הנחוץ לתביעת דייר סרבן בפרויקט התחדשות עירונית. נזכיר כי באפריל 2020 פורסמו סעיפים לתיקון החוק בתום עבודה בין משרדית שכללה את משרד המשפטים, הרשות להתחדשות עירונית ומשרד האוצר. במסגרת התיקון הוחלט להוריד את הרוב הנדרש במטרה להתמודד עם בעלי דירות שמסרבים לחתום על הסכמי פינוי בינוי, בין היתר בשל בנייה בלתי חוקית בנכסים, תוספות ללא היתר, פיצולי דירה, פלישה לשטחים משותפים ועוד.
לפי ההצעה של אלקין שתקודם בחוק ההסדרים, במבנים המוגדרים מסוכנים יידרש, כאמור, רק רוב של 51% עבור ביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית, בין אם במסגרת של פינוי בינוי או תמ"א 38. זאת בניגוד לרוב הנדרש כיום בכל פרויקט בשיעור של 80% בלי קשר למסוכנות המבנה. במסגרת חוק ההסדרים יתעדכן שיעור האחוזים ל-66% בכל המבנים.
ההצעה הגיעה בעקבות האירועים האחרונים, ובראשם קריסת הבניין בחולון, ובמסגרתה בכוונת אלקין לקדם מיזמי התחדשות עירונית במבנים המוגדרים מסוכנים. זאת לאחר שיחד עם ראש עיריית חולון, מוטי ששון, הוא גיבש חבילת סיוע לטובת דיירי הבניין שקרס, כולל קידום תב"ע (תוכנית בניין עיר) למבנה במטרה לקדם את הבנייה במקום בהקדם האפשרי.
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
השר זאב אלקין
(צילום: קובי קואנקס)
בנוסף, הוחלט כי משרד הבינוי והשיכון ועיריית חולון יעניקו סיוע כספי עבור שכר דירה לתושבים בתקופת הביניים, בהתאם לקריטריונים לזכאות שיקבע המשרד. ממשרד השיכון נמסר כי לאחר תקופת החגים יעמדו נציגי העירייה בקשר עם הדיירים לעניין זה.
נזכיר כי במסגרת תקציב המדינה שאושר, הקצה השר אלקין סכום של כחצי מיליארד שקל לטובת הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית לשנים 2021-2022. כמו כן, הקצה תוספת של 100 מיליון שקל לפעילות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (תקציב חד פעמים של 20 מיליון שקל ב-2021 ותקציב נוסף חד פעמי בסך 80 מיליון שקל ב-2022).
"המטרה שלנו היא להגדיל את מלאי הדירות בערים הוותיקות והגדולות במסגרת של התחדשות עירונית ולחזק את פעילות הרשות להתחדשות עירונית. במסגרת הסכמי המסגרת עם הרשויות המקומיות נזרז פרויקטים של פינוי בינוי", אמר אז אלקין ל-ynet.