ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים לסבול ממגוון מחלות רקע וסיכונים בריאותיים, וכעת נמצא סיכון נוסף: חוקרים ישראלים מצאו שילדים עם ADHD סובלים משיעור גבוה יותר של זיהומים, חלקם חמורים ומצריכים שימוש בתרופות אנטיביוטית רבות עוצמה, הניתנות לתוך הווריד. הממצאים המבוססים על נתוני קופת חולים לאומית הוצגו לאחרונה בכנס הבינלאומי להפרעות קשב וריכוז, שנערך לראשונה בתל אביב.
קראו עוד:
בעבר כבר עלתה ההשערה כי בעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים יותר מזיהומים: מספר מחקרים אקראיים ציינו זיהומים ספציפיים אצל הלוקים ב-ADHD ואף נמצא שטיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז מפחית את שכיחות הזיהומים. אלא שאלה היו מחקרים קטני היקף שלא הובילו לשינוי ההנחיות.
עם פרוץ מגפת הקורונה, החליטו מספר חוקרים בראשות הפרופ' איריס מנור, פסיכיאטרית ילדים ומנהלת תחום קשב וריכוז בכללית, וד"ר יבגני מרזון, מומחה ברפואת משפחה מלאומית, לבחון את הקשר בין הזיהומים להפרעות הקשב, בשיתוף חוקרים מקופת חולים לאומית.
1 צפייה בגלריה
 ADHD
 ADHD
בעבר נמצא שטיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז מפחית את שכיחות הזיהומים
( צילום: shutterstock)

יותר זיהומים חיידקיים ומחלות ויראליות

החוקרים אספו נתונים של 37,500 ילדים בגילים חמש עד 17, כשמחציתם אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז. המחקר כלל נתוני תחלואה של הנבדקים חמש שנים לפני האבחנה והטיפול, במטרה לנטרל את השפעת הטיפול התרופתי בקשב ובריכוז.
נמצא כי ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז היו בסיכון גבוה ב-15-12 אחוז ללקות בזיהומים הנגרמים ממחלות חיידקיות, ובסיכון הגבוה ב-13-12 אחוז ללקות במחלות ויראליות. ממצאים דומים התגלו גם בזיהומים שכיחים פחות, הנגרמים מפטריות או פרזיטים: ילדים עם ADHD היו בסיכון גבוה ב-12 אחוז לפחות ללקות גם בזיהומים אלה.
פרופ' מנור: "הורים ומטפלים בילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, צריכים לתת את הדעת על כך שזו לא רק הפרעה התנהגותית ולימודית, אלא טומנת בחובה גם שלל סיכונים בריאותיים, ובהם גם נטייה לזיהומים"
הסיכון הגבוה לזיהומים נמצא בכל מערכות הגוף: נשימה, עור, שתן, עיכול ומערכת העצבים והמוח. החוקרים מצאו עוד שילדים עם הפרעות קשב נוטלים משמעותית יותר תרופות, כולל אנטיביוטיקות בעירוי, בשכיחות גבוהה בעד 15 אחוז, בהשוואה לילדים שאינם לוקים בהפרעה. ילדים אלה גם מגיעים יותר לרופאים: שיעור הביקורים אצל רופאי אף אוזן גרון היה גבוה ב-16 אחוז, רופאי עור ב-13 אחוז ואצל רופאי ילדים ב-14 אחוז בהשוואה לילדים ללא ההפרעה.

ליקויים רבים בפיזיולוגיה

"הממצאים של המחקר מראים שוב שהלוקים בהפרעת קשב הם אוכלוסייה בסיכון" אומרת פרופ' איריס מנור, "לא ברור עדיין האם הסיבה היא המרכיב האימפולסיבי שגורם להם להקפיד פחות על כללי ריחוק והיגיינה או סיבות אחרות. אך ברור שעל גורמי הבריאות לתת את הדעת שהם נמצאים בסיכון גבוה יותר, הן מהמחקר שלנו והן ממחקרים קודמים".
לדברי פרופ' מנור, יותר ויותר עדויות בשנים האחרונות מצביעות על ליקויים רבים בפיזיולוגיה של הלוקים בהפרעת קשב וריכוז, שעשויים להיות קשורים לנטייה גבוהה יותר לדלקות וזיהומים: "אנחנו יודעים שיש אצלם חוסר איזון בתפקוד סיבי מערכת העצבים שעלולה לגרום להפרעות בשלפוחית השתן והתרוקנותה, מה שעלול להגביר את הסיכון לדלקות בשתן. יש עבודות שהצביעו על נטייה גבוהה יותר לאי תפקוד של מרכיבים חיסוניים, ואפילו קשר למחלות דלקתיות של האם. הנושא עדיין נבדק במחקרים רבים, אבל מה שבטוח הוא - שהורים ומטפלים בילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, צריכים לתת את הדעת על כך שזו לא רק הפרעה התנהגותית ולימודית, אלא טומנת בחובה גם שלל סיכונים בריאותיים, ובהם גם נטייה לזיהומים".