האם צריכת ממתיקים מלאכותיים עלולה לגרום לעלייה בסיכון לחלות בסרטן? במחקר ראשון מסוגו, שנערך בצרפת והתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת PLOS Medicine, נבדקה השאלה הזו.
קראו עוד:
החוקרים ניתחו נתונים של 102,865 אנשים בוגרים בצרפת שענו על שאלונים תקופתיים בין 2009 ל-2021 על הרגלי התזונה, אורח חייהם וההיסטוריה הרפואית שלהם במסגרת מחקר תזונה לאומי (NutriNet-Sante). מרישומי התזונה נאסף מידע על צריכת ממתיקים מלאכותיים על ידי המשתתפים לאורך 24 שעות.
1 צפייה בגלריה
עשוי להיות קשר בין ממתיקים מלאכותיים לתחלואה בסרטן
עשוי להיות קשר בין ממתיקים מלאכותיים לתחלואה בסרטן
עשוי להיות קשר בין ממתיקים מלאכותיים לתחלואה בסרטן
(צילום: shutterstock)
36.9% מהמשתתפים דיווחו על צריכת ממתקים מלאכותיים, בעיקר מסוג אספרטיים (E951) ואצסולפאם קיי (E950). 53% מהממתיקים שנצרכו הגיעו ממשקאות קלים ללא סוכר, 29% מצריכת ממתיקים מלאכותיים שולחניים (שקיקים או כדורים של תחליף סוכר), והיתר מהמזון.
במהלך המעקב אחר המשתתפים, שנמשך שבע שנים וחצי בממוצע, אספו החוקרים גם נתונים על היארעות התחלואה בסרטן מתוך רישומים רפואיים וניתחו את הקשר הסטטיסטי בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לסיכון לחלות בסרטן.
לאחר נטרול גורמים שונים - גיל, מין, השכלה, פעילות גופנית, עישון, מדד מסת הגוף, גובה, עלייה במשקל, סוכרת והיסטוריה משפחתית של סרטן - נמצא כי המשתתפים שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של ממתיקים מלאכותיים (יותר מ-17.44 מ"ג ליום לגברים, יותר מ-19 מ"ג ליום לנשים) היו בעלי סיכון גדול ב-13% לחלות בסרטן בכלל וסיכון גבוה ב-15% לחלות בסוגי סרטן הקשורים להשמנה בפרט, לעומת אלה שלא צרכו ממתיקים מלאכותיים כלל.
נשים שצרכו יותר מ-15.39 מ"ג ליום אספרטיים, היו בסיכון גבוה ב-22% לחלות בסרטן השד לעומת נשים שלא צרכו ממתיקים מלאכותיים כלל.
עם זאת, החוקרים ציינו כי יידרשו מחקרים נוספים כדי לאשש את הממצאים, אך הם מדגישים כי הממצאים מעידים שממתיקים מלאכותיים המצויים במותגי מזון ומשקאות רבים ברחבי העולם עשויים להיות קשורים לסיכון מוגבר לסרטן.
הנתונים הובאו באדיבות מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.