"חמשת החושים" - מתחם חדש עבור אנשים עם מוגבלויות יוקם בקרוב בגני יהושוע. עיריית תל אביב-יפו, באמצעות החברה העירונית גני יהושע, תכננו בפארק מסלול רכיבה ייחודי ראשון מסוגו בארץ: "מסלול החושים" באורך של כ-350 מטרים.כאשר במהלך הרכיבה בו יוכלו הרוכבים לחוש ולהפעיל את חמשת החושים בצורה אינטראקטיבית, במקום יוקם גם מסלול ה"Flow track" שיהיה מופרד משבילי הולכי הרגל. בנוסף יוקם מתחם מיומנויות יתאים לאנשים ולילדים עם מוגבלויות במטרה לשלב את ההנאות שברכיבה עם חוויה חושית מעצימה וספורטיבית מתואמת רב גילאית, משפחתית ואישית.
צפו בהדמייה של מתחם חמשת החושים:
"כל המטרה היא לתת מענה לאנשים עם מוגבלות", מסבירים בעיריית תל אביב יפו. "נושא המוגבלות וההנגשה הוא דבר שמקדמים בעירייה בצורה מאסיבית ונמצא גם במטרות האסטרטגיות הארגוניות. השתלבות המתחם החדש בשטח גני יהושוע תעשה ללא גרימת נזק סביבתי ושימור גם מהיבטים של טופוגרפיה, עצים קיימים, מסלעות קיימות והפעלת תעלת איסוף המים הקיימת".
5 צפייה בגלריה
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
חוש הראייה - מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
(הדמיה ממוחשבת)
הפארק האתגרי יוקם על ידי החברה העירונית גני יהושוע ובאמצעות חברת הנדסת נוף והשקיה ומשרד האדריכלים קו בנוף. בעירייה ישקיעו בפרויקט 12 מיליון שקלים. סיום העבודות באפריל 2023. לטובת בניית הפארק יועתקו פינות החי הקיימות בכניסה המזרחית למשרדי "חברת גני יהושע" (1,100 מ"ר סה"כ) המאכלסות מגוון בעלי חיים: איילים נקודים, יענים, עופות (אמו, ננדו, טווסים), לשטח חלופי גדול יותר (1,550 מ"ר) בחלקו הדרום מערבי של אתר גני יהושוע. היתרונות בהקמת הפארק במיקום זה הם: אזור מיוער ומוצל, הקבלה לשביל הליכה מערבי, נראות ממסלולי הרכיבה תוך כדי שמירת מרחק וחציצה בעזרת צמחייה לנוחות החיות.
5 צפייה בגלריה
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
חוש הטעם - מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
(הדמיה ממוחשבת)

חוויה לכל החושים

מתווה המסלול במתחם החדש יחולק למקטעים על פי חמשת החושים לפי המפרט הבא:
חוש הראייה: העצמת והמחשת חוש הראייה בזמן הרכיבה באמצעות שביל מרחף שעובר מעל מובל המים הקיים בשטח. ויצירת רחבה שקופה שתיצור מקום ייחודי לתעד את הרגע.
חוש המישוש: המחשת חוש המישוש בעזרת תכסיות שונות בקרקע (קרטוגרפיה) מחומרים שונים, אשר יעבירו תחושות שונות מהקרקע ומעבר בין גושי צמחיה עשבונית מלטפת.
חוש הריח: המחשת חוש הריח בעזרת מעבר בין גושי צמחיה ריחנית ומנהרה מכוסה בצמחיה ריחנית. (אורך מקטע משוער 70 מ')
חוש השמיעה: המחשת חוש השמיעה בעזרת שימוש בתכסיות קרקע שונות המייצרות צלילים שונים בעת הרכיבה ושימוש ב"פדים מוזיקליים". (אורך מקטע משוער 55 מ')
חוש הטעם: המחשת חוש הטעם בעזרת שימוש בפוגרים (ערפילי מים) ומעבר בין צמחיית מאכל/צמחי תבלין. (אורך מקטע משוער 55 מ').
5 צפייה בגלריה
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
חוש הריח - מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
(הדמיה ממוחשבת)
"בכל פעולה שלנו בעירייה אנחנו מנסים לחשוב בצורה מלאה על טובת כל האוכלוסייה ואנחנו רוצים לאפשר למשפחות עם ילדים עם מוגבלות שילוב מקסימלי ומהנה בחיי הקהילה והעיר" אומר ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי. "אני בטוח שהמתחם החדש והמונגש הולך להיות מקום בילוי מועדף. אני גאה על הפעילות הייחודית שהעירייה מובילה לטובת אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים בעיר וגאה מאוד על השקעות העתק שאנחנו מבצעים בנושא. פארק גני יהושוע הוא אחד מהפנינות הירוקות והיפות ביותר בגוש דן כולו. המקום הינו חלק בלתי נפרד מהנוף התרבותי של העיר תל אביב – יפו, ואנחנו נמשיך לשמור לטפח ולשפר אותו".
5 צפייה בגלריה
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
חוש השמיעה - מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
(הדמיה ממוחשבת)
מאיה נורי, חברת מועצת העיר, מסכמת: "הקמת הפארק האתגרי היא עוד צעד של עיריית תל אביב יפו בדרך ליצירת שוויון מלא לא.נשים עם מוגבלות בעיר. נמשיך לפעול על מנת לאפשר השתתפות שווה בכלל הפעילויות והשירותים שמציעה העיר עבור כלל האוכלוסיות".
5 צפייה בגלריה
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
חוש המישוש - מתחם חמשת החושים בגני יהושוע
(הדמיה ממוחשבת)
  • ביום רביעי ה-29/6 בשעה 17:00. יתקיים בפארק הצפרות בגני יהושע הפנינג שיתוף ציבור תחת הכותרת: "בואו לחשוב יחד על הפארק הנגיש בגני יהושע", כולם מוזמנים.