את המערכה מול האיראנים צריך לחלק לשניים: פרויקט הגרעין וההתבססות האזורית האיראנית, וייצוא הטרור נגד ישראל. בתחום הגרעין, המצב הרבה יותר מורכב, ולא לטובתנו. איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר לפני ייצור חומר בקיע. וישראל, בניגוד לדיווחים השונים, לא ביצעה תקיפה נגד תוכנית הגרעין או מרכיביה, ובוודאי שלא הצליחה להביא לעיכוב התוכנית.
הסכם הגרעין הקודם לא היה טוב, אבל היציאה ממנו הביאה להאצת תוכנית הגרעין האיראנית עד לנקודה הזו, שבה מתנהל המו"מ לחזרה להסכם. כרגע, למרות המשבר בשיחות, ההבנה בירושלים היא שגם האמריקנים וגם האיראנים החליטו שלא לפוצץ את המו"מ. בינתיים, בניגוד למדיניות הישראלית הרשמית, יותר ויותר בכירים בישראל תומכים בהסכם, כשהשיקול הוא שעדיף הסכם גרוע שיאפשר לקנות זמן ולהכין אופציה צבאית אמינה לתקיפה באיראן על פני היעדר הסכם.
6 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
מתקן הגרעין של איראן בנתנז. יותר ויותר בכירים ישראלים תומכים בהסגם גרעין
(צילום: AFP )
הרשימה כוללת את ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער, ראש החטיבה האסטרטגית תא"ל אורן סתר, וגם ראש אגף איראן אלוף טל קלמן שזז בעמדתו. באגף המודיעין מעריכים שגם שר הביטחון, בני גנץ, מבין שזו האופציה הפחות גרועה לישראל. מה יכול להחזיר את איראן לשולחן ולהביא להסכם מוצלח? לחץ בינלאומי אמיתי, אופציה צבאית אמינה ולחץ פנימי של האזרחים, למשל סביב יוקר המחיה.
האיראנים לא רק נכשלו בהוצאת פיגועים נגד יעדים ישראליים ובהגנה על מפקדיהם הבכירים. הכישלון הלא פחות מהדהד הוא בתוכנית ההתבססות הגדולה שלהם בסוריה. החזון של קסאם סולימני, היריב הכי מר של ישראל שחוסל על ידי האמריקאים לפני יותר משנתיים, לפי פרסומים זרים בעזרת מודיעין ישראלי - היה להקים "חיזבאללה 2" בסוריה. אבל המערכה שבין המלחמות, אותן תקיפות של חיל האוויר בעזרת מודיעין מדויק נגד מחסני אמל"ח מתקדמים, עשו את שלהם.
אולם האיראנים, הידועים כעקשנים, לא ויתרו, ומולם גם ישראל לא הפסיקה את התקיפות. היא חסמה את העברות הנשק דרך היבשה ודרך הים, וכשהאיראנים עברו להשתמש בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, מסלולי ההמראה והנחיתה שם הוצאו מכלל שימוש וישראל הבהירה לאסד שהוא לא חסין.
6 צפייה בגלריה
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים בנמל התעופה בדמשק. ישראל הבהירה לאסד שהוא לא חסין
הנשיא הסורי נמצא היום במקום שונה מאז השפל בעיצומה של מלחמת האזרחים, הוא משלים את ההשתלטות על עוד ועוד שטחים במדינה, חש יותר ביטחון ומרגיש פחות תלוי באיראנים מבעבר. גורמי הערכה בכירים בישראל סבורים שהוא לא ינטוש את הציר עם טהרן, אבל בינתיים הוא משנה את ההתנהלות מולה, דורש הסברים ומגביל את הפעילות האיראנית. המסר: אני רוצה להיות ריבון ולא לחטוף בגללכם.
בניגוד לטענות שונות, הרוסים לא מגבילים את הפעילות הישראלית במרחב. "לא צריך להתרגש מכל הודעה", מסביר בכיר ישראלי. מה שקובע הוא המציאות בשטח, והרוסים לא שינו את מדיניותם.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו רודן סוריה בשאר אסד במהלך מפגש בדמשק ב-2020
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו רודן סוריה בשאר אסד במהלך מפגש בדמשק ב-2020
פוטין ואסד בדמשק, 2020. הרוסים לא מגבילים את הפעילות הישראלית במרחב
(צילום: AP)
יש לציין שמעבר לטרור, האיראנים ביצעו תקיפות סייבר, אבל אלה היו פעולות פשוטות יחסית. ניתן להעריך שישראל, שנחשבת למעצמה בתחום, תגיב בקרוב על המתקפות הללו בפעולת תגמול משמעותית.

האיראנים סופגים מכה אחרי מכה

בינתיים, איראן חשה שהיא תחת מתקפה וראשיה מתנהלים בהתאם, אף שפעולות התגמול שניסו להוציא לפועל בכל מחיר, כמו חיסול תיירים, לא משדרים עוצמה של מעצמה אזורית אלא להפך. בשורה התחתונה, ידם של האיראנים כרגע על התחתונה, אבל מדובר באויב מר ועיקש שימשיך לחפש דרך לשקם את כבודו. תסכול עמוק עשוי להביא לפעולה נואשת.
בחודשים האחרונים ספגה איראן מכות קשות שכללו תקיפות יוצאות דופן על אדמתה מאדמתה. בין היתר מדובר בהשמדה של בסיס כטב"מים במערב המדינה, בהמשך בתקיפות של כלי טיס על יעדים של כוח קודס, והשיא - הריגתו של חסן סיאד חודאי, האיש מספר 2 ביחידה שבשנתיים האחרונות תיכננה להוציא פיגועים נגד יעדים ישראליים.
6 צפייה בגלריה
העצורים בניסיון ההתנקשות
העצורים בניסיון ההתנקשות
הדירה בה שהו המחבלים שתכננו לבצע את הפיגוע שסוכל
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלמי, שהאשים את ישראל בהתנקשות, יצא מגדרו. "שמו של סיאד חודאי זכה לתהילה עולמית והפך לאהוב בעולם", הוא הכריז. "האויב רדף אותו מהבית הלבן ועד תל-אביב במשך שנים. מבית לבית ומסמטה לסמטה רק כדי לפגוע בו. גדולתו של השאהיד הזה כל כך גדולה עד שהאויב מחשיב עצמו כמנצח".
אתמול, דקות ספורות אחרי שטורקיה חשפה את דבר סיכול מזימת הפיגוע האיראני באיסטנבול ואת מעצרם של שמונה חשודים - בהם אזרחים איראנים - הודיעו רשמית בטהרן על הדחת ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאייב. הדחת האיש שיזם את פיגוע הנקמה בטורקיה היא נקודת ציון חשובה ומהווה מכה קשה והשפלה פומבית לאויבת הגדולה והמרה ביותר של ישראל, וזאת באחת התקופות היותר סוערות במלחמה, שכבר מזמן איננה קרה וחשאית, בין שתי המדינות.
6 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב. כשל בהוצאה לפועל של פיגוע נקמה נגד ישראלים בטורקיה - והודח
מי שאמור היה לספק את התגובה לחיסול הזה, ועוד קודם לכן את התגובה לחיסולו של מוחסן פחריזאדה, אבי תוכנית הגרעין האיראנית שנהרג בנובמבר 2020, פעולה שלפי פרסומים זרים ביצע המוסד, הוא חוסיין טאייב. הצמרת האיראנית ציפתה ממנו לתוצאות, הוא לא סיפק אותן, ומערכת הביטחון הישראלית הוציאה אותו לאור בשבוע האחרון כשחשפה שגובר עליו הלחץ בטהרן.
הוא תואר כ"חיה פצועה" וכמי ש"מנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בממסד הביטחוני האיראני". אתמול הודיעה הטלוויזיה האיראנית באופן רישמי על הדחתו, ושמי שיחליף אותו הוא מוחמד קזאמי.