שיחות הגרעין הלא-ישירות בין איראן לארצות הברית הסתיימו אמנם אמש (יום חמישי) ללא הסכמות בתום יומיים של דיונים, אך גורמים באיראן אומרים לסוכנות הידיעות רויטרס שהשיחות צפויות להימשך. לפי הדיווח, נראה שהחשש באיראן מהברית הביטחונית המתגבשת בהובלת ארה"ב וישראל במזרח התיכון דוחף כעת את משטר האייתוללות אל עבר ניסיון להחייאת הסכם הגרעין מ-2015, בניסיון לסכל את הברית הזו.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן ראיסי, לפיד שייכנס בחצות לתפקיד רה"מ, והנשיא ביידן
נשיא איראן ראיסי, לפיד שייכנס בחצות לתפקיד רה"מ, והנשיא ביידן
נשיא איראן ראיסי, לפיד שייכנס בחצות לתפקיד רה"מ, והנשיא ביידן
(צילום: AP, אבי אוחיון לע"מ, AFP)
השיחות על החייאת ההסכם שמטרתו להגביל משמעותית את תוכנית הגרעין של איראן, נזכיר, הגיעו למבוי סתום במרץ האחרון, אולם בסוף השבוע האחרון הוכרז על חידוש השיחות, כשבמקום בווינה הן נערכו הפעם בדוחה בירת קטאר – שבניגוד לרוב מדינות המפרץ נחשבת לקרובה לטהרן. אלא שאתמול הודיע הנציג האירופי שמתווך בין הצדדים, אנריקו מורה, כי גם השיחות הללו הסתיימו ללא הסכמה.
גורמים במשטר האיראני ששוחחו כעת עם רויטרס בעילום שם אמרו שלמרות סיומו של הסבב בקטאר ללא תוצאות, ממשלתו האולטרה-שמרנית של הנשיא איברהים ראיסי עדיין מתכוונת לצעוד בדרך הדיפלומטיה. לפי הדיווח, גורם מרכזי שמניע את איראן להמשיך בשיחות היא אותה ברית ביטחונית שעליה דיבר בשבועות האחרונות כמה וכמה פעמים שר הביטחון בני גנץ, כשלדבריו הברית הזו כוללת גם קידום מערך הגנה אווירי אזורי שהביא לאחרונה לסיכול של מתקפות איראניות נגד ישראל ומדינות אחרות באזור.
ביום שני האחרון טען גנץ כי הברית המתגבשת, שזהות המדינות המשתתפות בה לא נחשפה, כוללת שיתופי פעולה נוספים נגד טהרן – ולא רק בנושא ההגנה האווירית. את הדברים אמר על רקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיו הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף במרץ האחרון בדיון חשאי במצרים עם הרמטכ"ל הסעודי על איום הכטב"מים מאיראן.

אחד הגורמים האיראנים, שלפי רויטרס הינו גורם בכיר במשטר שם, התייחס לברית הזו ואמר: "האזור משתנה, הבריתות משתנות. ישראל מנרמלת את יחסיה עם מדינות ערביות והאמריקנים תומכים בהתפתחויות הללו". לדבריו, "אלו איומים חמורים שיש לסכל אותם. האויבים שלנו מתפללים לאלוהים לסיום שיחות הגרעין. אבל זה לא הולך לקרות".
סנאם ואקיל, אנליסט ממכון המחקר הבריטי Chatham House, העריך בשיחה עם רויטרס כי איראן תנסה כעת להחליש את הברית המכוונת נגדה באמצעות "דרכים אופורטוניסטיות" – על מנת לעורר פילוג בין מדינות האזור ו"לחדור לברית הזו אם היא תתפתח".
שיחות הגרעין מתחדשות על רקע רצונה של ארה"ב להזרים במהירות כמה שיותר נפט לשווקים בעולם, וכך להביא להפחתה במחירי הדלק שמאמירים בחודשים האחרונים ללא הפסקה, על רקע המלחמה באוקראינה. השאיפה האמריקנית הזו עשויה להביא לניסיון מצד טהרן ללחוץ לפשרות נוספות מצד האמריקנים בשיחות. "אנחנו לא ממהרים", אמר לרויטרס גורם איראני נוסף. "עם או בלי הסכם, הרפובליקה האיסלאמית תשרוד. תוכנית הגרעין שלנו מתקדמת כל יום. הזמן לצדנו. אבל אנחנו רוצים הסכם שישרת ב-100% את האינטרסים הלאומיים שלנו. אנחנו רוצים עסקה טובה".
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן בנתנז. איראן מעשירה עוד ועוד אורניום, ולא לחוצה: "הזמן לצדנו"
(צילום: EPA)
המשא ומתן, נזכיר, נקלע למבוי סתום על רקע דרישת איראן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור הזרים של ארה"ב, דרישה שהנשיא ג'ו ביידן סירב לה על רקע מחאה חריפה מצד ישראל ומדינות מפרציות. ברויטרס דווח בשבוע שעבר, על רקע חידוש השיחות בקטאר, כי האיראנים הסירו את הדרישה הזו – אך לפי הדיווח כעת טהרן עדיין דורשת את החרגת הזרוע הכלכלית הענפה של משמרות המהפכה, חתאם אל-אנבייה, מאותה רשימה שחורה. הזרוע הזו מחזיקה ברשת נרחבת של עסקים, מחברות נפט וגז ועד חברות בנייה.
גורם ביטחוני באיראן אמר לרויטרס כי הסרת הזרוע הזו מרשימת ארגוני הטרור הינה "חיונית" על מנת להגיע להסכם. דובר במחלקת המדינה האמריקנית סירב כשנשאל על ידי רויטרס להתייחס לדרישה הזו: "אנחנו לא נושאים ונותנים בפומבי, ולא הולכים להגיב לספקולציות בנוגע לעמדות של איראן".
איראן, כך לפי הדיווח, מעוניינת גם שביידן יבטיח שאף נשיא אמריקני בעתיד לא יוכל לפרוש מהסכם הגרעין פעם נוספת, כפי שעשה קודמו דונלד טראמפ ב-2018. עם זאת, ביידן יתקשה מאוד לספק הבטחה שכזו – כיוון שמדובר בהסכם הבנות לא מחייב עבור ממשלים עתידיים, ולא הסכם שמחייב מבחינה משפטית (ההסכם, נזכיר, מעולם לא אושרר על ידי הקונגרס בוושינגטון).
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
דגם של מצלמות המעקב של סבא"א שאיראן ניתקה במתקני הגרעין שלה. הזמן אוזל
( צילום: AFP )
בינתיים, ועל רקע ההודעה אמש על סיום שיחות הגרעין בקטאר ללא התקדמות, המעצמות האירופיות השותפות להסכם הגרעין הביעו חשש מההשלכות של דחייה נוספת – כשברקע איראן ממשיכה להעשיר כל העת אורניום לרמות גבוהות פי כמה משנקבע בהסכם, ואף ניתקה 27 מצלמות מעקב במתקני הגרעין שלה השייכות לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בבריטניה אמרו הערב כי אם הסכם הגרעין לא יחודש, מועצת הביטחון תידרש לנקוט במה שכינתה "צעדים החלטיים" על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.
השגריר של האיחוד האירופי במועצת הביטחון, אולוף סקוג, הביע גם הוא חשש ש"אנו עלולים שלא להגיע לקו הסיום", ולדבריו הזמן לחידוש ההסכם הולך ואוזל. השגריר הצרפתי באו"ם, ניקולס דה ריוויאר, הזהיר כי תוכנית הגרעין האיראנית נמצאת כעת בשלב מתקדם יותר מאי פעם, וקרא לאיראן לחזור ולעמוד במחויבויותיה בהסכם בהקדם האפשרי. לדבריו, המשלחת האיראנית הציבה בשיחות בקטאר דרישות חדשות, מקסימליסטיות ולא-ריאליסטיות.
זמן קצר לאחר האזהרות שהשמיעו המעצמות האירופיות, אמר השגריר האיראני לאו"ם כי המשלחת האיראנית בשיחות בקטאר פעלה מתוך עמדה כנה, ולדבריו השיחות התנהלו בצורה רצינית וחיובית. לדבריו, איראן צפויה לדון עם האירופים על "השלב הבא" במשא ומתן. הוא חזר על הדרישה האיראנית לקבל ערבויות שאף נשיא בעתיד לא "יטרפד" את הסכם הגרעין פעם נוספת, כפי שעשה טראמפ.