3 צפייה בגלריה
מיכל שוורצמן ובנה ינאי
מיכל שוורצמן ובנה ינאי
"ינאי לא סבל את מערכת החינוך". מיכל שוורצמן ובנה
(צילום: דנה קופל)
מאות משפחות העבירו את ילדיהן לחינוך ביתי מאז שפרצה מגפת הקורונה. מנתוני משרד החינוך עולה כי כמעט 500 משפחות נוספות נטשו את מערכת החינוך הממוסדת בשנה האחרונה - והעבירו את ילדיהן ללימודים בחינוך ביתי.
באישור משרד החינוך, בשנה החולפת למדו בחינוך ביתי 1,786 ילדים, לעומת 1,296 בשנה שקדמה לה. מדובר בעלייה של 37.8%, כאשר בשנת 2016, לשם השוואה, למדו בחינוך הביתי 576 תלמידים - גידול של 210%.
קראו עוד:
יש לציין כי שיעור ההורים שמעוניינים בחינוך ביתי גבוה הרבה יותר, אך רק חלק מהם מצליחים לקבל לכך את האישורים המתאימים. כדי לקבל אותו, על ההורים להציג תוכנית לימודים מפורטת - שבה ייחשף הילד לפחות ל-55% מתכני הליבה שנלמדים בבתי הספר.
3 צפייה בגלריה
 לימודים בקורונה. "הילדים לא מסתדרים בזום"
 לימודים בקורונה. "הילדים לא מסתדרים בזום"
לימודים בקורונה. "הילדים לא מסתדרים בזום"
(צילום: shutterstock)
הקורונה, כאמור, יצרה גל של בקשות דומות. יש הורים שמציינים כי איבדו אמון במערכת, בין היתר בשל הסגרים, המעברים הבלתי פוסקים בין למידה בכיתה לבין למידה מרחוק, וגם בשל ההתקדמות הלא מספקת של הילדים במהלך הלימודים בזום.
שי פרוכטמן, חבר הנהלת התאגדות מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, אומר כי לאחרונה יש סיבה נוספת: חוסר רצון לעבור בדיקות קורונה תכופות כתנאי לכניסה לכיתה.

"ינאי לא סבל את מערכת החינוך, לא התקדם בה"

מיכל שוורצמן מרעננה שקלה בשנים האחרונות להעביר לחינוך ביתי את בנה ינאי (9.5), שעולה לכיתה ד', ובימי המגפה החלה את התהליך. "ינאי לא סבל את מערכת החינוך, הוא לא התקדם בה - והיא מצידה לא עשתה איתו שום תהליכים חינוכיים ולימודיים", היא משתפת.
3 צפייה בגלריה
מיכל שוורצמן ובנה ינאי
מיכל שוורצמן ובנה ינאי
"לומדים בהנאה, אחר הצהריים - חוגים וחברים". מיכל וינאי
(צילום: דנה קופל)
"בתקופת הקורונה עבדתי מהבית, הייתי הרבה עם הילדים וראיתי איך הם מתנהלים בלמידה המקוונת, בזום", היא מוסיפה, "ינאי לא הסתדר בשום צורה. הוא התנתק לחלוטין מכל מה שיש בבית הספר, וזאת הייתה בעיטה לעבר חינוך ביתי. עברנו תהליך ארוך, אבל עמדנו בסופו של דבר עמדנו בתנאים וקיבלנו את האישורים. ינאי מאוד נהנה עכשיו מהלמידה בבית, ובשעות אחר הצהריים הוא ממשיך ללכת לחוגים ונפגש עם חברים". יש לציין כי בתה של שוורצמן, תלמידת כיתה ז', לומדת במסגרת רגילה.
לשוורצמן עצמה יש תעודת הוראת ביולוגיה בתיכון, אך היא מעולם לא עסקה בכך אלא עבדה כדיאטנית קלינית. "עזבתי את הכול, ואני מקדישה את עצמי לינאי. זאת העבודה שלי עכשיו", היא אומרת. "החינוך הביתי מעניק לי היכרות עמוקה ואינטימית עם הילד שלי. הוא חווה למידה אמיתית - ואנחנו גם מטיילים, מבקרים במוזיאונים, מגדירים צמחים בחוץ ולומדים בהנאה. אני לא ידעתי כמה כיף זה יהיה. שאלתי אותו אם הוא רוצה לחזור לבית הספר או להמשיך בחינוך ביתי, והוא ביקש להמשיך. ינאי פשוט נהנה מהלמידה בבית".