רגע לפני סגירת קבר רשב"י למבקרים – מאמץ אחרון לפתור את משבר הביטוח במירון: ל-ynet נודע כי השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) וחבר הכנסת מאיר פרוש (יהדות התורה) מקדמים מהלך שלפיו המדינה תישא באחריות נזיקית כלפי אלפי המבקרים הפוקדים את האתר מדי יום, לאחר שלא נמצאה חברה אזרחית המסכימה לבטח את הנהלת המקום מפני נזקים עתידיים העלולים להיגרם למבקרים. מדובר בשיתוף פעולה חריג בין הקואליציה לאופוזיציה, ובפרט בין פוליטיקאי חרדי לכהנא, הנחשב במגזר לגורם עוין בעקבות הרפורמות שהוא מוביל בסוגיות דת ומדינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כפי שנחשף ב-ynet, בעקבות אסון הילולת ל"ג בעומר, ולנוכח הליקויים הרבים שנמצאו במתחם, סירבו כל חברות הביטוח לחדש את הפוליסה האחרונה, שתוקפה פג בסוף חודש אוקטובר. מאז פועל האתר בלי גורם כלשהו המבטיח את פיצוי הנפגעים. אתמול הודיע מנהל הקבר, אלי פריינד, כי המתחם צפוי להיסגר לכניסת מבקרים בחצות הלילה שבין יום רביעי לחמישי, והסביר כי במצב הקיים האחריות לנזקים אפשריים מוטלת באופן אישי על חברי "ועדת החמישה" המפעילה אותו.

3 צפייה בגלריה
 ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. המשנה ליועמ"ש: למדינה אחריות "די גבוהה" לנעשה במתחם
 ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. המשנה ליועמ"ש: למדינה אחריות "די גבוהה" לנעשה במתחם
ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. המשנה ליועמ"ש: למדינה אחריות "די גבוהה" לנעשה במתחם
(צילום: אבי חי)
לפני כמה ימים כינס השר כהנא במשרדו דיון בנושא, יחד עם נציגים מהוועדה וממשרדי האוצר והמשפטים, כהמשך לישיבה קודמת שנערכה ימים ספורים לפני תום תקופת הפוליסה. בסיכום המפגש שהופץ למשתתפים נכתב כי אף שלא נמצאה חברה המסכימה לבטח את הפעילות השוטפת בקבר רשב"י, "לא קיימת חלופה של סגירת האתר, שכן פרקטית זה לא בר ביצוע וכמדיניות זה לא נכון".
דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, הייתה כי מבחינה משפטית מוטלת על המדינה אחריות "ברמה די גבוהה" ביחס לנעשה במתחם הקבר, אף שהוא אינו מנוהל על ידה, ומכאן שעליה למצוא פתרון למשבר. עם זאת הובהר כי נדרש מענה זמני בלבד, מתוך הערכה כי תוצאות ועדת החקירה לעניין האסון במירון יהיו החלפת הגורם המנהל את הקבר, ואולי אף הפקעת זכויות ונכסים מוועדת החמישה.
3 צפייה בגלריה
חבר הכנסת מאיר פרוש והשר מתן כהנא
חבר הכנסת מאיר פרוש והשר מתן כהנא
חבר הכנסת מאיר פרוש והשר מתן כהנא. שיתוף פעולה נדיר בין האופוזיציה לקואליציה
(צילומים: אלכס קולומויסקי)
השר כהנא וח"כ פרוש (שבעצמו לא נכח בישיבה) גיבשו מתווה שלפיו המדינה תתחייב לפצות נפגעים עתידיים אפשריים על נזקים כלכליים בסכומים גבוהים, ואילו פיצויים נמוכים יותר יבואו מקופת הוועדה המנהלת את האתר, זאת לא במסגרת של פוליסת ביטוח אלא בשיטת "Pay-as-you-go". החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, אמר בדיון כי נראה שהפתרון אפשרי, אך לפני אישורו נדרשת בחינה שלו במשרדי האוצר והמשפטים, ובכל מקרה הדבר יותנה בבדיקת הדו"חות הכספיים של הוועדה וההקדשות שחברים בה.
בהתאם לכך הנחה השר כהנא, שניהל את הישיבה, כי המשנה ליועמ"ש תעביר חוות דעת משפטית בנושא באופן מיידי וכי ועדת החמישה תמסור למשרד החשב את הדו"חות המבוקשים, וככלל תדאג לשקיפות תקציבית מול גורמי האוצר. בסיכום הדיון נקבע כי "אישור סופי של הפתרון על ידי החשב הכללי ייעשה לאחר קבלת האמור בהקדם".
3 צפייה בגלריה
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
פינוי פצועים מהאסון בהילולת ל"ג בעומר. ממתינים לתוצאות ועדת החקירה
(צילום: משה מזרחי)
השר לשירותי דת, מתן כהנא, מסר ל-ynet: "לא ייתכן שציון הרשב"י במירון ייסגר בפני מתפללים, כפי שלא ייתכן שהכותל המערבי ייסגר בפני מתפללים. מדובר במקום תפילה חשוב עבור מאות ואלפי מאמינים הפוקדים אותו מדי יום. לא יעלה על הדעת שבשל כשל בירוקרטי ההר ייסגר. הנחיתי את גורמי המקצוע לגבש מתווה שיאפשר לשמור את קבר הרשב"י פתוח, תוך שמירה על ביטחון הציבור".
לעומתו, יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ מיכאל מלכיאלי, מחה על הסחבת בעניין, והציע פתרון פשוט יותר למשבר: "הנהגת המדינה חייבת להתעשת, ובמקום לתת עוד 30 מיליון שקל למסתננים, תדאג שחברת הביטוח 'ענבל', שפועלת מטעם המדינה וכפופה למשרד האוצר, תבטח את ציון הרשב"י במקום חברות הביטוח הפרטיות שמסרבות. בכך תימנע סגירת הציון כמתוכנן ביום חמישי השבוע".