קיים סיכוי של 50% שכדור הארץ יתחמם ב-1.5 מעלות מעל למצב שהיה לפני המהפכה התעשייתית, ולו לזמן קצר, עד שנת 2026. כך הזהירו הלילה (יום ג') בארגון המטאורולוגי העולמי (WMO).

הדבר לא אומר שהעולם יחצה את סף ההתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס לטווח ארוך, כלומר יהיו גם שנים "קרירות" יותר. מדובר בסף שמדענים אמרו כי אסור לעבור אותו, כיוון שהדבר יגרום לתופעות קשות כתוצאה משינויי אקלים.
אבל שנה שבה תהיה התחממות של 1.5 מעלות יותר מהמצב שלפני המהפכה התעשייתית, תהווה חציית הסף לטווח הארוך הזה.
"אנחנו מתקרבים במידה ניכרת להגיע באופן זמני ליעד התחתון של הסכם פריז", אמר מנכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי, פטרי טאלאס. הוא הזכיר את הסכם פריז, שנחתם בסוף שנת 2015, ובו התחייבו מדינות העולם לעשות הכול כדי להגיע למצב של התחממות של 1.5 מעלות יותר מאשר המצב במהפכה התעשייתית.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאינדונזיה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאינדונזיה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאינדונזיה
(צילום: AP)
הסיכוי להגיע לעלייה של 1.5 מעלות צלזיוס לתקופה קצרה עולה מאז 2015. בשנת 2020 העריכו מדענים כי הסיכוי להגיע לשנה שבה תהיה הטמפרטורה הממוצעת גבוהה מהיעד שהושג בהסכם פריז הוא 20%. בשנה שעברה הם שינו את הסיכוי ל-40% והשנה עלה הסיכוי ל-50%.
מדענים אומרים כי אפילו שנה אחת שבה הטמפרטורה תהיה גבוהה ב-1.5 מעלות יכולה להיות בעלת השפעות קשות, כמו חיסול שוניות האלמוגים בעולם והמשך תופעת המסת הקרחונים באזור הארקטי ובאנטארקטיקה.
לדביר החוקרים, כיום הטמפרטורה העולמית הממוצעת גבוהה ב-1.1 מעלות מאשר המצב לפני המהפכה התעשייתית. "אובדן ונזקים הקשורים בשינויי האקלים כבר מתרחשים, חלקם כנראה לא יהיו הפיכים בעתיד הנראה לעין", הוסיף מקס דיליי, סגן הארגון המטאורולוגי העולמי.
2 צפייה בגלריה
הסיבה להתחממות - המשך פליטת גזי חממה
הסיבה להתחממות - המשך פליטת גזי חממה
הסיבה להתחממות - המשך פליטת גזי חממה
(צילום: AP)
מנהיגי העולם התחייבו במסגרת הסכם פריז ב-2015 למנוע חציית רף של 1.5 מעלות לטווח ארוך, אך עד כה הם נכשלו בהפחתת פליטות גזי החממה. לפי מדענים, המדיניות הנוכחית תביא את העולם להתחמם בכ-3.2 מעלות עד סוף המאה - יותר מהתקופה שלפני המהפכה התעשייתית.
"חשוב לזכור שברגע שנגיע ל-1.5 מעלות, היעדר מדיניות פליטות מבוסס מדע, אומרת שנסבול מהשפעות הולכות ומחפירות ככל שנתקרב ל-1.6 מעלות ו-1.7 מעלות, ולכל עלייה נוספת בטמפרטורה הממוצעת", הוסיפה ד"ר קים קוב, מדענית אקלים במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה.