מעשה חשוב - רחוק מהבית: פרויקט "צוות אפריקה, מהנדסים ללא גבולות - תל אביב", של סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, יצא לאחרונה למשלחת בת שלושה שבועות לטנזניה. הפרויקט פועל מזה שמונה שנים בקבוצת כפרים במחוז Babati שבצפון טנזניה, בניסיון לסייע במציאת פתרונות ברי-קיימא להנגשת מים ראויים לשתייה לתושבי האזור.
פרויקט טנזניה החל לאחר שמטייל ישראלי טייל במדינה ונחשף לבעיות הרפואיות ולקשיים היומיומיים של אותם ילדים ותושבים רבים בכפר. באזור זה של טנזניה מי השתייה רוויים בכמות גבוהה וחריגה של יסוד הפלואוריד. הפלואוריד במי השתייה גורם לבעיות התפתחותיות קשות, בעיקר אצל ילדים, אשר מתבטאות בעיוותי שלד, שפה שסועה, בעיות דנטליות ועוד.
2 צפייה בגלריה
המשלחת בטנזניה
המשלחת בטנזניה
המשלחת בטנזניה
(צילום: מהנדסים ללא גבולות)
המערכות שהצוות בנה לאורך השנים מצליחות כיום לספק מי שתייה נקיים ליותר מ-3,000 ילדים בשישה בתי ספר. הפתרון לבעיית המים בבתי ספר הוא פשוט ובר-קיימא. באמצעות שימוש נכון, שטח הגגות של בית הספר יכול לאגור מספיק מים כדי לספק את צורכי ילדי בית הספר לאורך כל העונה היבשה.
שניים מחברי המשלחת, שרון ברקוביץ ודביר גינזבורג, מספרים: "במסגרת המשלחת, אנחנו מגיעים לבתי הספר ובונים את המערכות יחד עם המורים והתלמידים. החזון שלנו הוא שהמנהל והצוות החינוכי יהיו אחראים לתחזוקת המערכת מקצה לקצה. לצורך כך, ערכנו ספר תקלות באנגלית ובסווהילית וביצענו הכשרה טכנית לצוות המורים. בנוסף, כתבנו ספר ילדים באנגלית ובסווהילית שמספר בצורה פשוטה איך טיפת מים מגיעה מהענן למערכות איסוף הגשמים בבית ספר. הספר ממחיש מדוע חשוב לשתות מים נקיים וכיצד לשמור על המערכות בבתי הספר".
המטרות המרכזיות של המשלחת הנוכחית היו לשדרג את המערכות שנבנו לאורך השנים, לחדש את הקשרים הענפים עם הרשויות וקהילה שנפגעו עקב מגפת הקורונה, להעביר תוכנית חינוכית מקיפה בבתי ספר בנושאי מים, ולמצוא אזורים נוספים בטנזניה בהם יש צורך קריטי במערכות מים. "לוח הזמנים שלנו היה צפוף מאוד. אנו מרגישים שעמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו וכבר מסתכלים קדימה לעבר המשלחת הבאה", מספרים השניים.
2 צפייה בגלריה
מסייעים לתושבים המקומיים
מסייעים לתושבים המקומיים
מסייעים לתושבים המקומיים
(צילום: מהנדסים ללא גבולות)
הצוות משתמש במספר מסננים פשוטים וטבליות כלור על מנת להבטיח שהילדים שותים מים נקיים. "חשוב לנו לספק לילדים מים בטוחים לאורך כל השנה. לשם כך, בנינו שיתוף פעולה עם Arusha Technical College שצוות מקצועי מטעמו מגיע לפרויקטים שלנו אחת לרבעון ומבצע בדיקת איכות למים במערכות. בנוסף, אנחנו מדגישים לצוות החינוכי את חשיבות השימוש בטבליות כלור לטיהור המים", מספר גינזבורג. בנוסף לפרוייקטי המים הרבים, הצוות בנה לפני כחמש שנים מערכת חשמל מאנרגיה סולרית למרכז הרפואי המרכזי באזור שמשרת קהילה של אלפי אנשים.
"אנחנו מרגישים בבית בטנזניה. במהלך השנים האחרונות בנינו חברות קרובה עם הקהילה. הקשר בינינו נמשך באפון רציף דרך שיחות והודעות גם כשאנחנו בישראל", מדגיש ברקוביץ. הצוות קיים עשרות פגישות עם הרשויות באזור, מרמת מנהיגי הכפרים, דרך ראשי המחוז ועד חברי פרלמנט. בנוסף, נבנה קשור הדוק עם רשויות המים המקומית. "אנחנו רוצים לעבוד ביחד עם רשויות המים כדי להגיע לאזורים עם האתגרים המשמעותיים ביותר. מהנדסי המים הסבירו לנו באיזה אזורים לא מתוכננים פרויקטי מים גדולים, ולשם אנחנו הולכים".
הצוות נחוש להרחיב את הפעילות וכבר נמצא עמוק בהכנות לקראת המשלחת הבאה. גינזבורג מסביר: "הזמן בטנזניה המחיש לנו את האימפקט הגדול שהפרויקטים עושים בקהילה המקומית. אנו בעיצומו של גיוס סכום כסף משמעותי לקראת המשלחות הקרובות בהן אנחנו מתכוונים לבנות מערכות מים משודרגות במספר אזורים במחוז ולבצע מספר פרויקטים נוספים. אנחנו מזמינים חברות ואנשים שמעוניינים לתרום ולהיות שותפים בפרויקט ליצור איתנו קשר".
אתר האינטרנט של הפרויקט: www.ewbta.com