3 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
חיסוני מודרנה ופייזר. לקראת ירידה משמעותית ביעילות?
(צילום: AFP)
נשיא ארצות הברית אמר כי "אין סיבה לפאניקה", מנכ"ל פייזר אמר כי ייקח זמן עד שנדע מהי יעילות חיסון הקורונה מול הווריאנט החדש - אבל מנכ"ל מודרנה נשמע פסימי בהרבה והעריך שהחיסונים הקיימים יהיו הרבה פחות אפקטיביים מול אומיקרון.
בעקבות דבריו השתנתה המגמה במדד הניקיי בבורסה היפנית והפכה לשלילית, הדולר האוסטרלי צלל לשפל של שנה ונרשמו ירידות שערים גם בוול סטריט - החוזים העתידיים על דאו ג'ונס איבדו 1.7%, החוזים על S&P 500 נחלשו ב-1.2% והחוזים על נאסד"ק ירדו ב-0.7%.


3 צפייה בגלריה
מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל
מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל
מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל
(צילום: AP)
בריאיון ל"פייננשל טיימס" שפורסם הבוקר (שלישי) העריך בנסל כי יהיה צורך בעדכון החיסונים ואמר כי ככל הנראה זה ייקח חודשים. "אין סיכוי שהיעילות תהיה באותה רמה כמו מול הדלתא", אמר בנסל בריאיון ממטה החברה במסצ'וסטס. "הולכת להיות ירידה מהותית. אני עדיין לא יודע בכמה, אנחנו צריכים לחכות לנתונים. אבל כל המדענים שדיברתי איתם אמרו - 'זה לא נראה טוב'". בריאיון אחר, לרשת CNBC, אמר מוקדם יותר כי משלוחים של חיסון חדש שיעיל מול אומיקרון יתחילו לכל המוקדם בעוד חודש.
אתמול אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא שהוא מאמין שהתרופה שפיתחה פייזר לקורונה תהיה יעילה גם נגד הזן החדש. באשר לחיסון אמר בורלא שייקח זמן לראות אם הוא יעיל נגד הווריאנט. לדבריו פייזר כבר החלה לעבוד על חיסון שיגן מהאומיקרון, למקרה שיתברר שהחיסון הקיים לא יעיל.
לפי ההערכות האומיקרון הוא זן מידבק במיוחד של נגיף הקורונה, אך טרם ברור עד כמה הוא מסוכן ואם החיסונים יעילים מפניו. אף שייתכן שהתשובות יגיעו רק בעוד כמה שבועות, בעולם לא לוקחים סיכונים: מדינות רבות אסרו על כניסת נוסעים ממדינות בדרום יבשת אפריקה, שם התגלה הווריאנט. פרט לישראל, גם ביפן ובמרוקו החליטו לאסור לחלוטין על כניסת אזרחים זרים בגלל הזן החדש.
3 צפייה בגלריה
מודרנה
מודרנה
משרדי מודרנה במסצ'וסטס
(צילום: AP)
ארגון הבריאות העולמי ציין שטרם ידוע על מתים מהווריאנט, אך הזהיר שכל עלייה בתחלואה עלולה לגרום להשלכות קשות. כמה מדינות באירופה - שם מתמודדים עם גם רביעי של קורונה - ואף חמישי - הטילו הגבלות קשות ואף סגר עוד לפני ההודעה על אותו וריאנט שהתגלה באפריקה. האיחוד האירופי החליט בסוף השבוע לאסור על כניסת נוסעים מדרום אפריקה.
"לאומיקרון יש מספר חסר תקדים של מוטציות, וחלקן מדאיגות בגלל ההשפעה האפשרית שלהן על מסלול המגפה. הסיכון העולמי הכולל שקשור לווריאנט החדש מוערך כגבוה מאוד", מסר ארגון הבריאות, אך הדגיש שעם זאת עוד דרוש מחקר כדי להבין עד כמה הווריאנט שהתגלה בדרום אפריקה מסוכן וגורם לתחלואה קשה. הארגון מסר שמידע נוסף צפוי להתקבל בשבועות הקרובים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש שהאומיקרון הוא "סיבה לדאגה, אך לא לבהלה". הזן טרם התגלה בארה"ב, אך ביידן מעריך שהדבר יקרה במוקדם או במאוחר. בהצהרה אמר ביידן שארה"ב מסוגלת לנצח את האומיקרון: "לפני שנה אמריקה התקשתה מל הווריאנט הראשון של הקורונה. ניצחנו את הווריאנט הזה בצורה משמעותית, ואז נפגענו מווריאנט חזק בהרבה - הדלתא. נקטנו צעדים ועכשיו אנחנו רואים שמספר המתים מהדלתא בירידה. אנחנו הולכים להילחם ולנצח גם את הווריאנט הזה".