3 צפייה בגלריה
באקיזה עאשור סיקסיק עם בעלה רמזי וששת ילדיהם
באקיזה עאשור סיקסיק עם בעלה רמזי וששת ילדיהם
באקיזה עאשור סיקסיק עם בעלה רמזי וששת ילדיהם
(צילום: היבה טורק-עבאדי)
ילדותה של באקיזה עאשור סיקסיק, עברה בצל טרגדיות משפחתיות קשות: כשהיתה בת עשר וחצי, אביה יוסף, שהיה אימאם במסגד ביפו, נרצח. מאוחר יותר נהרגו שניים מבין שלושת אחיה בתאונת דרכים. אימה האבלה נותרה לבדה, גידלה אותה ואת אחיה בכוחות עצמה, אך עשתה מאמצים רבים לחנך אותה כאישה עצמאית ורבת כוח. בעבור שנים, כאשר באקיזה נבחרה להיות האישה הראשונה החברה במועצה האיסלאמית, כבר היה ברור עד כמה רבה היתה ההשפעה של החינוך הזה.
באקיזה עדיין מתגוררת ביפו. היא בת 42, נשואה לרמזי ואמא לשישה ילדים, ואת רוב שנותיה חיה על טורבו כיזמת חברתית ופעילה למען נשים בעיר, עד שכבשה את תפקיד סגנית ראש המועצה האיסלאמית. בשנתיים האחרונות היא הורידה הילוך והתמקדה בגידול ילדיה, אבל בימים אלה ממש היא בעיצומה של התמודדות נוספת על מקום במועצה האיסלאמית של יפו.

רדיו התלמידים הראשון

השילוב הייחודי הזה - פעילות חברתית דרך מוסדות הדת בעיר - התחיל עוד בנעוריה של באקיזה. משסיימה את בית הספר התיכון הצטרפה אל שבט הצופים של המועדון האיסלאמי ביפו, תחילה כמתנדבת ולאחר מכן כמדריכה במשרה מלאה. בשנים האלה הפך המועדון לביתה השני, עיצב את אישיותה וצרב בה את ערכי הנתינה והעזרה לזולת.
את האהבה לדת היא ירשה מאביה המנוח, ואת התואר הראשון שלה עשתה בשאריעה בחברון, במידה רבה בהשראתו. את התואר השני, בהנחיית קבוצות בשילוב אומנויות, עשתה בנתניה, בשלוחת אוניברסיטת לסלי, וסיימה בהצטיינות. התזה שלה על "האלמנה המוסלמית ורשתות התמיכה בחברה הערבית" נכתבה כולה בהשראת קורותיה של אמה.
20 שנה היא העבירה במערכת החינוך הציבורי. בהתחלה כמורה לדת המוסלמית, ולאחר מכן כרכזת שכבה וחברת הנהלה בבית הספר עירוני י"ב ביפו. אבל היא היתה הרבה מעבר למורה: לאורך השנים היא הובילה ועודדה תלמידים להשתתף בחיים החברתיים ולהיות מעורבים פעילים בקהילה. דרבנה אותם לבקר בבתי חולים, לסייע לקשישים בבתי אבות, ולאסוף תרומות ופריטים לנזקקים. היא ריכזה את הפעילויות לחגים והמועדים המוסלמיים בתיכון - והיתה המורה הראשונה שהקימה תחנת רדיו בבית הספר ביחד עם תלמידיה.

האישה הראשונה והמנצחת הגדולה

ב-2006 החליטה באקיזה להקדיש את עצמה ליוזמה בלתי שגרתית: לשבור את המונופול הגברי הנצחי שהתקיים במועצה האיסלאמית של יפו. זה מהלך כה חריג, שאיש בסביבתה לא ידע לומר לה אז אם זה בכלל אפשרי. באקיזה לא התעצלה, חקרה את התקנון ובדקה היתכנות משפטית - והבינה שאין בכלל מניעה לשיתופה של אישה במועצה.
כך, בתמיכה מלאה של בעלה ושל ראש המועצה עצמו, יצאה להתמודד על מקום במועצה. היא קיוותה לזכות בתמיכה נשית רחבה, ויזמה הקמה של מפלגה שכל חברותיה הן נשים דתיות. אולם, משהציעה לנשים להצטרף אליה נתקלה בהסתייגות גדולה. רבות סירבו, כי חששו שלא יזכו בקולות המצביעים. אחרות חשבו שהתפקיד אינו מתאים להן, אבל לרובן פשוט לא היה אומץ לרוץ עם המסר החריג הזה. עד שפגשה את שהירה ואום מוסעב, שתי נשים דתיות שהסכימו לחבור אליה, ולרוץ ביחד למועצה האיסלאמית. הן תכננו ביחד את מסע הבחירות וקבעו ביחד את תכני המפלגה. החידוש הזה יצר עניין רב בבחירות ביפו, עת תמונתן של שלוש הנשים פוזרה על קירות ולוחות מודעות ברחבי העיר. הבוחרים היו סקרנים בעצמם לגלות אם אכן, לראשונה אי פעם, יצטרפו נשים אל המועצה.
אחוזי ההצבעה היו גבוהים מהרגיל. התוצאות הפתיעו את כל המתמודדים, וגם את באקיזה עצמה, שזכתה למספר הקולות הרב ביותר, יותר מכל המתמודדים הגברים. במושגים מקומיים היה זה יום היסטורי, שבישר התחלה של פמיניזם איסלאמי ביפו. תושבי העיר הכריעו באותו יום בעד שינוי

3 צפייה בגלריה
עאשור סיקסיק (משמאל) עם אימה, יוסרא, אלמנת האימאם של יפו שנרצח בילדותה של באקיזה
עאשור סיקסיק (משמאל) עם אימה, יוסרא, אלמנת האימאם של יפו שנרצח בילדותה של באקיזה
עאשור סיקסיק (משמאל) עם אמה, יוסרא. התזה שלה על האלמנה המוסלמית נכתבה בהשראת קורותיה של אמה
(אוסף פרטי)
יום הבחירות עצמו היה כה חורפי וסוער, שעלה חשש מוחשי לשיעורי הצבעה נמוכים במיוחד. בפועל, קרה בדיוק הפוך: היפואים הצביעו בהמוניהם, ואחוזי ההצבעה היו גבוהים מהרגיל. התוצאות הפתיעו את כל המתמודדים, וגם את באקיזה עצמה, שזכתה למספר הקולות הרב ביותר, יותר מכל המתמודדים הגברים. במושגים מקומיים היה זה יום היסטורי, שבישר התחלה של פמיניזם איסלאמי ביפו. תושבי העיר הכריעו באותו יום בעד שינוי, הראו עד כמה הם פתוחים ומחכים שתעלה מתוכם ההזדמנות לשנות את המציאות. באקיזה מצדה, אף שזכתה ברוב הקולות, החליטה להסתפק רק בתפקיד הפורמלי של סגנית, לצדו של ראש המועצה.
במסגרת התפקיד יזמה באקיזה שורה ארוכה של פרויקטים ומהלכים לטובת הקהילה. אחד החשובים בהם הוא הקמתה של ועדת ליווי מתים (لجنة اكرام الميت) במסגד אלג'בלייה, לשם לימוד הטקס של רחצת מתים והכנתם להלוויה. הוועדה, המורכבת מנשים וגברים, התרחבה עם השנים והפכה מרעיון ארעי לגוף מסודר של מתנדבים, שמנהלים מתקן לרחצת מתים ומתחזקים בתי קברות ביפו.
לפני שנתיים סיימה באקיזה את תפקידה בבית הספר, ונטלה חופשה לגדל את בנה התינוק. כיום היא מרכזת את התוכנית למצוינות בדרך לאקדמיה בבתי הספר התיכון הערבים ביפו מטעם מינהל החינוך של עיריית תל אביב. בבחירות שיתקיימו השבוע יתברר אם הצליחה להיבחר שוב למועצה האיסלאמית של יפו.
3 צפייה בגלריה
באקיזה עאשור סיקסיק ובנה. האישה הראשונה שנבחרה למועצה האיסלמית ביפו
באקיזה עאשור סיקסיק ובנה. האישה הראשונה שנבחרה למועצה האיסלמית ביפו
האישה הראשונה שנבחרה למועצה האיסלמית ביפו, ברוב גדול. באקיזה עאשור סיקסיק ובנה
(צילום: רמזי סיקסיק)