בימים אלו מסתיימות ההכנות לקראת גמר תחרות "יזם השנה" של קרן שמש שיתקיים ב-1 ליוני. קרן-שמש מקבוצת עוגן, פועלת כבר 17 שנה ומסייעת ליזמים ולבעלי עסקים קטנים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית להקים ולנהל עסקים המפרנסים אותם ואחרים, בעזרת מערך של קרוב ל-1,200 מנטורים מתנדבים, מנהלים בכירים במשק הישראלי.
מדי שנה עורכת קרן שמש את תחרות "יזם השנה" שבה נבחרים עשרה מיזמים שמגיעים עד לקו הגמר ומהם בוחרים זוכה בשלוש קטגוריות: הצלחה עסקית – הישג עסקי יוצא דופן. תרומה לחברה ולסביבה – בעל עסק שנותן מענה לבעיה חברתי או מוביל שינוי חברתי. המסע האישי המרשים ביותר – התמודדות של בעל העסק עם אתגרים משמעותיים לאורך זמן לקו הגמר בתחרות יזם השנה.
אלו עשרת היזמים שהגיעו השנה לקו הסיום:

1. קובי זק ואור עזר, "יזמות חיובית"

מתמחה במתן פתרונות לאיטום מעברי אש, שילוט מבנה, נגישות וסימון חניונים באפוקסי. העסק הוקם על ידי קובי זק, ואור עזר בשנת 2019. כיום עובד עם החברות הגדולות ביותר בענף הבנייה. "הדרך שעברתי מאיפה שהגעתי למקום שבו אני היום זו כבר זכייה מבחינתי", מספר זק. "ברגע שעוד אנשים ייחשפו לחיי והצלחותיי אולי אהווה דוגמה לאחרים ובכך אתן להם דמות לחיקוי. בנוסף, אם אזכה אתרום את כספי הזכייה לפנימיות שבהן אני מתנדב כדי לתת לעוד נערים ונערות סיכוי אמיתי לחיים".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
אירוח בדואי בכפר אל-סרה שבנגב

2. אלעד כהן, ניצן בוצר ודניאל בוצר, "הבימה שליחויות"

חברת הפצה שקמה בבאר יעקב בתקופת משבר הקורונה, במטרה לייצר עבודה לכמה שיותר אנשים מתחום הבמה וההפקות. מהר מאוד הארגון הפך להיות מוביל בתחומו וכיום "הבימה שליחויות" מספקת שירותים לחברות המובילות ביותר במשק ומפרנסת מעל למאה אנשי במה והפקה על בסיס קבוע. "כבר שנתיים אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לספק פרנסה לכמה שיותר אנשי במה", מסביר כהן."כמו שהשליחים אומרים, 'שמנו להם אוכל על השולחן בתקופה הקשה ביתר שהם חוו'".

3. עידו דויטש, "שחקים"

"שחקים" מפעילה חוגים וקורסים טכנולוגיים לילדים בבתי ספר ובאופן פרטי, בנושאי סייבר, תכנות וקוד. "מצאתי את הזמן להרחיב את אופקיי וללמוד, ולא רק לנסות להתמודד עם הדברים לבד כמו שמאוד טבעי לעשות", משתף דויטש. "את הפרקטיקות שלמדתי יישמתי מהר בעסק. מהשנה הראשונה לשנייה גדלנו פי חמישה בהכנסות, ומהשנה השנייה לשלישית כבר פי שישה, הן בהכנסות והן בכמות העובדים", הוא מתגאה. "אני רעב להצלחה יותר מכל אדם ויזם אחר שפגשתי. ואני עומד מאחורי המשפט הזה".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
בסטודיו לקרמיקה של אורלי ליבנה

4. אורלי ליבנה, סטודיו לקרמיקה

בסטודיו מיוצרים באהבה כלי קרמיקה, בעבודת יד ובסגנון אלגנטי. מועברות סדנאות חווייתיות ומועסקות נשים מהאזור. "אני מרגישה שאני עושה דרך מאוד מיוחדת שהרבה מאוד אנשים היו חולמים לעשות, להפוך ליוצרים שמתפרנסים מהיצירה שלהם", מסבירה ליבנה. "הדרך הזו דורשת ממני הקשבה מאוד עמוקה, יציאה מאזור הנוחות כל הזמן, לקיחת יוזמה ואחריות, כל הזמן לפתוח את הראש ולהמציא את עצמי מחדש. לזכות בתחרות עבורי יהיה עוד יעד שהגשמתי ועוד חיזוק בדרך המאתגרת והמופלאה הזו של המסע שלי להגשמת החלום".

5. עזריה פטגו, "הקס"

מיזם חברתי-עסקי לחינוך, תרבות ומורשת יהודי אתיופיה. "הקס" מקים לתחייה את אתיופיה היהודית במדינת ישראל באמצעות בניית בתים מסורתיים, גינות קהילתיות, הרצאות וסדנאות של אוכל, כתיבה בגעז, חימר, קליעה, ריקוד, בנייה אקולוגית ועוד. "העסק והמודל שפיתחתי הוא חלוצי בהקמה לתחייה ובהפצה של אתיופיה היהודית בארץ, ביישובים רבים ובאמצעים רבים ומגוונים", מסביר פטגו. "הייתי רוצה שהפרס ייתן השראה ליזמים נוספים מאוכלוסיות מוחלשות, לפתח מיזמים הממוקדים בעוצמותיה של הקהילה ובידע וביכולות הטמונים בחבריה, ולא בקשייה, תוך קירוב לבבות עם האוכלוסייה הכללית. זאת, מבלי להתנצל או לבקש נדבה או תרומה, אלא במודל הבנוי על רווח כלכלי".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
בפעילות של "הקס" - מיזם חברתי-עסקי לחינוך, תרבות ומורשת יהודי אתיופיה.

6. ירון אייזיק, "טעם של ילדות"

עסק קולינרי חברתי שפועל כפלטפורמה לחיבור בין קהילות להפגת בדידות והעצמה של אזרחים ותיקים, כחלק ממאמץ לאומי לתיעוד היסטורי-תרבותי, על ידי יצירת יחסים ומפגשי בישול בקהילה. העסק מציע פעילויות ושירותים, המבוססים על תהליך חווייתי ומסע אישי, הכולל היכרות עם סיפורים אישים ומנות מהילדות ומהמסורת - ועד לחווית בישול משותף. בנוסף, לאזרחים הוותיקים שהשתתפו בפעילויות ניתנת הזדמנות להיות חלק פעיל מהצוות, להדריך ולשתף את הידע שלהם בפעילויות בתשלום - ובכך לאפשר להם תחושת ערך ואף ליהנות מהכנסה נוספת.
"אני נמצא בשלב שהעסק פורץ דרך בחודשים האחרונים במספר תחומי ליבה ובעיקר בהרחבת הפעילות העסקית באופן משמעותי", משתף אייזיק. "זכייה בפרס בנקודת זמן שכזו יכולה לסייע משמעותית במינוף הפעילות וביצירת שיתופי פעולה לצורך הגשמת החזון שלנו - ולאפשר לכל אזרח ותיק ליהנות מחוויה מעצימה וליהנות מהזדמנויות עסקיות שייפתחו עבורם כהכנסה נוספת. שיתופי פעולה פוטנציאליים והפרס הכספי יאפשרו לנו לקדם ולפתח מנועי צמיחה פיננסיים-חברתיים נוספים, כדוגמת מארזי תבלינים סודיים של הבוגרים שלנו המבוססים על תמלוגים לאזרחים ותיקים, קידום מסעדת הפופ-אפ ופיתוחה כמודל זכייני מוניציפלי וכמודל תעסוקה לאזרחים ותיקים וחוסן קהילתי, ועוד".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
פעילות במיזם "שחקים" - חוגים וקורסים טכנולוגיים לילדים בנושאי סייבר, תכנות וקוד

7. תומר לוי, Sign Now

סטארט-אפ חברתי המנגיש את ישראל ואת העולם לקהילת החירשים המונה 90 מיליון אנשים בעולם, באמצעות אפליקציה ייעודית המחברת בזמן אמת חירש למתורגמן לשפת הסימנים, ונותנת שירות וידאו עם שלל פיצ'רים ובזמן אמת. "בשנה האחרונה ובכלל לקחתי סיכונים אישיים רבים - בתחום הכספי ובזוגיות בעיקר, לטובת המטרה הנכספת - יצירת שינוי חברתי בין-לאומי מיידי עבור קהילת אנשים שלא באמת טופלה מעולם", משתף לוי. "לקחתי הלוואות, עבדתי ימים ולילות, יצרתי שיתופי פעולה בין-לאומיים כמו עם גוגל בסן פרנסיסקו ועוד. אני מאמין בכל ליבי שאנו לקראת המהפכה החברתית הבין-לאומית הבאה".

8. חליל אלעמור, אירוח בדואי בכפר אל-סרה שבנגב

חאן אל-סרה מספק הזדמנות נדירה להיכרות עם החברה הבדואית בת ימינו. החאן מציע מגוון אפשרויות לינה: חדרים זוגיים, בית למשפחות ואוהל בדואי אותנטי, לצד מגוון ארוחות ממיטב מאכלי הקהילה הבדואית. בנוסף מוצעים סיורים מודרכים בכפר אל-סרה ובכפרים הבדואים הסמוכים המוכרים יותר ופחות, והרצאות על החברה הבדואית, מנהגיה, אורחות החיים בה והאתגרים שעומדים בפניה. כל זאת מפי בדואים מקומיים בני הקהילה.
"לדעתי אנו ראויים לזכייה בתחרות ולקבלת פרס הקרן על המיזם הייחודי שצמח מהשטח, מכלום, למרות כל הקשיים. בגלל ההתמדה, היכולת ללמוד, לשנות ולהשתנות תוך כדי תנועה", מסביר אלעמור. "בגלל הסיורים המיוחדים שאנו עורכים. בגלל איכות האירוח שאנו מציעים וייחודו. בגלל ההצלחה המדהימה בתקופה כה קצרה ומלאת אתגרים. בגלל מה שאנחנו".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
סטודיו בוטיק לשמלות כלה במבשרת ציון

9. ישראל אוחיון סטודיו בוטיק לשמלות כלה

סטודיו במבשרת ציון לעיצוב וייצור שמלות כלה, ששם דגש על עיצובים מקוריים, שימוש בבדים יוקרתיים ובתפירה עילית, ומכירה במחירים שפויים. "מאז פרוץ הקורונה בעלי עסקים בתחום האירועים חוו פגיעה כלכלית קשה, כך גם מעצבי ומעצבות שמלות הכלה", משתף אוחיון. "בתקופה קשה זו פניתי ל'קרן שמש' בבקשה לסיוע. על אף המצב וביטולים רבים של עסקאות הצלחתי, בסיוע הקרן להגדיל את המחזור השנתי ואף לעשות צעד משמעותי, להוציא את העסק מהבית ולבנות, ללא הלוואות, סטודיו מרשים. מבחינתי החלום של ילד קטן שחשש להיות עצמאי, אך תמיד חלם להותיר אימפקט בעולם האופנה, מתחיל להתגשם".

10. טל טנא צ'צקס, POPEYIT

עסק שעוסק בחיבור בין א.נשים, אמנות ואקטיביזם סביבתי. "כיום אני יוצרת אמנות, מרצה ומקדמת ערכים של חדשנות ושימוש בקיים, ורותמת ארגונים וקהילות ליזמות ואקטיביזם סביבתי", מספרת טנא צ'צקס. "יצרתי את 'פופאית' - דמות אוליב ופופאי, שהוכרה ע"י החברה בעלת הזכויות בארה"ב. אני מאמינה שנדרשות נשים יזמיות נחושות שישמיעו קול, יקומו לעשות ויניעו לפעולה מתוך אכפתיות".
6 צפייה בגלריה
גמר תחרות קרן שמש
גמר תחרות קרן שמש
טל טנא צ'צקס ו'פופאית' - דמות אוליב ופופאי, שהוכרה ע"י החברה בעלת הזכויות בארה"ב. צילום: אלה פאוסט
"אני מאמינה שהקול שלי חשוב ומשמעותי, אני מחויבת לתהליך עד הקצה, עד הפרוטה האחרונה, עד שאצליח". מוסיפה כהן. "הזכייה היא לא עבור ה'פרס' או התעודה, אלא להנכיח ולחזק את הפעילות והמסרים. המשאב הפיננסי ייתן לי כוח להמשיך ולרתום עוד ועוד א.נשים ובתקווה שביחד ניצור עולם טוב יותר".
מוניקה לב כהן, מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן, מסכמת: "קרן שמש מחברת כבר שנים רבות בין בעלי עסקים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, לבין מנהלים מחברות מובילות במשק או כאלו שעשו תהליכים משמעותיים, כאשר אותם עסקים קטנים מקבלים גישה לכלים עסקיים וניהוליים מתקדמים שמסייעים להם להתפתח ולשגשג. תרומתם של המיזמים לחברה חשובה וניכרת, ואלו יכלו להיוולד בזכות יזם שהלך כברת דרך והגיע לקו הסיום בדרך מלאה נחישות והקרבה. יחד עם היזמים והיזמיות הוקרתי נתונה למנטורים, מנהלים ומנהלות מתנדבים, אותם אנשים עסוקים שמוצאים זמן להתנדב ולייצר במשק תעסוקה ומוביליות חברתית יחד עם סולידריות עסקית, שבלעדיהם כל זה לא היה מתאפשר".