לפני המון שנים, כשהשם קורונה עוד נתפס אצלנו כבירה גרועה עם יחסי ציבור מעולים ו-2020 רק החלה, פרסם איגוד יצרניות הרכב האירופאי את נתוני המכירות ל-2019. המספר עמד על 13 מיליון ועוד 29 אלף מכוניות. לפי הערכות, 2020 אמורה הייתה להציג עליה קלה של מספר אחוזים. אך אף אחד לא העלה בדעתו שתוך שבועות ספורים ינעלו דלתות אולמות הייצור של כל יצרניות הרכב בעולם, ובמקביל גם דלתות אולמות התצוגה.
3 צפייה בגלריה
פקקים ב כביש מהיר בצפון מזרח צרפת גל חום ב אירופה
פקקים ב כביש מהיר בצפון מזרח צרפת גל חום ב אירופה
מספר המכוניות החדשות באירופה בירידה
(צילום: AFP)
כולם יודעים איך נראתה 2020 ואיש לא הופתע כשבסיומה נמכרו רק 10 מיליון כלי רכב חדשים פחות כמה עשרות אלפים, אחרי התאוששות מהירה מהצפוי. ואף אחד לא העריך בתחילת 2021 שהירידה תמשך. השנה נפתחה לא רע, אבל משבר שבבים קשה ושרשרת אספקה מקרטעת מאוחר יותר, ומספר כלי הרכב החדשים שעלו באירופה על הכביש נמוך אף יותר משנת הקורונה הראשונה. כל זאת בזמן שמכירות שוק הרכב בישראל זינקו ב-35%
היום מפרסם איגוד היצרניות כי במהלך כל השנה נרשמה ירידה של 2.4%, עם מכירת 9.7 מיליון כלי רכב בסך הכל. מכירות הרכב החדש באירופה סבלו בעיקר בחצי השנה האחרונה, כאשר דצמבר סגר שישה חודשי ירידה רצופה לעומת 2020, עם צלילה של 23% לעומת החודש המקביל.
באופן טבעי, יצרניות הרכב סבלו, ויותר מכל היו אלה האירופאיות. יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסווגן, איבדה כמעט 5%. היא יכולה להתגאות בזינוק מרשים של 8% במכירות פורשה השייכת לה, אבל מותג הבית רשם נפילה של כמעט 7% ומספרית - 80 אלף מכוניות פחות. סקודה איבדה כמעט 10% לעומת 2020, ו-50 אלף מכוניות.
קונצרן הרכב סטלנטיס, השני בגודלו מבחינת מכירות באירופה ובעל רשימה ארוכה של מותגים, איבד אמנם רק 2% אבל אלפא רומיאו השייכת לו נחתכה ב-28%. ופיז'ו ופיאט, שני המותגים הגדולים, איבדו כ-3.5% כל אחד וכ-40 אלף מכוניות ביחד. העליה המרשימה? ג'יפ, עם תוספת של 4.5% במכירות (5,000 מכוניות).
קבוצת רנו נחתכה ב-10% (ולא פחות מ-16% למותג עצמו), דיימלר עם מרצדס הפסידה 12% (ומינוס 14% למותג היוקרה עצמו), ניסאן ירדה ב-17% ופורד ב-19%. הונדה מכרה רק 38 אלף מכוניות בכל אירופה אשתקד, איבדה 24% והשלימה קריסה של כ-50% לעומת 2019. מיצובישי נחתכה ב-27% ואף היא מציגה צלילה חופשית של כ-50% בשנתיים האחרונות.
מי הבריק ב-2020? מי שהבריק גם בישראל. קונצרן יונדאי-קיה הדרום קוריאני נחלץ מבעיית השבבים טוב מכולם והציג זינוק של יותר מ-18% לכל אחד משני מותגיו. כך גם טויוטה שלא סבלה ממשבר מיוחד וכמו בישראל, נהנתה מזינוק של 10% באירופה במכירות המותג.