שפים הם כבר מזמן לא רק שפים - גם בארץ ובטח שגם בעולם. הם סלבריטאים לכל דבר ועניין, כוכבי טלוויזיה, כוכבי רשת, מובילי תרבות ומובילי דעה. מושג השף סלב הגיע, עוד לפני פרוץ הקורונה, לשיאים חדשים בהם שפים מככבים בפרסומות, בקמפיינים ובאירועי התרמה, והם הפכו לכוכבים חמים במדורי הרכילות. עכשיו, יש לנו גם דוקו כחול לבן המוקדש לשף ישראלי, וזה גם הדוקו הקולינרי המקומי הראשון בהפקת yes - "המסעדה הטובה בישראל".
הדוקו ליווה בשנתיים האחרונות את אחד השפים המצליחים בארץ, השף יובל בן נריה, המתועד במהלך שנתיים דרמטיות במיוחד, בין ינואר 2019 ועד דצמבר 2021, שאותן גם טובי התסריטאים לא יכולים היו לכתוב - שנתיים בהן קרס ביום אחד עולם הקולינריה בארץ ובעולם עם פרוץ המגפה העולמית.
הבחירה בבן נריה היא לא ברורה מאליה היות ובן נריה הוא לא שף סלב טיפוסי: במהותו הוא נחבא אל הכלים, מתרחק ככל האפשר מאירועים מסוקרים ולא מככב בשום ריאליטי פופולרי. אבל בכל זאת, בן נריה הוא אחד השפים הגדולים שפעלו כאן, והוא מחזיק בכמה מהמסעדות המבוקשות ביותר בארץ, ובהן מסעדת טאיזו הוותיקה ומסעדת a החדשה, שנפתחה בתל אביב לפני קצת פחות מחודשיים, אחרי עיכוב של למעלה משנה בשל הקורונה. ואולי דווקא בגלל שהפרצוף של בן נריה לא מרוח כל ערב על המרקע, ואולי דווקא בגלל הטיפוס הצנוע שהוא, התוצאה הסופית (שטרם נחשפה) תהיה אותנטית במיוחד.
2 צפייה בגלריה
יובל בן נריה
יובל בן נריה
(צילום: אסף קרלה)
יובל בן נריה: "הקולינריה בארץ פורחת וחשוב שהאורחים שמגיעים - לאו דווקא למסעדה שלי - שיבינו קצת כמה קושי וכמה אנרגיה יש בפתיחה של מסעדה ובסוף גם על מה משלמים פה"
ואם כל זה לא יספיק בשביל להפוך את הסרט הזה למסמך דוקומנטרי מעניין, אז המציאות בשנתיים האחרונות עשתה את העבודה: צילומי הדוקו החלו עוד לפני פרוץ הקורונה וסגירת המסעדות, ובלי להתכוון תיעדו יוצרי הסרט ובהם הבימאית טליה ענבר, את המשבר הגדול בעולם מהזווית הקולינרית - סגירת כל המסעדות, ובמקביל העבודה של בן נריה על פתיחת המסעדה החדשה, שבה הושקעו לפי ההערכות כ-15 מיליון שקל.
בתוך כל זה, גם חייו האישיים של השף עברו תמורות דרמטיות ומהפיכות רומנטיות ומשפחתיות, שתועדו גם הם בתקופת הצילומים.
"מאז שאני במקצוע הזה אני עושה ויתורים", אומר בן נריה, "אם זה בהתחלה לחיות חיי סטודנט כשף צעיר במקום ללמוד ולבלות עם אנשים נורמטיבים, ואחר כך אלה חיים שאין בהם חגים ואין בהם שבתות ואין בהם פגישות עם חברים. אתה בסוף לבד במערכה, בודד. מדי פעם אני פוגש חבר או שניים, אבל כולם מהתעשייה, כי עם היתר ניתקתי מגעים במרוצת השנים, מתוקף החיים האלה. אז יש מחיר לחיים של שף, והיום כשיש לי ילדים, גם אני וגם הם משלמים את המחיר של זה".
גם חיי הזוגיות משלמים את המחיר. "נכון, ואני מניח שיש לזה קשר גם לכל זוגיות עתידית שתהיה לי. הזוגיות האמיתית שלי היא עם המסעדות - זה גוזל ממני הכי הרבה זמן וזה מוציא ממני הכי הרבה רגשות. זו הזוגיות האינטנסיבית ביותר שהייתי בה מאז ומעולם".
ואיך אתה עם הכותרת של הסרט "המסעדה הכי טובה בישראל"? "היוצרים צילמו מתי שצילמו ונתנו את הכותרת הזאת כבר מזמן, עוד לפני שהמסעדה נפתחה. אמרתי כבר אז שזה נשמע לי יומרני מדי, אבל אין לי מילה בעניין. זה אפילו גם קצת מביך אותי, אבל הם ראו את החומרים וככה החליטו לקרוא לזה. זה היה אמור להיות סרט על פתיחה של מסעדה אבל פתאום הגיעה הקורונה וטאיזו נסגרה וקפה טאיזו נפתח, ואז טאיזו נפתחה ושוב נסגרה ושוב נפתחה - זו תקופה מוזרה מאוד והכל נכנס בסוף לסרט הזה. הם היו איתי בבית, הם היו איתי עם הילדים והם היו איתי במשברים, הם היו איתי בכל התהליך הזה, שנתיים של צילומים ומאות שעות של חומר גלם. חברת ההפקה שיצרה את הדוקו הזה היא חברה רצינית מאוד, אלה אנשים מקצוענים שיודעים מה הם עושים ויש להם הסתכלות בוגרת על הדברים, הם מבינים איך דוקו צריך להיראות, ומה נכון שם ומה לא. אני סומך עליהם במאה אחוז, זו ליגה אחרת של תוכן ושל ירידה לפרטים".
2 צפייה בגלריה
השף יובל בן נריה
השף יובל בן נריה
(צילום: יובל חן)
איך אתה מסכם חודשיים במסעדת a? "יש פה הרבה רגשות. אני מרגיש סבל מהול בשמחה, וזה כל הזמן מתחלף. יש גם הרבה מאוד כעס שיוצר גם שנאה, ואחר כך אני שוב אוהב את כולם. האמת היא ששכחתי כמה זה קשוח לפתוח מסעדה. אני מנסה להתנתק מהתחושות שלי ולהסתכל מבעד לעדשות אובייקטיביות, ואז אני מבין שאין ספק שמשהו פה עובד כמו שצריך. בואי לא נשכח שהמסעדה הזאת הייתה אמורה להיפתח לפני שנה וחצי והמתנו עם הפתיחה בשביל להבין לאן כל עניין הקורונה הולך ומה יהיה גורל המסעדות כשהיא תיפתח. ברגע שהבנו שהקורונה כאן להרבה זמן ושכן יש יציבות בתוך הכאוס הזה, הבנו שאפשר כבר לפתוח. מושלם זה לא, והשבועות האחרונים מעלים הרבה סימני שאלה לכל מי שקשור למסעדנות ולאירוח, אבל כן יש פה הרבה קהל שצמא לחידושים ולמסעדות זה קהל שלא יכול לטוס לחו"ל ואני חושב שהקהל מתלהב מאוד מפתיחה של מסעדה כזאת".
בטח מתלהב, ניסינו להזמין מקום - ואין. "אנחנו מאכילים 220-240 אורחים בכל ערב ולצערי אנחנו לא יכולים כרגע להאכיל יותר, אבל בקרוב אנחנו מתכננים לפתוח גם בצהריים, אז נוכל להאכיל עוד קצת אורחים. יש לנו עומס גדול על כל הקווים וגם על המערכת, ואנחנו משתדלים לטפל בהכל באופן מהיר. חשוב להבין בסופו של דבר שהמסעדה לא קמה ביום אחד. לא התעוררתי בבוקר והחלטתי לפתוח מסעדה, אלא זה תהליך של הרבה שנים. נכנס כאן למשוואה גם העניין של ניסיון והתבגרות, ולא רק אני התבגרתי אלא יש איתי צוות של מנהלים - גם מטבח וגם בכלל - שהולכים איתי הרבה שנים יחד, וזה ניכר. מסעדת a היא גם המשך של טאיזו בהרבה מאוד אופנים וגם המשך של החיבור שלי לעולם הקיימות ולעולם של חדשנות. אנחנו ממשיכים לצייר במציאות של היום משהו חדש ומתקנים כל יום משהו ישן. מפעים אותי לראות התנהלות כזאת סביבי, ולטעמי אני עושה מעט, אני רק מכוון נכון וכל היתר עובדים קשה מאוד".
איך זה מרגיש להיות הכוכב הראשון בדוקו קולינרי כחול לבן של ההפקה? "אני משחק תפקיד מרכזי כי אין מה לעשות - הסרט הוא על פתיחה של מסעדה רצינית, אז אני מככב בסרט בתפקיד הראשי אבל הסרט הוא יותר גדול ממני והמסעדה יותר גדולה ממני ויש פה הרבה אנשים שעושים את הסרט ואת המסעדה, ואני, כאמור, רק מנצח על התזמורת הזאת. אני חושב שאנשים בבית לא יודעים מה כרוך בפתיחה של מסעדה כזאת, ויש פה תהליך ארוך של למידה והתבוננות וצורך להבין את הקולינריה ברמה הגלובלית. הקולינריה בארץ פורחת וחשוב שהאורחים שמגיעים - לאו דווקא למסעדה שלי - שיבינו קצת כמה קושי וכמה אנרגיה יש בפתיחה של מסעדה ובסוף גם על מה משלמים פה. אנשים אומרים 'יש פה כמה חתיכות של סשימי בצלחת' ולא מבינים כמה דברים קשורים לזה כמו לבחור את הצלחות, את האווירה, את הפלייליסט. היום שפים לא מתחבאים במטבח, אלא הם צריכים להיות המנצחים של כל התזמורת הזאת ולהעביר חוויה שלמה, וחשוב להבין את זה".
כבר צפית בסרט? "לא צפיתי בו. אני לא רואה אף פעם שום דבר שאני מופיע בו כי זה מביך אותי, אז גם את זה אני לא מתכנן לראות. שלחו לי את הטריילר לפני כמה ימים וביקשתי מהעוזרת שלי שתראה את זה, וזהו".
הסרט "המסעדה הכי טובה בישראל" ישודר ב-yes במחצית הראשונה של 2022