יומיים לאחר תקרית הירי שבה נהרג סמ"ר נתן פיטוסי מאשר חברו ליחידה במהלך שמירה בקו התפר באזור טול כרם, היום (רביעי) נחשפים פרטים נוספים מהאירוע הקשה - בהם השניות הראשונות שלאחר הירי, תגובת הלוחמים שהיו בסמוך, מדוע הלוחמים בעמדות לא נשאו שכפ"ץ והתנהלותו המקצועית של החשוד בהריגתו של הלוחם.
לפי ממצאי החקירה, פיטוסי ז"ל הספיק לרוץ לעבר חברו שירה לעברו, שניות לאחר שנורה על ידו וספג את הקליע הראשון מתוך שמונה שירה סמל א"מ, חברו ליחידה, כשחלקם נורו לאוויר כאזהרה. על פי הממצאים, פיטוסי הספיק להתקרב לטווח קרוב לחברו במהלך ריצה זו, אך כדי לוודא פגיעה בדמות החשודה והחמושה שרצה לעברו, ירה א"מ כדור נוסף לעבר מרכז גופו של פיטוסי.
4 צפייה בגלריה
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל ראשון נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
בשלב זה התמוטט פיטוסי בידי חברו, ולפי החקירה הראשונית הספיק לומר לו: "זה אני", לפני שאיבד את הכרתו בידיו של חברו ההמום. רק באותו הרגע, כשראה את החמוש מולו לובש וסט צבאי, הבין א"מ במי ירה ומיהר להתקשר למפקד המחלקה של השניים לדווח לו: "יריתי בפיטוסי, יריתי בפיטוסי".
הקצין הצעיר התקשה תחילה להאמין למשמע אוזניו, אך כשהחייל היורה התעקש, הוא הבין שמדובר באירוע אמת ותוך דקות היה למפקד הראשון שהגיע לזירה. מפקד המחלקה הפשיט את פיטוסי והעניק לו טיפול רפואי ראשוני שכלל חסימת עורקים.
הלוחמים בעמדות הסמוכות ששמעו את הירי סברו שמדובר בחשד לפיגוע, ולכן הוכרז הנוהל המבצעי "פטיש חם". בשל כך החלו סריקות נרחבות של הכוחות במרחב ובכפר שוויכה הסמוך במשך כשעה, למרות ההבנה המהירה מה גרם לירי ומי היורה.
מהתחקיר עלה בנוסף כי פיטוסי והחייל היורה כבר הספיקו עוד קודם לכן לבצע שתי משמרות במקום, כצמד, ולכן גדלה הפליאה של הקצינים שמתקרים את התקרית - כיצד החייל היורה לא זיהה את חברו שעזב את העמדה כדי להתפלל.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
חבריו ליחידה של סמ"ר פיטוסי בהלווייתו
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
הלוויתו של נתן פיטוסי שנהרג מאש כוחותינו בטול כרם
(צילום: יאיר שגיא)
גדוד נחשון, שבו שירת פיטוסי, עלה לגזרת התפר הסמוכה לטול כרם ביום חמישי האחרון, ובסוף השבוע נרשמו מספר ניסיונות חדירה והסתננות של שוהים בלתי חוקיים פלסטינים דרך המקום שבו שמרו החיילים - שני אלמנטים שהביאו לדריכות של הלוחמים סביב כל רעש של דמות חשודה, בעיקר בלילה.
עם זאת, ירי החייל הוגדר כלא מקצועי בלשון המעטה. לפי הממצאים הראשונים של החקירה, הוא ירה בסך הכול כשמונה כדורים, שניים מהם פגעו ברגלו ובחזהו של פיטוסי ופצעו אותו אנושות.
כמו כן, פיטוסי ויתר החיילים בעמדות לא נשאו על גופם שכפ"ץ קרמי בגלל משך המשמרת, בין 12-8 שעות, שרובה סטטית ושוחקת. זאת בנוסף לחום הכבד השורר במקום, ולמתן אפשרות לחיילים להיות יותר ניידים וזריזים בהינתן מרדף אחר מסתננים. למרות זאת, חוקרי מצ"ח בודקים חשדות נוספים הקשורים להתנהלות הלוחם היורה סביב הירי ואחריו, ובוחנים גם את עברו המשמעתי.
מוקדם יותר פנה היורה לפרקליטות הצבאית בדרישה להפסיק את חקירתו אף שרק החלה, וטען שלא ניתנה לו אפשרות לשוחח עם סנגוריו או לנוח אחרי האירוע הקשה. במכתב ששלחו עורכי דינו, הסנגורית הצבאית הראשית אל"מ אופירה אלקבץ ועו"ד ז'ק חן, נכתב כי על אף הפניות לסגן מפקד מצ"ח שמנהל את החקירה - לא אפשרו להם לדבר עם החייל היורה.
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
הלוחמים שהיו בסמוך חשבו שמדובר בפיגוע. זירת האירוע, סמוך לטול כרם
(צילום: נדב אבס)
אביו של פיטוסי אמר היום כי "הוא לא רצה אף אחד לידו כשהוא מתפלל. היה לו קשר מיוחד עם הקדוש ברוך הוא", וסיפר כי "כשנתן היה רואה חדשות הוא היה אומר שהוא רוצה אחדות בישראל, רק באחדות אנחנו יכולים להילחם נגד האויבים שלנו". הוריו העדיפו שלא לדבר על החייל היורה, וציינו כי טרם פגשו אותו.