בצל גל ההתייקרויות של "אחרי החגים", שהובטח על ידי לא מעט יצרניות ויבואניות גדולות, מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא התראיין הבוקר (יום חמישי) לאולפן ynet והודה כי "יכול להיות שיהיו עליות מחירים מסוימות, אנחנו עושים הכל כדי למתן אותן אבל בטווח הקצר אנחנו מוגבלים. בטווח הארוך הפתרון השורשי יהיה הגדלת ההתחרות, ואנחנו עושים כל מה שאפשר כדי שזה יקרה וכמה שיותר מהר. הגדלת התחרות היא זו שבסופו של דבר תאפשר לנו מחירים נורמליים גם בארץ".
עוד אמר מלכא כי "אנחנו לא מופתעים מעליות המחירים. קודם כל בגלל שאנחנו נמצאים בתקופה של עליות מחירים עולמיות ובלתי נמנע שהן יגיעו גם אלינו, ושנית כי הכוונה להעלות מחירים התחילה כבר לפני שנה, והצלחנו לעצור ולמתן זאת. גם היום אנחנו מנהלים שיח שוטף ודו-כיווני עם היצרנים והקמעונאים, מנסים להבין את מבנה העלויות, מה מחוייב מציאות ומה לא. אני רוצה לציין שהשיח טוב ופורה ויש הבנה הדדית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פסטיבל עיר בתנועה
פסטיבל עיר בתנועה
מנכ"ל משרד הכלכלה, ד"ר רון מלכא
(צילום: מוטי קמחי)
למה אתם לא קובעים תקרת מחירים למוצרים מסויימים? "צריך להבין שאנחנו כלכלת שוק חופשי ואנחנו נהנים מהיתרונות של כלכלת שוק חופשי. הכלכלה הישראלית היא הצלחה, וראיתי את זה גם כשהייתי שגריר. ההצלחה הזאת נובעת בגלל שידענו לאזן בין הרצון לשמור על יוזמה חופשית מצד אחד, ומצד שני ידענו לשמור על תחרות הוגנת. האיזון הזה הוא עדין מאוד, ולא היינו רוצים להגיע למצב שאנחנו מדכאים יוזמה חופשית".

אז מה המסר שלך לצרכנים? שאי אפשר לעצור את ההתייקרויות ואם יקר לכם אל תקנו? "קידום הצרכנות הנבונה, שקיימת בישראל, זו הפעולה השנייה שאנחנו עושים בטווח הקצר, וזה מתבטא בלשקף מחירים והשוואות מחירים לצרכנים. אבל אם נחזור קודם ליוקר המחייה הבסיסי שיש בארץ, בלי קשר להתייקרויות, מדובר פה בתהליך ארוך טווח של התפתחות מואצת של כלכלה שצמחה מאוד מהר, וכשצומחים מהר יש גם כל מיני עיוותים שאותם אנחנו מנסים היום לתקן. אחד מהם הוא הריכוזיות שנוצרה פה. נוצרו פה חסמים לתחרות שהם תולדה של התפתחות מואצת של כלכלה, שצריכה לבנות חוסן מסויים, והיום אנחנו מרגישים מספיק בטוחים בכלכלה שלנו כדי להגביר את התחרות ולהסיר את החסמים האלה. זה מה שיוביל בסופו של דבר לרמות מחירים סבירים שאנחנו רואים בשוק החופשי במדינות אחרות".
עוד הזכיר מלכא את רפורמת היבוא שיצאה לדרך השנה, וציין את עגלת התינוקות בוגובו שהוזלה, לדבריו, בעקבות הרפורמה, למרות שההוזלה במוצר זה אירעה עוד לפני כן בשל היבוא המקביל שכבר היה קיים. "יש עוד הרבה מוצרים כאלה בדרך", אומר מלכא. "מוצרי חשמל, צריכה ועוד. החל מינואר 2023 נרחיב את הרפורמה גם למוצרי מזון ותמרוקים, וכבר ב-1 בינואר שרת הכלכלה תבטל עשרות תקנים של מזון שאושרו בעצם לפי רגולציה אירופית. אנחנו מאמצים את הרגולציות האירופאיות למזון כך שהן יאפשרו יבוא חופשי, כפי שעשינו במוצרי הצריכה.
"פעולה נוספת שאנחנו עושים היא למשוך לישראל שחקנים נוספים, בעיקר קמעונאים, שנועדו להוריד פה מחירים. אנחנו כבר רואים שקרפור מתחילה לשווק מוצרים זולים וזה רק ילך ויגבר. כמו שיוקר המחיה לא נוצר ביום אחד הוא גם לא ייפתר ביום אחד, אבל אנחנו רואים שינוי מבורך ואני מניח שבחודשים הקרובים נראה עוד מוצרים שיוזלו".