45

מדינת ישראל נגד מדינת ישראל: הנאשמת האמיתית בירי על הבחור האוטיסט

אין לי ספק שהשוטר היורה חייב להישפט ולהיענש על המעשה הרע שעשה, ועם זאת, ברור לי שהנאשמת האמיתית היא המדינה שמסרבת להגדיר את הגבולות שלה, להציב את השלום כמטרתה העליונה ולהעניק שוויון מלא לכל האזרחיות והאזרחים שלה

פרופ' רוחמה וייס
| פורסם:13/05/2022

בין אחווה לתאווה

אפשר לתאר את תולדות התרבות האנושית כתנועה על הרצף בין האחווה האנושית לתאוות הכוח והשליטה. רב הדמיון בין הנשים והגברים בשני קצות הקשת. אנחנו לא נולדות תאבות כוח, אנחנו נעשות כאלו. נסיבות החיים ואופיה של הקהילה משפיעים על הבחירות המוסריות שלנו (ומי שרוצה להבין את השפעת הנסיבות על הבחירות המוסריות, יכולה לקרוא את תיאור ניסוי "השומרוני הטוב").
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פרשת השבוע, בהר, נעה באופן תזזיתי בין הכוח והשליטה לאחווה אנושית; היא מכירה בלגיטימיות של המעמדות "עבדים" ו"אדונים", ועם זאת פועלת להיטיב את תנאי העבדים העבריים. היא חיה בשלום עם הענקת יחס מפלה לבני ישראל לעומת בני העמים האחרים (בארץ ישראל ומחוץ לה). היא מקבלת את פערי הרכוש והכוח, את העוני ואת זכותם של בעלי ההון לגבות חובות, ועם זאת היא שמה מכשולים בדרכם של גובי החובות. קבוצות קטנות מסוגלות ליצור, גם אם לזמן קצר, קהילות של שוויון וחסד. עמים שלמים, ובוודאי האנושות כולה, לא מצאו עדיין את הדרך להציע חיים של כבוד לכול.

חוקים שכישלונם ידוע מראש

למרות הכישלון הידוע, מתאמץ המחוקק לשכנע אותנו לשמור על חוקי השמיטה והיובל. בדברי העידוד המוסריים הוא שוזר הבטחות ואיומים: "וַעֲשִׂיתֶם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וִישַׁבְתֶּם עַל הָאָרֶץ לָבֶטַח", וההמשך ידוע – אם לא תשמרו, לא תשבו לבטח. מאז ועד היום הקהילה לא שומרת את המצוות המוסריות, והחיים בישראל לא בטוחים. תזוזה לא נרשמת באף אחד מצידי המשוואה.

הפסוק הכי יפה בתנ"ך

למרבה המזל יש בתנ"ך פסוקים יפים רבים. בעשירייה המובילה שלי נמצא פסוק מפרשת השבוע: "וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת כִּי לִי הָאָרֶץ כִּי גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי" (ויקרא כ"ה, כ"ג). כמה אני אוהבת את הצניעות שבפסוק הזה, אבל האיכות האמיתית של הפסוק אינה בצניעות שעליה הוא מורה, אלא בתובנה הפשוטה שהוא מניח במרכז שולחן הדיונים: כולנו בני חלוף. חוסר הקביעות והמוות מושלים בחיינו. התיידדות עם חוסר היציבות והמוות היא המפתח לבחירה בחיים ראויים.
ההיגיון המנחה את חוק החזרת הנחלות ביובל הוא החינוך לארעיות. במר לו, מלמד אותנו איוב את חוכמת החיים: "עָרֹם יָצָאתִי מִבֶּטֶן אִמִּי וְעָרֹם אָשׁוּב שָׁמָּה". אין בעלות בעולם הזה כלל. הכול שייך לאלוהים, ואין על מה להילחם.

הטרגדיה שייכת לנו

ביום שני האחרון עמדתי עם חברותיי וחבריי (שהיו הפעם רבים), יהודיות וערביות, בכניסה לבית המשפט המחוזי בירושלים. עמדנו שם כדי לעטוף באהבה את הוריו של איאד אל-חלאק ז"ל, גבר צעיר, אוטיסט ובעל קשיים קוגניטיביים, שהלך בדרכו היומית לבית הספר ונורה למוות בידי שוטר מג"ב.
צילום: אלכס קולומויסקיחיירי ורנא אל-חלאק, הוריו של איאד (צילום: אלכס קולומויסקי)
נכנסתי עם הוריו של איאד ז"ל לבית המשפט, והייתי עדה לדיון ארוך ומשמים בעניינים פרוצדורליים. נושא הדיון הבהיר שעוד צעדים רבים לפנינו (וכבר רשמו לפניכן את 14 ביולי בשעה 10:30 בבוקר), והכאב והסבל יימשכו זמן רב.
השוטר היורה עטה מסכת פנים וישב מאחורי פרגוד. על הספסלים המעטים שליד הפרגוד ישבו, ככל הנראה, כמה מחבריו ובני משפחתו. הם היו שקטים ומכונסים, וכך גם משפחת איאד ז"ל. רנא, אמו של איאד, התייפחה מדי פעם, וכל היתר שתקו וניסו לעכל את הטרגדיה – כי הטרגדיה שישבה בלב בית המשפט הייתה הכוח שאיחד את כולנו.
אני לא יודעת, ולעולם כנראה לא אדע, מה גרם לבחור צעיר, בראשית שירותו הצבאי, לירות למוות בבחור חסר ישע ששכב מולו מבוהל ומדמם, אבל אני בטוחה שגם לבחור הזה יש לב טוב, ולו היה חי בנסיבות אחרות הוא היה מציל את חייו של איאד, או מגיע לביקור תנחומים בבית ההורים השכולים.

אל תיתנו להם רובים

הישיבה באולם בית המשפט הייתה כמעט בלתי נסבלת, ובראשי זמזמו כל העת מילות השיר של אלתרמן: "אִמָּא צָעֲקָה – מַדּוּעַ הִתְחַבֵּאתָ..? / לָמָּה זֶה, יַלְדִּי, לָבַשְׁתָּ מַסֵּכָה?!... כָּל חַיָּל כְּאִלּוּ לֹא זִמֵּר אַף פַּעַם. / כָּל חָלָל כְּאִלּוּ הִשְׁתּוֹמֵם לָמוּת. / בְּאֵדֵי הַמָּוֶת, בִּפְצָצוֹת הָרַעַם, / אִישׁ אָחִיו רָצַח מִפַּחַד וּתְמִימוּת".
תמונה כלליתאיאד אל-חלאק ז"ל
אין לי ספק שהשוטר היורה חייב להישפט ולהיענש על המעשה הרע שעשה, ועם זאת, ברור לי שהנאשמת האמיתית היא המדינה שמסרבת להגדיר את הגבולות שלה, להציב את השלום כמטרתה העליונה ולהעניק שוויון מלא לכל האזרחיות והאזרחים שלה. על כיסא גבוה, ללא מסכה ופרגוד ולצד היורה, צריכה לשבת מדינת ישראל – ולתת את הדין על כך שהיא מציידת ילדים בני 18 בנשק, מאביסה אותם בחרדות ובשיכרון כוח, ואז כשהפחד מבלבל אותם, המדינה מתנערת מאחריות ומותירה אותם לבד מאחורי פרגוד.
התחשק לי ללחוש באוזני המדינה הנעדרת: "כִּי גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי". איך את מחנכת את ילדינו לשיכרון כוח ולהיעדר צניעות?

שיחה עם שוטר מג"ב שמאחורי הפרגוד

בחור צעיר ויקר, עשית מעשה נורא ואני מאמינה שאין לך מושג מדוע עשית אותו. אני גם מאמינה שהיית נותן הכול כדי לחזור לאותן דקות איומות ולהתנהג בצורה ראויה. לצערנו, ובעיקר לצערה של משפחת אל-חלאק, המעשה שלך הוא בבחינת "מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן". חייהם של אנשים ונשים רבים נהרסו כתוצאה מהמעשה שלך, ואת זה אינך יכול לשנות.
הדבר השני שאין ביכולתך לשנות הוא את העובדה שעליך לשלם על המעשה הרע שעשית. אם יש צדק בבתי המשפט, הרי שאתה תיענש.
ובכל זאת, אתה יכול להשפיע על גורלך וגם לעבור מנקודת השפל הזו לחיים של חמלה ופיוס. אתה יכול ללמוד את "הלכות תשובה" של הרמב"ם וללכת בעקבות הנחיותיו הטובות:
ראשית חוכמה, קח אחריות. תודה בחטא ותביע את צערך העמוק. לא, לא בפני המשפחה. תחסוך להם את המפגש אתך. עשה זאת בפני הציבור, בפני הקהילה.
הצעד השני הוא לקבל בהרכנת ראש והבנה את העובדה שעליך להיענש. ככל הנראה אין לך דרך לחמוק מעונש, ואני גם לא בטוחה שניסיון כזה ייטיב איתך (איך תחיה עם עצמך אם לא תשלם על המעשה הרע הזה?) – קבל את העונש בהבנה.
הצעד השלישי הוא לקבל על עצמך לעסוק בתיקון: בעזרה ובשמירה על חייהם של נשים וגברים עם צרכים מיוחדים ושל אלה שזכויותיהם נרמסות על ידי הרשויות. לקחת חיים – עכשיו תיקח אחריות ואחר כך תציל חיים. אני חושבת שזו הדרך לרפא חלק מהפצעים.

שיחה עם המפגינים מן העבר השני של הרחוב

בעודנו מבקשות לתמוך במשפחת אל-חלאק, עמדה בחלקו השני של הרחוב חבורה (גדולה גם היא) של מפגינות ומפגינים שתמכו ביורה. הם השמיעו שירים ברמקול ("שומר החומות" וגם "התקווה") וקראו לתמוך בכל מצב ומחיר בירי שמבצעים לוחמים.
חברותיי היקרות מהמשך הרחוב, אני מבינה את הפטריוטיות ומעריכה את הנחישות שלכן – ועם זאת, אני רוצה לשאול אתכן: האם באמת בכל מחיר? האם לא תרצו לשים מגבלות לכוח ההרסני של הנשק? מה יקרה אם חלילה הנשק יפגע ביקרות לכן, האם גם אז תפגינו בעד היורה?
תמונה כללית
רוחמה וייסצילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
ועניין שני: ראיתי אתכן מחלקות פרחים לקרוביו של איאד ז"ל, אלא שעל הזר, הייתה מדבקה ועליה נכתבו בעברית דברי תמיכה בחייל-שוטר שהרג את בנם. איך היה לכן לב לעשות את זה? איך היה לכן לב לשים שירים ברמקול מול הורים שכולים? האם האידאולוגיה חזקה יותר מהאחווה האנושית?

ובבית המדרש של הטוקבקים

חברותיי לבית המדרש, הבטחתי לכן שלא אהסס להעביר ביקורת על המפלגות שאני תומכת בהן כשיגיעו לשלטון, ולצערי קל לקיים את ההבטחה הזו. בלב מלא גאווה הצבעתי למרב מיכאלי. שיהיה ברור, אני לא מחבבת את מפלגת העבודה ולא הצבעתי בגלל המפלגה – הצבעתי למרב למרות המפלגה.
הצבעתי, ואני מכה על חטא. יש לי כבר רשימה של סיבות להצטער, והטרייה ביותר נולדה השבוע כשקראתי את ההסבר של מנכ"ל הרכבת ל"הצלחתו" בהתמודדות עם העומסים בזמן הלווית הרב קניבסקי: "מה מרחיק את החבר'ה האלו, את הדוסים, מהרציף?... שתי בנות אמיצות הלכו על הקו הצהוב הלוך וחזור, ותאמינו לי כולם עמדו ככה".
ההקלטה השערורייתית של מנכ"ל הרכבת (צילום מסוק: איתמר גרינברג ישראקופטר, אלי מנדלבאום)
אמאל'ה, מאיפה להתחיל? מהביזוי של החרדים או מההחפצה של עובדות הרכבת? ואת, אבירת זכויות חווה ואדם, ועכשיו גם השרה הממונה על החרפה הזו, את שותקת? את התמיכה שלי איבדת.
שבת שלום!
לכתבה זו 45 תגובות
הוספת תגובה
45

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
35.

השוטר איש יקר, שטעה. המדינה מדינה יקרה שניסתה ב48 לתת חצי מדינה לערבים וסירבו. את חיה בעיוורון מוחלט, טהורות היסטורית מזעזעת.

34.

הכותבת שמלאנית ומפרסמת באופן קבוע ושיטתי לא מעניינות. לא ברור מדוע ווינט ממשיכים לתת לזה במה

33.

הוא לא ירצה ללכת לכלא אם מדובר בחף מפשע ואותו אחד לא יהיה חף מפשע ולא ינוטרל בזמן שאת תרגישי שנאת יהודים מהי ...

32.

מללה-לנד, או במחוזות הדמיון בהם את מטיילת.

31.

תמיד הם אלו החלשים שהכי קל לפגוע בהם. באיזה מדינה ומציאות בזויה והזויה אנו חיים שחייל יורה בבחור צעיר ותמים עם צרכים מיוחדים. כל המדינה הזאת נמצאת בפשיטת רגל מוסרית. ועם זאת יש בישראל גם הרבה אנשים טובים. הלוואי ומשהו כאן ישתנה.

30.

29.

אם כבר מדברים על שויון. מדוע הם לא מחזירים את הנער שלוקה בשכלו ועבר את הגבול במבצע צוק איתן? מדוע יפי הנפש לא מדברים עליו שמונה שנים? בגלל שהוא ממוצא אתיופי? גם כן צבועים ושקרנים.

28.

האם את או ילדייך שירתתם בצבא? האם חייך עמדו פעם בסכנה? איך את מעיזה לבקר כך חייל שמקריב עצמו כדי להגן על תושבי המדינה?אכן הירי וההרג מצערים אבל דבר לא נעשה בכוונה תחילה ובמציאות של פיגועים גם חפים מפשע עלולים להפגע אבל מכאן ועד הפקרת חייל שהוא הבן של כולנו???תתביישי לך!!!

27.

בושה וחרפה לאחת שכתובת תחת טור יהדות. על אילו ערכים יהודיים עברת תוך כתיבת טור זה? מי הסמיך אותך להיות השופטת והתליינית ? את מתיימרת לדעת מה עבר בראש לאותו חייל? מה היו הנסיבות המדוייקות? עוד בטרם התבררו העובדות עד תומן כבר החלטת שהוא צריך להיענש. למה את לא צריכה להיענש על הוצאת דיבה, ליבוי שנאה וכעס?חבל שהחברים היקרים לא הסבירו לך, שבמדינת כל אזרחיה לא תהי פרופסורית, תהי בשר לכלבים. חבל שפרופסורית מכובדת חיה בהשליה של שלום עם מי שאינו חפץ בשלום ורק מחנך לשנאה, כבר מגיל אפס. כנראה שמה שעובד עבור שלושת הקופים, עובד גם עבור פרופסורים, כי גם הם, כמו כלל בני האדם, לא הלכו הרחק מהקוף

26.

אם הייתה סיטואציה הפוכה והשוטר הפלסטנאי היה מרגיש מאויים ומגן על עצמו והורג מה היית אומרת ? אני מתאר לעצמי שתגידי " הגנה עצמית " אז למה שוטר יהודי הוא שעיר לעזאזל בעינייך.

25.

הבעיה הגדולה ביותר של צה"ל בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר מקרה אלאור עזריה, הוא סירוס של החיילים ונהלי פתיחה באש מוגזמים שאין לי ספק שכבר עכשיו אחראיים למותם של לוחמים. על המדינה לגבות את כל חייליה, לא לשפוט אותם ובמשפט הזה יש בכדי סירוס נוסף של חיילי צה"ל שעדיין עומדים בגבולות ובסמטאות ומגנים עלינו. המשפט הזה הוא סיבה נוספת עבורם לא לירות בפני סכנה, המשפט הזה הוא מחשבה נוספת שרצה בראש כשכל מאית שנייה זה חיים או מוות. וזאת הבעיה מותו של איאד הוא טרגדיה אבל, במקום להעלות חייל למשפט אולי כדאי לדאוג לו לליווי פסיכולוגי ואת משפחתו של ההרוג לפצות בצורה כספית. הדבר הכי חשוב הוא שהלוחמים ידעו שיש מי שמגבה אותם ואת החלטותיהם.

24.

אנחנו צריכים לדפוק חייל שלנו הרי כותבת השורות עצמה מודה שככל הנראה זה קרה בתום לב אז למה להקריב חייל טוב

23.

אם כולם היו רודפי שלום אז מצוין. מה לעשות שיש חלאות? אחרי מה נרדוף? שלום ונקבל פיגועים? כמה שאתם סתומים שם בשמאל

22.

21.

אל תדון את חברך ...עמדת פעם במציאות כזאת? איזה לחץ ? איזה פחד? שניות בודדות שיכולות להפריד בין חיים למוות. אוי לה למדינה שלא מגינה על חייליה...

20.

החייל טעה. בזה אין ספק. הוא בוודאי מצטער מאוד על התוצאה. הסיבה לטעות היא הימצאות מחבלים בשכיחות גבוהה ותפקיד החיילים לשמור על חיי אדם. אם חבריה היקרים של רוחמה יפסיקו לפגוע ביהודים, אז גם מקרים מצערים כאלה של טעויות בזיהוי יימנעו. אולי רוחמה תציע לחברים רעיון מהפכני שכזה?

comment-2-comment

19.

בה גם כדי פשוט לקחת את המדינה היחידה שיש לנו בעולם.

18.

ישראל לא אשמה בכלום. האשמים היחידים הם מבקשי רעתה ושונאיה. ישראל היא אי של שפיות במזרח התיכון שהאלימות היא לחם חוקו ואנחנו רואים זאת שעה שעה יום יום. אל יטיף לנו איש מוסר כי הרעים זה לא אנחנו.

comment-2-comment

comment-2-comment

לך תגור בעזה שמאלן עלוב

17.

הוא לא קם כדי לרצוח הבין בטעות שיש פה מחבל הסתער עליו בצער התוצאה הזאת למה הרוע?

16.

15.

כתבים ישראלים נגד המדינה כאילו שחסר לנו אויבים

14.

כתבים יפיי נפש תבינו כבר שאין עם מי לדבר.. גם זכויות לא יעזרו רק יחמירו. הם לא רוצים אותנו פה לא משנה מה ניתן להם זה לא יספיק.

13.

האם הלכת לנחם את משפחות היהודים שנרצחו?

12.

11.

שלו היא יהודייה , ובמיוחד אם הוא כותב בעיתון גיבובי שטיות על היהדות , אתה מבין שהוא צריך פסיכולוג טוב, שישחרר אותו מרגשי אשם מוזרים שאוכלים אותו , קוראים לתופעה הזו שנאה עצמית , או אוטו-אנטישמיות , או פשוט סמולנות , עליך בעיקר לרחם על אנשים כאלה , ולהתפלל עליהם שיחזרו בתשובה , ולבקש מה' רחמים על כל עם ישראל ,וכל פעם שערבי אוייב בא להרוג יהודים לירות בו ולהגן על עצמך או יהודים אחרים , ובזה תזכה בעולם הזה ובעולם הבא בכל טוב , ובעזרת ה' כל מבקשי רעתך יחלפו מהעולם הכול תלוי בה' תאמין בו ותתפלל אליו יהודי יקר

10.

9.

בפרעות תר"פ, תרפ"א, תרפ"ט, תרצ"ו- תרצ"ט- לא היה כיבוש- הייתה שנאה! ונגד שנאה, שום מוסר לא יעזור! הם רוצים פלסטין ערבית ומוסלמית נקיה מיהודים, שתוקם על חורבות מדינת ישראל ואת היהודים הם מתכננים לגרש ובמקרה הפחות טוב - להרוג! מול שנאה יוקדת שום מוסר לא יעזור ומעולם לא עזר- רק מאבק נחוש נגד השונאים וחורשי רעתנו יעזור! מדינה דו לאומית היא סכנת חיים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולכן נדרשת הפרדה מלאה בין יהודים לפלשתינאים, אפילו במחיר של חילופי אוכלוסין בהסכמה! אחרת העם היהודי היושב בציון נמצא בסכנה קיומית מיידית ועכשווית!

8.

7.

תתביישי לך בעיוות האמת. לו רק היית יודעת איך נראה טרור יום יומי אולי היית גם את אחראית לטרגדיה. הוא לא עשה מעשה נורא, הוא ביצע את תפקידו כי אם לא היה זה צעיר עם צרכים מיוחדים היה זה מחבל בן 19 עם גרזן שמרוצץ גולגלות רק כי אנחנו יהודים. האומנם טרגדיה אך השוטר לא אשם.

6.

אין לך מושג איזה דברים לא ראויים אני חושב עליך עכשיו בכלל ולפסקה הזאת בפרט. כמו כל העיתונאים שמזמן הורידו את יושרת המקצוע לרמה נמוכה מזנות, גם את מתחילה מהאמצע. למה את לא מזכירה שלפני שהוא מזכיר את הבנות, הוא אומר שכריזה לא שווה כלום עם האנשים האלה (לא מאמינה, תסתכלי על סרטונים ממירון. הכרוז צווח שהם יזוזו אחורה כי הם מוחצים אנשים, והם ממשיכים לדחוף קדימה). כל הכבוד למנכ"ל שחשב מחוץ לקופסא (אגב, לא מאמין שזה היה רעיון שלו) ומצאו דרך מוצלחת להרחיק אותם משפת הרציף ואני לא חושב לשנייה ששתי העובדות האלו הלכו הביתה בתחושה שניצלו את גופן (אבל למה שנבדוק).

5.

האם ה"פרופסורית" המכובדת לקחה בחשבון את ההתרעה על מחבל שנשמעה בקשר המשטרתי? האם היא לקחה בחשבון את תפקידו ואחריותו של השוטר, לפי פקודת המשטרה? האם היא היתה כותבת מאמר בזכותו של השוטר לו לא היה יורה והיה מתגלה שמדובר במחבל והוא רצח חפים מפשע? הרצון הגלותי הזה להיות "מוסרי" ללא קשר לעובדות המקרה, גורם לי לרצות ולהקיא. כמו היהודים הכי גלותיים, היא מנסה לרצות את ה"פריץ", למרות שהיהודי לא עשה שום דבר רע! עם "מוסריות" חד צדדית כזאת, לא נותר לנו פה עוד זמן רב וכ"חבריה" הערבים יתפסו פה את השילטון, הם ישחטו אותה יחד עם כולנו, כי הם לא יבדילו בין יהודי "טוב" ליהודי "לא טוב", כולנו נהיה שווים בפני המאכלת.

comment-2-comment

הוא לא היווה איום על אף אחד ברגע שנורה למוות גם אם היה מחבל לא הוא לא יכול היה לעשות כלום, עכשיו בטח תגיד אבל מה אם היה לו נשק והיה יורה מחדר האשפה, אז התשובה היא גם די פשוטה השוטרים לא היו צריכים לחשוף את עצמם לפגיעה עד להגעה של כח מתאים להוציא אותו משם. הבעיה היום היא שהרבה יהודים שכחו מה זה להיות נרדפים ולכן הפכו לרודפים, הרי אם הוא היה יהודי היתה צעקה גדולה לעצור את השוטר שרצח את היהודי האוטיסט. תמשיך להתעלם מהאמת זה בסדר אבל בבקשה אחר כך אל תשאל בתמימות למה שונאים אותנו.

comment-2-comment

השנאה נובעת נטו מבחינות במסגדים שמושרר לביתם מעשי היהודים אינם קשורים למעשי האיסלאם ראי אירופה או סין כן גם בהודו האיסלאם טובח באנשים פשוטים

4.

אני מהצד חושבת לתומי. האם נהיה כאן דמוקרטיה מלאה. שוויון לכל אזרחיי המדינה. מה יקרה באם, עוד 20 שנה יעשו לנו כאן מדינת הלכה מוסלמית. שערי עלייה של 2-3 מיליון מוסלמים, נניח, קרובי משפחה אהובים וכו׳ מי יגן עלינו. האם תרצי לגור במדינה כזאת. אני לא. לכן. א׳ תפקיד ההורים לשמור על ילדיהם, קל וחומר אם הם על הרצף. ב׳ לחייל צריך לעשות דין משמעתי. האם נהג נכון לפי הנחיות מפקדיו. ג׳ אם הוא ביצע טעות עליו לבקש סליחה ממשפחת הנער. ד׳ אם ימצא שפעל בקלות ראש, אני בעד שיקבל עונש עבודות שירות עם אנשים עם צרכים מיוחדים. ה׳ אם רצח בכוונה תחילה, זה כבר סיפור לבית משפט ולחינוך מחדש שהוא צריך לעבור.

comment-2-comment

אלא אם את מעדיפה לא להיות מדינה דמוקרטית

3.

היש עם בעמים, אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו, הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש של הערצה והתמכרות?... וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו... עד כדי כך שיראה את הגאולה בנאצים הפלסטינים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח". ה0מול החולה הצדקן והטהרן והתכונות הגלותיות

comment-2-comment

או שבעולם הגזעני שלך רק ליהודים יש זכות הגדרה עצמית ?

2.

הרפורמים, שחיים כל חייהם בבלוף, לא מפנימים שהם זרם מחוץ ליהדות כמו נצרות, איסלאם, בודהיזם ושאר ירקות. האובססיה הרפורמית ליהדות מתחילה רק בעת האחרונה. הרי מרגע הקמתם הם התכחשו ליהדות, סירבו להמשיך את המסורת היהודית ולא ראו בהקמת מדינת ישראל דבר ריאלי ומציאותי. לכן גם אין בדפי ההיסטוריה קשר בין הרפורמים להקמת המדינה. השינוי בתפיסה הרפורמית מתחיל כהכרה בטעות הקריטית שהם עשו בעזיבת היהדות, וכיום הם מנסים ''לסובב את הגלגל'' ולטעון שהם יהודים ''מתקדמים''. ממש כמו פעם כשהם החליטו להפוך את היהדות ל''סניף'' של הנצרות, היום הם מנסים לעבוד על כולנו ולדרוש הכרה בהם כ''זרם בתוך היהדות''. לא תודה. תמשיכו לחיות בבלוף

comment-2-comment

כבר שנים רבות שאתה מפרסם כל שבוע אותן תגובות, שאין להן שום קשר עם המאמר של פרופ' וייס. אף אחד לא יהפוך לרפורמי בגלל קריאת מאמריה של וייס, ואף אחד לא יחזור בתשובה בזכות המאמצים שלך. אם אין לך משהו חדש - עזוב אותנו ולך הביתה.

comment-2-comment

comment-2-comment

1.

את אוהבת להתריס באיזה עולם אידיאלי את חיה כדי לעשות שלום צריך שותף האם יש אם מי לדבר האם בלי צבא יש לנו אפשרות להתקיים פה את וחבר מרעייך הופכות מקרה מצער לחזות הכל שלום צריך להיות ערך אבל לא בכל מחיר

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה