לאחר שיצאנו לחופשת גלישה מוצלחת בג'סר א-זרקה וחגגנו סוף שבוע דרוזי מפנק בג'וליס, החלטנו הפעם לצאת לחופשה מסקרנת ברהט, העיר הבדואית הגדולה בנגב. התיירות ברהט עדיין בחיתוליה, וסגן ראש העיר מאג'ד אבו-בלאל ביקש להיפגש איתנו במשרדו. "אני מקווה שתהיה לכם אחלה חופשה", הוא אמר. "רהט היא עיר של צעירים, עיר של מסורת וחדשנות, אהבה ונוודות, עיר שאוהבת להכניס אורחים". לאחר מכן מזג לנו אספרסו משובח והציע שנתנתק מדיווחי החדשות וננסה להירגע ולספוג את האווירה. "אנחנו נלחמים בסטיגמות", אמר. "האלימות זאת הבעיה שלנו, אתה תראה רהט אחרת לגמרי ממה שמראים בחדשות, אתה תראה את היופי של האנשים שמקבלים את האחר ותהיה לך חופשה מחבקת ובטוחה".
מלווה בגולשת האקסטרים נטלי פיגנבלט ובפעלולנית סרטי האקשן מוניק אורבי יצאתי לדרך. התחנה הראשונה בחופשה הייתה מסעדת הקצבים המפורסמת אבו-חסן. נדגיש כי אין קשר לחומוסייה הידועה ביפו. אזברגה מהדי, השף הגאה והבעלים של המקום, הוביל טור של מלצרים עמוסים במגשים כבדים ובכל טוב וסיפר לנו בגאווה על המקום: "מגיל תשע אני עובד עם אבא שלי בקצבייה עממית שהייתה מאוד מוצלחת. אחרי עשר שנים במקצוע, החלטתי לשדרג את העסק ולפתוח את המסעדה המודרנית הזאת שיכולה להכיל עד 80 איש, יש טאבון ומנגל והמון חניה בחוץ. פתוח בשבת ומתאים בול למשפחות".
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
פתחנו שולחן והיה נהדר
(צילום: אסף קמר)

שופינג ברהט

התחנה השנייה בחופשה שלנו ברהט היא שופינג בשוק המקומי, שפתוח בכל ימות השבוע ומכיל מגוון רחב של חנויות ודוכנים. על הפרק: אופנה וריהוט, צעצועים וציוד לתינוקות, מתנות לצעירים ולמבוגרים ועוד. המקום נקי ושקט. סגן ראש העיר הדריך אותנו בסמטאות. "רהט זה לא רק אוכל ותרבות, אלא גם חוויה של שופינג", אמר. "המחירים סבירים לגמרי יחסית לבאר שבע ולסביבה".
מומלץ להתמקח? "תמיד מומלץ", הוא צחק.
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
בשוק של רהט
(צילום: אסף קמר)

המסגד המפואר

היה קשה להוציא את הבנות מהשוק של רהט, אבל סגן ראש העיר ביקש מאיתנו להתקדם בסיור ולהספיק להגיע לפני התפילה לביקור במסגד אל-באדר המפואר. לאחר נסיעה קצרה זיהינו את כיפת הכסף המרשימה של המבנה, המעוצב בסגנון עות'מאני מודרני. טלאל אל-קרנאווי, יו"ר פורום רהט בלדי וחבר המטה נגד גזענות, קיבל את פנינו בחיוך רחב. נכנסנו אל תוך אולם התפילה המרשים, שתקרת המבנה שלו מקושטת בערבסקות נפלאות בצבעים עזים.
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
בסוף הרחוב - המסגד של רהט
(צילום: אסף קמר)
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
וכך זה נראה מבפנים
(צילום: אסף קמר)
"הקמנו את מסגד אל-באדר כדי להביא אורחים מהחברה הלא-מוסלמית שיכירו את דת האיסלאם האמיתית ולא מה ששומעים בתקשורת. בחדשות שומעים עלינו רק דברים רעים", אמר. לאחר מכן הצביע לעבר הכתובות הרבות שמקשטות את התקרה המעוגלת והסביר: "אלה שמות שונים של האלוהים בהיבטים שונים: גדול, רחמן, סלחן, ואלה פסוקים מהקוראן. הארכיטקטורה כאן היא עבודת יד, הכול יבוא מטורקיה, כולל העץ, השקעה עצומה ובהתאם לכל התקנים. אני מזמין את כל עם ישראל שיבוא אלינו לרהט לשאול את השאלות על דת האיסלאם האמיתית, המתנגדת לאלימות ולטרור. בואו ללא דעות קדומות, וברוכים הבאים".

החמאם הטורקי המפנק של רהט

החמאם מסתתר במבנה מסחרי באחת השכונות החדשות של העיר. צעד אחד פנימה הטיס אותנו תוך שנייה אל תענוגות הגוף האותנטיים של איסטנבול. על קיר בעמדת הקבלה תלויות תעודות רבות בעברית ובלועזית, שמעידות על הכשרות שונות שעברו העובדים. הבעלים החביב, וג'ייה אלקרנאווי, לקח אותנו לסיבוב מפתיע בקודש הקודשים של המקום.
"ברוכים הבאים ל-PHYSIO GO - חמאם טורקי ברהט", אמר. "יש לנו ארבעה חדרי טיפול, סאונה יבשה, סאונה רטובה, ג'קוזי וכמובן חמאם טורקי אמיתי עם כל הטיפולים המסורתיים. בשעות הבוקר הכניסה לנשים בלבד – ואחר הצהריים המקום פתוח לגברים".
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
אסף קמר מרוצה מההתפתחויות בחופשה
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
מבסוט גם בג'קוזי
בשלב הזה הסתיימו הדיבורים ועברנו למעשים. לאחר ביקור לוהט בסאונות השונות, התיישבתי לטיפול פילינג מענג עם ליפה. ערימות של סבון עדין וריחני טפטפו עליי כמו שמיכת פוך עבה שעשויה מבועות לבנות. לא צריך לנסוע לטורקיה - המטפל המקומי עבר התמחות מקצועית בסגנון הטורקי המסורתי והכבד, וכל האדריכלות והעיצוב העות'מאני האותנטי הטיסו את החוויה לשיא רוחני. סוף-סוף הגוף נרגע, העיניים נעצמו והלב התמלא ברגע קצר של אושר.

בית קפה לנשים וג'ימבורי

אחרי הטיפול המפנק בחמאם הטורקי, הגיע הזמן המדויק של הקפה והממתקים. קפה לטין המיועד לנשים ולמשפחות ממוקם בקומה השנייה של מבנה מסחרי חדש. בקומת הקרקע יש ג'ימבורי מטופח, וקולות הצחוק של הילדים המקומיים קיבלו את פנינו. ולאא גליוואת, היזמית פורצת הדרך שפתחה את הג'ימבורי הראשון של רהט, הזמינה אותנו להציץ תוך כדי שהיא מכבדת אותנו בגלידה אמריקאית בצבעים בוהקים.
"אני מאוד מתרגשת מהפתיחה של המקום", סיפרה. "פעם היינו צריכות להרחיק ולנסוע לאשקלון ולמקומות אחרים כדי ליהנות עם הילדים, וזה בא על חשבון הזמן שלנו. אז החלטנו לפתוח ג'ימבורי ברהט. מגיעות לכאן משפחות, וזה קרוב ונוח לכולם. אני מזמינה את כל התיירים לבוא ליהנות עם הילדים, גם חברי הקיבוצים השכנים - ברוכים הבאים לג'ימבורי החדש שלנו בעיר".
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
מתחם הג'ימבורי
(צילום: אסף קמר)
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
ולאא גליוואת
(צילום: אסף קמר)
בקומה השנייה של המבנה נמצא קפה לטין שמעוצב בסגנון לאונג', עם ספות נוחות והמון מקום לעגלות ילדים. נוהא אלצאנע, היזמית האנרגטית, קיבלה מיד את פנינו. "כל מקומות הבילוי ברהט הם לגברים", סיפרה. "לפעמים גבר רוצה ללכת למסעדה עם אשתו, רואה חבורת גברים נכנסים - אז הוא יוצא. בילוי של נשים ומשפחות זה דבר חדש במגזר הבדואי, בית הקפה והמסעדה החדשה שלנו הם לנשים ולמשפחות בלבד".
שתינו קפוצ'ינו ותמרהינדי חמצמץ בכוסות גבוהות. בעלת המקום היא יזמית פורצת דרך שעברה דרך חתחתים עד להקמת העסק עבור הנשים המקומיות. "בהתחלה היה מאוד קשה עם המשפחה שלי ועם הסביבה, הם לא הסכימו", סיפרה. "אמרו לי 'את לא תצליחי' - אבל זה היה החלום שלי במשך חמש שנים, ואני מאוד מתרגשת שהמקום פתוח. אנחנו מגישים אוכל ערבי ומערבי, ואני מזמינה את כל התיירים והתיירות לבקר אצלנו, גם ערבים וגם יהודים, כולם מתקבלים באהבה".

צ'ק אין

הערב המדברי ירד על רהט, והעיר התוססת התמלאה באורות רבים של מסגדים, שלטי מסעדות שונות ומקומות בילוי אותנטיים לגברים. רפאת חמולה, מדריך תיירים מקומי, לקח אותנו לבילוי לילי.
מסעדת מקסיהני מגישה תפריט מקסיקני באווירה של טיחואנה, אך ללא אלכוהול בהתאם למסורת האיסלאמית. צמוד למסעדה הפופולרית נפתח בית קפה מעוצב בסגנון ספורט בר ענק, העונה לשם האקזוטי "לילות איסטנבול". מכיוון שהמקום היה בתפוסה גברית מוחלטת - חבורות שקטות של גברים המשחקים קלפים ומעשנים נרגילה - הבנות ההרפתקניות שלנו הרגישו אי נעימות, שהתחלפה במהירות במשחק רמי קטלני עם המקומיים.
16 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: סגן ראש העיר מאג'ד אבו-בלאל, נטלי פיגנבלט, אסף קמר, האני אבו-זאיד הבעלים של "לילות איסטנבול", מוניק אורבי ומדריך התיירים רפאת חמולה
מימין לשמאל: סגן ראש העיר מאג'ד אבו-בלאל, נטלי פיגנבלט, אסף קמר, האני אבו-זאיד הבעלים של "לילות איסטנבול", מוניק אורבי ומדריך התיירים רפאת חמולה
מימין לשמאל: סגן ראש העיר מאג'ד אבו-בלאל, נטלי פיגנבלט, אסף קמר, האני אבו-זאיד הבעלים של "לילות איסטנבול", מוניק אורבי ומדריך התיירים רפאת חמולה
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
משחק הרמי הסוער
(צילום: אסף קמר)
אחמד מססרה, צעיר תושב רהט, לימד אותי כיצד להחזיק 14 קלפים ביד אחת. "אנחנו באים לשבת פה כל סוף שבוע", סיפר. "מגיעים אחרי העבודה, משחקים קלפים, מעשנים נרגילה, מעבירים את הזמן באווירה טובה. מקרינים פה גם משחקי כדורגל ובאים מלא אנשים".
בן הדוד שלו סופיאן מססרה, גם הוא תושב רהט, טען כי התדמית השלילית שנוצרה לעיר היא טעות של התקשורת. "רהט היא עיר של 70 אלף איש", אמר, "אנשים עובדים, משפחות, בתי ספר, כמו בכל המדינה, בדיוק כמו בתל אביב, אי אפשר לשפוט ציבור שלם בגלל מעשים של בודדים. תיירים מכל הארץ מוזמנים לבקר כאן, והם לא צריכים לחשוש מכלום. אומנם במסורת שלנו לא מקובל שנשים מעשנות עם גברים, אבל נשים תיירות יכולות להיכנס, תרגישו חופשי".

עוואמה הכי טעים בעולם

כדי להתאוורר מהעשן הסמיך בבית הקפה ולהתפנק בדברי מתיקה מסורתיים, חמולה שולח אותנו לפוד-טראק חדש שנפתח ביציאה מהעיר. מושירה עבד-אלקאדר, יזמית נשואה ואם לארבעה ילדים, ייבאה את הקרונית המהודרת מטורקיה. היא ידועה באיכות הממתק הבדואי המסורתי, עוואמה טרי ופריך, שהיא מכינה במקום בעבודת יד.
"פתחתי את המקום לפני שנה בדיוק", סיפרה. "התחלתי קשה, הרבה אנשים לא קיבלו את הרעיון של יזמית בדואית. היו כאלה שהפריע להם שבדואית עומדת ברחוב ומוכרת אוכל, והיה צריך הרבה אישורים מהעירייה, אבל אבא שלי עודד אותי להתחיל, וכיום אני לומדת להוציא רישיון נהיגה על משאית, כדי להיות יותר עצמאית ולא לבקש כל הזמן מבעלי שייקח אותי".
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
הפוד-טראק המרשים
(צילום: אסף קמר)
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
זוללות עוואמה
(צילום: אסף קמר)

ישנים על הרצפה

החוויות הרבות וכמויות האוכל הקיצוניות שבלסנו לאורך היום עשו את שלהן, ולמרות כמויות הקפה המטורפות ששתינו במהלך הסיור, העייפות הכריעה אותנו. בית ההארחה שלנו היה למעשה דירה גדולה בקומת הקרקע בבית של משפחה שהחלה לאחרונה לארח תיירים.
מכיוון שמדובר בסצנת תיירות בוסרית וראשונית, ישנו כמו באוהל אירוח מסורתי שעבר שדרוג לבית אבן - על מחצלות ומזרנים, עם תנורים חשמליים ומים רותחים במקלחת. העלות: 200 שקל לאדם.
הלינה בסגנון הבדואי המסורתי קצת מאתגרת ולא מתאימה לכל אחד, אבל סגן ראש העיר התקשה להעיר אותנו לארוחת הבוקר – ועל אף שהייתה באזור חתונה, לא שמענו יריות.
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
ישנים על הרצפה. לא מתאים לכולם
(צילום: אסף קמר)

ארוחת בוקר ויום שוק

לאחר ארוחת בוקר מצוינת בחומוס עודי המשכנו לסיור בשוק הבדואי השבועי הנודד של רהט, שנפתח רק בימי שלישי. מגרש החניה הרחב והנטוש שראינו יום קודם צמוד לעירייה התמלא בעשרות דוכנים, והגיעו אלפי קונים מכל האזור. חמולה המדריך הוביל אותנו בין הדוכנים. "אנשים מהמגזר היהודי והערבי מבקרים וקונים בכיף", סיפר, "אנשים נהנים ועושים קניות, המחירים נמוכים וגם כאן מקובל להתמקח".
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
השוק שנפתח רק בימי שלישי
(צילום: אסף קמר)

מדבר ירוק וסוסים

הרעש וההמולה בשוק היו מחרישי אוזניים, וביקשנו מחמולה לשנות אווירה ולראות קצת טבע ומדבר. מתברר שיש סצנה גדולה ומפותחת של רכיבה על סוסים ברהט. התקדמנו אל חוות אלהוזייל מידאן. נופי המדבר האביבי היו ירוקים, ובעלי החיים בחווה מטופחים וחברותיים. כלב פירנאי לבן וענק ביקש ליטופים, מהצד השני גדיים שובבים ניסו למצוץ אצבעות ולאכול את המכנסיים של הצלם, תרנגולות חופש מזן ערבי וצבעוני במיוחד קיפצו בכל מקום, ולהקת סוסים ערביים טהורי גזע ויוקרתיים בילתה באורוות.
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
לרגע הרגשתי כמו אריק שרון
16 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
עד כאן, אסף קמר. רהט
(צילום: אסף קמר)
רגע קצר לפני שהחופשה המפתיעה ברהט הסתיימה, ביקשתי מהבנות שהצטרפו אליי לסכם את החוויה. פיגנבלט, גולשת האקסטרים, הרגישה בחופשה אמיתית ושוברת שגרה: "למען האמת זה היה מעל המצופה, אהבתי את הפשטות, את קבלת הפנים, ויש שופינג. וגם הנשים שפגשנו בדרך, גם יזמות, גם פורצות דרך, גם עם כריזמה והמון מוטיבציה - לא יודעת איך בן אדם אחד עושה כל כך הרבה דברים ביום. נהניתי מאוד".
אורבי, פעלולנית בסרטי אקשן, נהנתה גם היא: "זאת הייתה חופשה מרתקת, ציפיתי למשהו של פעם והופעתי מתהליך המודרניזציה המרתק - והאוכל היה מאוד טעים. הרגשתי ביטחון אישי ואהבתי מאוד את האנשים. לדעתי החופשה ברהט מתאימה לכולם, כל אחד יכול למצוא פה את האספקט שלו, ממליצה לכולם לבוא ליהנות".
יסמין, הסוסה הגזעית והעדינה, לקחה אותי לטיול מהנה במיוחד בשדות השעורה, והסייח המתוק שלה עקב אחרינו בדהרה קלה. הרוח הקלה העיפה לי את הכובע, וריח משכר של אביב מדברי מילא אותי באושר צרוף.
רהט, היית טובה אליי. זאת הייתה חופשה מיוחדת, הרגשתי שאני בחו"ל, הכול שונה ולפעמים קצת מאתגר, אבל זאת הייתה חוויה מדהימה - קבלת פנים אותנטית ומרגשת של אנשים שמתמודדים בעוז מול סטיגמה ודעות קדומות.
הכותב היה אורח של עיריית רהט