רבים שואפים לקבל תואר מאחד ממוסדות האקדמיה המובילים בעולם. להיות חלק משרשרת בוגרים הנפרסת על פני מאות שנים וכוללת מנהיגי מדינות, זוכי פרס נובל, מנכ"לים של חברות, ממציאים וכדומה. אך תהליך הקבלה לאותם מוסדות אינו פשוט ודורש לעיתים מאמצים רבים מצד המועמדים. בין אם זה התחרות מול סטודנטים מכל העולם, שכר הלימוד המרתיע או הקושי שבמעבר לחו"ל.
שלושה בוגרים שעשו את כל התהליך וסיימו את לימודיהם מתגייסים לטובת הסטודנטים הישראלים ומסבירים איך לעשות זאת בצורה נכונה וקלה יותר. עו"ד גדעון פישר, שותף במשרד גדעון פישר ושות' ונשיא אגודת בוגרי קיימברידג' בישראל, שגיא מלמד, נשיא מועדון בוגרי הרווארד בישראל ומחבר הספר "גיוס תרומות" ונועה אפשטיין טננהאוז, בוגרת MBA מקיימברידג' ומנכ"לית מייסדת של Application Shine, שמטרתה לעזור לנשים ואנשים ברחבי העולם להתקבל להזדמנויות התחרותיות ביותר בתחום הלימודים והעבודה.
4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת הרווארד
(צילום: shutterstock)
עו"ד פישר אמר כי לדרך ההצגה של המועמד יש משקל רב בתהליך הקבלה. לפיכך, יש להיערך מבעוד מועד עם קורות חיים מהודקים, מכתבי המלצה מגוונים.
פישר ואפשטיין טננהאוז מפרטים: "צריך להתחיל בזמן. לפחות שלושה חודשים מראש. צריך לתת מספיק זמן להתבשל עם ההחלטה לאילו מוסדות להגיש מועמדות, לעשות ממש מחקר על האפשרויות השונות - לרבות מלגות. הדד-ליינים הראשונים הם בדרך כלל בסתיו, אז כדאי להיערך מספיק זמן מראש כדי לאפשר גם זמן לבחינות standardized tests שיש לעשות - כמו SAT, GRE, GMAT ו-TOEFL. יש מבחנים שונים לתואר ראשון, שני ושלישי. צריך גם זמן להתארגן על מכתבי המלצה, גליונות ציונים וכדומה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד גדעון פישר
עו"ד גדעון פישר
עו"ד גדעון פישר
(צילום: שי שקולניק)
השניים הוסיפו כי צריך גם "לייצר מאסטר אקסל מסודר עם תאריכי הגשה, דרישות, דגשים וכו' לכל מוסד, לניהול יעיל של התהליך. זה מאוד עוזר להבין את התמונה המלאה ולייצר תכנית עבודה כדי שלא יתפספס שום דבר. אם כבר הולכים על זה, שווה להגיש ללפחות ארבעה מוסדות + מלגות. מדובר בתהליך עם הרבה מידע ופרטים, לכן יש לרכז הכול באופן מסודר במקום אחד".
ואל תשכחו את מכתבי ההמלצה, שהם שלב קריטי בקבלה למוסד אקדמי יוקרתי בחו"ל. פישר ואפשטיין טננהאוז: "לתואר שני ושלישי בדרך כלל מבקשים שלושה מכתבי המלצה - שיכללו ממליצים אקדמיים ומקצועיים. כאן הדילמה הקלאסית היא האם לבחור ממליצים בעלי שם וסטטוס בכיר או מישהו פחות בכיר, אבל שמכיר אתכם היטב ויכול לתת המלצה לבבית ומפורטת. כמובן שאידיאלי לשלב, אבל אם צריך לבחור, ההמלצה יותר לכיוון האופציה השנייה (המלצה לבבית עם תוכן מעמיק ודוגמאות). דבר נוסף הוא פרופיל המועמד שלכם במקומות התחרותיים המושכים אנשים מכל העולם, יש מכנה משותף לפרופיל שלכם כמועמדים. לרוב הוא כולל: מנהיגות, מצויינות (אקדמית ומקצועית) ו'שפיץ' של עשייה או עניין מיוחד שאתם מחויבים להם. תשאלו את עצמכם מה הדבר שהופך אתכם ליוצאי דופן ובעלי ערך מוסף. שווה לעשות סיעור מוחות לקראת הכתיבה ולחשוב כיצד האלמנטים הללו באים לידי ביטוי בסיפור שלכם".
עו"ד פישר הוסיף כי לדרך ההצגה של המועמד יש משקל רב בתהליך הקבלה. "חיבור בקשת הקבלה היא קריטיות ביותר. תתכוננו לכמה סבבי עריכה לפני שתרגישו טוב עם מה שכתבתם. ההמלצה היא לבקש ממישהו פידבק על החיבור. עדיף לבחור אדם מרכזי דובר אנגלית שהתקבל למוסד Ivy League בעצמו ויכול לתת פידבק שניתן לסמוך עליו. בנוסף, מאוד חשוב להמחיש מסרים וטיעונים דרך דוגמאות קונקרטיות ולא להישאר ברובד תיאורי. למשל, במקום לכתוב על זה שאתם בעלי כושר מנהיגות מפותח, רצוי לחשוב על דוגמת מחץ שתביא את הנכס הזה לידי ביטוי. דוגמאות טובות עוזרות לסיפור שלכם להיות משמעותי יותר".
4 צפייה בגלריה
נועה אפשטיין טננהאוז
נועה אפשטיין טננהאוז
נועה אפשטיין טננהאוז
(צילום: פרטי)
לדבריו, צריך לאמץ גישה אסטרטגית בכתיבה. "עליכם לחקור היטב את עולם התוכן ומילות המפתח באתר התוכנית, במדיה החברתית ואף להתייעץ עם בוגרים כדי להבין טוב מאוד על מה שמים דגש", אמר עו"ד פישר. "מומלץ לאסוף מילות מפתח ולספר את הסיפור שלכם בראי האג'נדה והמיקוד של התכנית. בנוסף, יש לא מעט טיפים לכתיבה אפקטיבית של קורות החיים והחיבור האישי - personal statement - כדאי ללמוד אותם ולגשת לעניין בצורה אסטרטגית. טיפ אחד, למשל, הוא לכתוב פסקאות קצרות וברורות, כשבכל פסקה יש מסר אחד מרכזי שאותו מפתחים עם דוגמה אחת או שתיים".
שגיא מלמד מתמקד בנושא המימון שמרתיע סטודנטים ישראלים רבים ומהווה פקטור מכריע האם להגיש מועמדות או לא. הוא מדגיש כי כמעט כל אחד ואחת יכולים ללמוד במוסד יוקרתי מבחינת מימון שכר הלימוד, כמובן אם התקבלו אליו. לרוב, לסטודנטים לתואר ראשון מציעות האוניברסיטאות מלגות נדיבות, כולל מימון מלא לכאלו שאינם באים מבית אמיד. סטודנטים לתואר שלישי מקבלים כולם מלגות שכר לימוד מלא, וגם קצבת קיום בעזרת עבודה באוניברסיטה. לתלמידי תואר שני, המימון יותר מאתגר, אך מומלץ להתייחס אליו כהשקעה בעצמכם.
4 צפייה בגלריה
שגיא מלמד
שגיא מלמד
שגיא מלמד
(צילום: גלעד מור)
לדברי מלמד, האוניברסיטאות המובילות בעולם מחפשות את המועמדים היצירתיים, החדשנים ופורצי הדרך. "מדובר בהשקעה הכי טובה שתעשו עבורכם, הוא אמר. "הלימודים במוסרו אקדמיים מובילים לא רק מקנים כלים ומעצימים את פוטנציאל האדם, הם גם יוצרים מערכת קשרים חובקת עולם, וגם את המיומנות להשתמש בה לטובה. לצעירים ישראלים יש המון מה להציע לעולם. העתיד פרוס לפניהם ואין סיבה שלא יצליחו לממש את עצמם ולהגשים את חלומותיהם".