היזמית אליזבת אן הולמס, שנחשבה רק לפני מספר שנים לאחת הדמויות המרתקות והמצליחות בעמק הסיליקון, הורשעה בארבעה סעיפי הונאה מתוך 11 בהם הואשמה. בארבעה סעיפים נוספים היא נמצאה לא אשמה ועל יתר האישומים המושבעים לא הגיעו להכרעה. היא עומדת בפני עונש מאסר של עד 20 שנה וקנס של 250 אלף דולר עבור כל סעיף בו הורשעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הולמס, אשר כונתה לא פעם "סטיב ג'ובס של הביוטק" - תדמית שהיא הקפידה לטפח, הקימה את חברת תראנוס, אשר ביקשה להמציא מחדש את תחום בדיקות הדם, והפכה בתוך עשור למיליארדרית הצעירה ביותר בארה"ב ולאייקון של פמיניזם ושל הצלחה. זאת, עד לחשיפת פרשת הונאה רחבת מימדים בפרסום בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" בשנת 2015.
2 צפייה בגלריה
אליזבת הולמס
אליזבת הולמס
אליזבת הולמס
(צילום: רויטרס)
הטכנולוגיה של תראנוס התיימרה לאפשר למעלה מ-200 בדיקות דם שונות במכונה אחת ובאמצעות דקירה קלה באצבע. היא הצליחה לשכנע מספר בכירים באוניברסיטה היוקרתית סטנפורד, בה למדה, להצטרף אליה ובתוך עשור הצטרפו גם כמה מהשמות המדוברים ביותר בציבוריות האמריקנית, כולל מזכירי המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ.
בתוך תקופה קצרה מאוד שוויה של תראנוס הוערך בכמעט 10 מיליארד דולר והולמס נכנסה לרשימת 400 העשירים ביותר בארה"ב של "פורבס" ובהיותה בת 30 בלבד הוגדרה כאישה המיליארדרית הצעירה ביותר שעשתה את הונה בזכות עצמה.
אולם, הדירקטוריון שגייסה הולמס לשורותיה כמעט ולא כלל אנשי מדע ורפואה והיא הקפידה לשמור על הטכנולוגיה שלה בסודיות ונמנעה בתירוצים שונים גם מהצגת הוכחות, בדיקות ואישורים רלוונטיים. תראנוס לא שיתפה בפיתוחים שלה, לא פרסמה מאמרים ולא חלקה ידע עם הקהילה המדעית-רפואית.
2 צפייה בגלריה
אליזבת הולמס
אליזבת הולמס
בתוך עשור הפכה למיליארדרית הצעירה בארה"ב. אליזבת הולמס
(צילום: AP)
היקף ההונאה שהתפרסמה לבסוף כאמור ב-2015, היה חריג: משקיעים קיבלו תוצאות מזויפות ומצג שווא מוחלט לגבי היכולת הטכנולוגית של תראנוס ונבדקים קיבלו תוצאות לא מדויקות. רוב הבדיקות בכלל לא עברו את המכשירים של תראנוס, אלא בוצעו באופן סטנדרטי - כמו כל בדיקת דם רגילה בשוק - באמצעות עובדי החברה.
כעת, יותר משלוש שנים אחרי שהוגש כתב האישום, ואחרי שורה של דחיות - תחילה בעקבות הקורונה ולאחר מכן מכיוון שהולמס נכנסה להיריון - הדיון שלה בבית המשפט הגיע להכרעה.