תראו לזה קארמה, גורל, סגירת מעגל – או "אין עוד מלבדו": אברהם פריד היה כבר כוכב ענק כשפגש במלחין הצעיר, תומר הדדי. השניים גם הנפיקו יחד להיט ענק בז'אנר החסידי-ישראל, "ירושלים שבלב", אבל מאיזושהי סיבה, כשהוצע לו השיר "אין עוד מלבדו" של יוסי גיספן ותומר הדדי – פריד לא התחבר, ושלומי שבת הפך אותו ללהיט ענק.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חלף עשור, מלך המוזיקה החסידית כבר שיתף פעולה עם השמות הגדולים ביותר של המוזיקה הישראלית (האחרון עם תיסלם, בביצוע לשיר "ככלות הקול והתמונה", בחודש שעבר) – והדדי הלחין שירים לכמה מהשמות הגדולים ביותר של המוזיקה הישראלית. כעת המעגל נסגר, בדואט מרגש של הדדי עם פריד לאותו השיר מאז, במסגרת פרויקט חדש של תומר הדדי, "דואט עם המלחין" – ובו הוא צועד לקדמת הבמה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"את תומר אני מכיר הרבה שנים", מספר פריד בריאיון ל-ynet. "בפעם הראשונה נפגשנו כשהופענו על אונייה גדולה, בקרוז. בהמשך, אחרי שהלחין את 'אין עוד מלבדו', הוא פנה אליי והאמין בי, אבל מאיזושהי סיבה לא התחברתי. בסוף השיר הגיע לשלומי שבת, שעשה מזה להיט ענק".
3 צפייה בגלריה
תומר הדדי ואברהם פריד
תומר הדדי ואברהם פריד
תומר הדדי ואברהם פריד. "לכל דבר יש סיבה"
(צילום: Dov Gurwicz)
"אני מאמין שלכל דבר יש סיבה", עונה לו הדדי, "את 'אין עוד מלבדו' כתבנו באישון לילה. משום מה, פריד לא לקח, והתקשרנו לשלומי. הוא הגיע לבית של יוסי (גיספן) כדי לשמוע את השיר, בלי לדעת באיזה שיר מדובר, ועל הצוואר שלו - שרשרת שכתוב עליה 'אין עוד מלבדו'. בדיעבד, שלומי הוא זמר כל כך גדול, שעשה מזה להיט ענק. הוא נתן לנו את הזכות כששר את זה בקיסריה ובאולמות מלאים, מול אנשים שלא היינו מגיעים אליהם אם אתה, אברהם, היית מבצע".

דואט עם מלחין

הדדי (39) מלחין, מנצח ומעבד, היה בשני העשורים האחרונים מאחורי הקלעים כאשר הלחין להיטים לשירי מימון, שלומי שבת, הראל סקעת, גלי עטרי, דוד ד'אור, שלומית אהרון ואילנית. הוא גם עיבד קונצרטים לתזמורת של אנדראה בוצ'לי וניצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
3 צפייה בגלריה
אברהם פריד לצד תומר הדדי
אברהם פריד לצד תומר הדדי
אברהם פריד לצד תומר הדדי בקליפ
(צילום: Dov Gurwicz)
לפני מספר חודשים החליט להתקדם לקדמת הבמה, והחל לעבוד על הפרויקט "דואט עם המלחין", שבמסגרתו הוא מבצע דואטים עם מבצעים של שיריו – ובהם פריד.
"לפני כמה שנים היה לי רעיון לשיר עם המילים 'כל הדרכים מובילות לירושלים'", מספר פריד, "פניתי לתומר וביקשתי שישלים את הטקסט וילחין. אמרתי לו – תתחיל עם זה. השיר נהיה להיט ענק, 'ירושלים שבלב'".
תומר הדדי: "את 'אין עוד מלבדו' כתבנו באישון לילה. משום מה פריד לא לקח, והתקשרנו לשלומי. הוא הגיע לבית של יוסי (גיספן) כדי לשמוע את השיר, בלי לדעת באיזה שיר מדובר, ועל הצוואר שלו – שרשרת שכתוב עליה 'אין עוד מלבדו'"
"עוד לפני שהכרנו, היה לי חיבור עם המוזיקה היהודית", אומר הדדי. "אני אדם מסורתי, סבא שלי היה גבאי בית כנסת במעוז אביב. 'סליחות' היה הזמן האהוב עליי, ובכל שנה אני המנהל המוזיקלי של קונצרט הסליחות של דוד ד'אור בירושלים. דוד ואני גם יצרנו ביחד את האלבום 'שירת רבים' על בסיס מזמורי תהילים. כתבתי גם לזמרים חסידיים, ובהם יעקב שוואקי, שמחה ליינר ובני פרידמן (אחיינו של פריד)".
כשפריד ביקש ממנו להלחין שיר שהחל לכתוב, שבמרכזו המנטרה "כל הדרכים מובילות לירושלים" ("ירושלים שבלב"), הדדי גר בניו-יורק ולמד לתואר שני. "נסעתי ברכבת התחתית, חשבתי על המילים 'הדרכים מובילות לירושלים' כשאני בדרכי לקראון הייטס, להיפגש עם אברהם פריד", הוא משחזר. "הייתה לנו שיחה ארוכה והוא הפך לחבר. למדתי ממנו הרבה דברים על אור ועל היהדות, ואני מרגיש זכות גדולה והודיה על ששיתף פעולה בשיר ההוא וגם בדואט הנוכחי".
(צפו באברהם פריד משתף פעולה עם להקת תיסלם)

הופעות בזום

לפני שנתיים בדיוק פרצה מגפת הקורונה במלוא עוצמתה בקראון הייטס, ופגעה בצורה קשה מאוד בקהילה החסידית המפורסמת. היה זה אחרי מסיבות הפורים וקריאות המגילה, ופריד – תושב השכונה – מספר על קהילה שנושאת צלקות. "זה היה קשה מאוד", הוא מספר בעצב. "בבית הכנסת שלי הלכו מספר מתפללים לעולמם, ובהם הרב מרדכי גוראריה. זה לא היה פשוט, קיבלנו את זה קשה".
3 צפייה בגלריה
תומר הדדי
תומר הדדי
תומר הדדי. הלחין שירים לשירי מימון והראל סקעת – וגם ניצח על התזמורת הפילהרמונית
(צילום: Jon Laye)
ומה קרה לקריירה שלך? "ה' חמל עליי. במשך הקורונה היה זום והיו הופעות בשיחות וידיאו. מאז, ברוך ה', חזרנו – ואני מרגיש שחייבים להמשיך, בפרט בימים אלה שבהם הדור צמא לשמוע חיזוק. אני עובד עכשיו על אלבום חדש, וכשתומר התחיל עם הפרויקט שלו, הוא שאל 'אולי הפעם תבצע את זה?' שאלתי אותו: 'אתה בטוח? לקחת את השיר משלומי?' אבל הוא אמר 'יהיה בסדר', והנה סגרנו מעגל".
"אני לא זמר ענק", מצטנע הדדי "חשבתי לצאת בפרויקט 'דואט עם המלחין' ולשיר את השירים שהלחנתי, כמו שאני מרגיש אותם. לגבי 'אין עוד מלבדו', שלומי הפך אותו ללהיט גם אצל מסורתיים וגם בבתי כנסת. אני מקבל הקלטות עם ביצוע של השירים מכל העולם, ועכשיו צילמנו את הדואט במיאמי.
אברהם פריד: "זו לא סתירה אם בהופעה יהיה שיר אחד או שניים בעברית, אבל ברור לחלוטין שאני זמר חסידי. אם זה לא ברור – בעל כורחם אני אמשיך לשיר חסידי, אני לא נכנע"
"לפני מספר שנים, כשסבתי רינה ז"ל הייתה בסוף ימיה, באתי ושרתי לה את 'אין עוד מלבדו'. העיניים שלה נדלקו, כי יש לשיר המון משמעות. הטקסט של גיספן גאוני, ופריד מאיר אותו באור חדש. זו זכות גדולה, לנו האמנים, להשאיר משהו שעושה טוב בלב לכמה דקות".

"אני עובד אצל הקהל"

על ההצלחה של זמרים כמו חנן בן ארי וישי ריבו, ועל העובדה שזמר חסידי כמו פריד מבצע שירים ישראלים עם קשר ליהדות, אומר הדדי כי "יש התקדמות מטורפת בתחום הזה, והמוזיקה התקדמה מאוד. אני שמח להיות חלק מזה".
"אני עובד אצל הקהל", מציין פריד. "אני שר את מה שהקהל רוצה לשמוע. ההתחלה שלי הייתה עם 'אדרבה' מהמקורות ועם שירים מתפילות ומתהילים. השירים בעברית התחילו עם השיר 'עלה קטן', שבהשגחה פרטית ישי לפידות שלח לי. המשכתי עם 'שהשמש תעבור עליי', ומאז היו שיתופי פעולה רבים, בין היתר עם אביב גפן ורמי קליינשטיין".
אברהם פריד: "ה' חמל עליי. במשך הקורונה היה זום והיו הופעות בשיחות וידיאו. מאז, ברוך ה', חזרנו – ואני מרגיש שחייבים להמשיך, בפרט בימים אלה שבהם הדור צמא לשמוע חיזוק"
"זו לא סתירה אם בהופעה יהיה שיר אחד או שניים בעברית, אבל ברור לחלוטין שאני זמר חסידי. אם זה לא ברור – בעל כורחם אני אמשיך לשיר חסידי, אני לא נכנע", הוא פורץ בצחוק. "אני רק מתפלל שהבורא ימשיך לשלוח לי כוחות, רצון ואנרגיה, לשמח את עם ישראל דרך השירה. זה לא מובן מאליו".

אין עוד מלבדו

מילים: יוסי גיספן לחן: תומר הדדי
ראיתי כוכבים שמאירים את העולם ועם הזמן נעלמים טיפסתי על פסגות הרים בדרך גם שאלתי בעצת החכמים לא נתתי לעיני להסתנוור מהמראות והבנתי שיותר מדי זה לפעמים פחות לקחתי לי מתוך השקט שיר לנשמה
אין עוד מלבדו מלוא כל הארץ כבודו הקדוש ברוך הוא הוא מלך ואני עבדו
במלחמות אל מול היצר כמו מדבר צמא למים האדם נכנע ושוב הנפש מבקשת לה מסתור מתחת לכנפי השכינה גם אני עמדתי בפתח כמו כולם לבקש סליחה ממלך העולם ולקחתי לי מתוך השקט שיר לנשמה
אין עוד מלבדו...