ניסים עלולים לבלבל אותנו, לערער לנו את הביטחון. ד"ר דורון עמוסי במרפאה

רופא משפחה: נס רפואי - יש בכלל דבר כזה?

בעולם המדעי, המחפש הסבר ברור ומדיד לתופעות טבע, אין מקום לניסים, יש מקום להסברים, ועם כמות הידע שלנו, הרופאים, אנו מצליחים להסביר הכול. ד"ר דורון עמוסי על הניסים ועל הנפלאות

פורסם:
יסמין פ', בת 16. מזה יומיים עם כאב גרון, חום 39, בקושי מצליחה לדבר. בבדיקה היא נראית חולה. בקושי עומדת על הרגליים. בלוטות הלימפה התת-לסתיות שלה בולטות ורגישות למגע והשקדים שלה מוגדלים ומכוסים בתפליט, מדיפים ניחוח מתקתק ומוכר. האבחנה ברורה. דלקת גרון חיידקית. סטרפטוקוק מקבוצה A. אני נותן לה מרשם לטיפול אנטיביוטי לעשרה ימים. למחרת בערב, כשטלפנתי לשאול לשלומה, הוריה תיארו שהיא החלימה לגמרי. זה נס? לא, זה מדע.
עמיקם ד', בן 46 התמוטט במסעדה, שעה וחצי לאחר ששבר שיא אישי במרתון פריז. הוא היה מחוסר הכרה כמעט שעה עד שהגיעו צמד כבאים על אופנוע. הם עשו לו בדיקת אק"ג על רצפת המסעדה ואבחנו אוטם נרחב של שריר הלב. ניידת טיפול נמרץ העבירה אותו לחדר צנתורים, שם נמצאה חסימה בעורק השמאלי היורד, שנפתחה על ידי בלון וטופלה על ידי סטנט. בדיקת אקו, יממה לאחר הצנתור, הדגימה תפקוד לבבי שמור. חמישה ימים לאחר מכן עמיקם חזר לרוץ. זה נס? לא, זה מדע בשילוב טכנולוגיה.
לטורים נוספים של ד"ר עמוסי:
ג'רי ש', בן 62, נכנס עם תור דחוף בשל תגובה אלרגית לאחר ניתוח. לאחר ברכת שלום קצרה ומנומסת אני מבקש שיראה לי מה מפריע לו. הוא מרים את החולצה וחושף צלקת קטנה בקדמת בית החזה מימין, עם תגובה אלרגית מקומית לחומרי החיטוי וההדבקה של החבישות. מה עברת, אני שואל את מה שהייתי צריך לדעת, או לשאול בתחילת המפגש. ביום ראשון עברתי כריתה של אונה עליונה של ריאה ימין. מה?! למה? לפני חודש וחצי אושפזתי בשל כאב חזה בקרדיולוגיה. אחרי ששללו התקף לב המשיכו לברר מה יש לי ואבחנו Takotsubo, "לב שבור". מכיר? מכיר. ב-MRI שעשו לי גילו במקרה גידול קטן בריאה ימין, ועכשיו אני אחרי ניתוח. אני לא מאמין. אתה מבין שחייך ניצלו בזכות אותו לב שבור. כן, כך אומרים לי. זה נס? לא, זה מזל, השגחה, או איך שכל אחד יבחר לקרוא לזה.

אין מקום לניסים

נס, על פי מילון אבן שושן, הוא מעשה פלא, דבר שלמעלה מהטבע. כל אחד, כמעט, מכיר מישהו, שמכיר מישהו שהוא נס רפואי. יש ניסים ברפואה? יש בכלל דבר כזה, נס רפואי? אצלי בחדר מתרחשים ניסים? נראה שזה נוגד את מהות המקצוע. בעולם הרפואה, שהוא הייצוג הפרקטי של מדעי החיים ומדעי הטבע, מנסים למצוא הסבר לכל תופעה. למה עלה החום? למה ירדה רמת האשלגן בדם? למה הלב במצב של אי ספיקה, ולמה סרטן השד שולח גרורות לעצמות ולא למעיים או לבלוטת התריס?
בצורת החשיבה שלנו, עם ההיגיון המובנה והדמיון המוגבל שלה, אין מקום לניסים. הם עלולים לבלבל אותנו, לערער לנו את הביטחון. אנחנו מנסים להשליט סדר בהתרחשויות, וכך לחזק את הדרך בה אנו מבינים את העולם. לכל תופעה יש הסבר, ועדיף שההסבר יהיה מדיד, וניתן לתיעוד. אם יתרחשו אירועים שהם למעלה מהטבע, שלא נדע להסביר על פי תצפיות העבר, זה עלול לעורר בהלה. לפגוע באשליית הביטחון שלנו, הנובעת מהבנת המתרחש.
לפעמים ההסבר לתופעות בהם אנו צופים הוא ברור וקל. אנטיביוטיקה המחסלת חיידקים בצלחת פטרי, או זבובי דרוזופילה הנמשכים לאור הן תופעות פשוטות וקלות למדידה. אך החיים בדרך כלל מורכבים יותר וההסברים קשים ומאתגרים. דעיכת גל תחלואת הקורונה האחרון נבע מיעילות החיסון, או שהוא מהלך טבעי של תחלואה ויראלית? בכלל לא פשוט לקבוע.
אנו יודעים להסביר מדוע חולה התעורר מתרדמת ארוכה ללא פגע ומדוע שכנו לחדר, עם פגיעה דומה, בכלל לא התעורר. למה טיפול מצליח אצל אדם אחד ולמה, אותו טיפול בדיוק, נכשל אצל אדם אחר
ככל שהמערכות יותר מורכבות, ההסברים מתרחבים ויוצאים ממעבדות מדעי הטבע למחוזות אחרים, למדעי החברה, הכלכלה, הדת והמשפט. בעולם המדעי, המחפש הסבר ברור ומדיד לתופעות טבע, אין מקום לניסים, יש מקום להסברים, ועם כמות הידע שלנו, הרופאים, אנו מצליחים להסביר הכול. אנו יודעים להסביר מדוע חולה התעורר מתרדמת ארוכה ללא פגע ומדוע שכנו לחדר, עם פגיעה דומה, בכלל לא התעורר. מדוע אישה בת חמישים הצליחה להרות לאחר חמש עשרה שנות אי פריון, ומדוע אותה אישה, לפני כמה חודשים, לא נקלטה חודש אחרי חודש. למה טיפול מצליח אצל אדם אחד ולמה, אותו טיפול בדיוק, נכשל אצל אדם אחר.
אז מה אאחל לחג החנוכה, מבלי להשתמש בניסים? אאחל שנהיה בריאים. שהמחלות שבהן ניתקל תהיינה כאלה שניתן לרפא, שההסתמנות של המחלות תהיה רגילה ומוכרת, שהמהלך יהיה קל, והתגובה לטיפול מופלאה. שנמשיך לומר שהתרחשו פה ניסים, ואם לא מרגישים נוח עם ניסים, אז לפחות שיהיו פה הרבה נפלאות. חג שמח, ניסים וישועות!
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button