ביום שני האחרון השיק (גם) הניו יורק טיימס ערוץ טלגרם ייעודי לחדשות המלחמה באוקראינה. הערוץ מספק דיווחים חיים, עדויות, ראיונות ומבזקי חדשות ישירות מזירות הקרבות. למה טלגרם? כי מכל האפליקציות החברתיות בעולם, טלגרם - הנהנית מיותר מ־550 מיליון משתמשים פעילים - שולטת במחוזות האינטרנט דובר הרוסית, כלומר הן באוקראינה והן ברוסיה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
באוקראינה משתמשים בה בימים אלה, לפי ההערכות, כ־70 אחוז מהתושבים - כולל הפליטים שהצליחו להימלט ממנה בשבועיים האחרונים. וברוסיה, כשוואטסאפ, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ויוטיוב חסומות, טלגרם היא אחת הרשתות האחרונות הנגישות עדיין באופן מלא, יחד עם הרשת החברתית הנפוצה ביותר שם, VKontakte) VK), שלה כ־63 מיליון משתמשים. מיליוני רוסים שמבקשים לעקוב אחרי המערכה יכולים, בינתיים, לעשות זאת באפליקציית טלגרם, שהפכה למקור חדשות מוביל, 24 שעות ביממה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מלחמת אוקראינה היא כנראה המלחמה המתועדת ביותר בהיסטוריה: בעידן שבו כמעט כל אחד מחזיק בידו סמארטפון, וכאשר החיבור לאינטרנט או לרשת הסלולרית נותר יציב יחסית - כמות המידע, התמונות והמראות שכולנו יכולים להיחשף להן היא אינסופית. השאלה היא רק מי שולט בכלים שדרכם זורם הכל, וכיצד הוא בוחר לשחרר את הזרם הזה. וכאן, למרות שהרוסים זכו לקרדיט רב על יכולות המניפולציה שלהם ברשתות החברתיות בתרומתם לבחירתו של טראמפ ב־2016, במלחמה הזו דווקא האוקראינים הוכיחו עד כה שליטה כמעט מוחלטת. בניוז - וגם בפייק ניוז.
3 צפייה בגלריה
תיעוד הריסות בניין בבירה קייב
תיעוד הריסות בניין בבירה קייב
המלחמה המתועדת בהיסטוריה. תיעוד הריסות בניין בקייב
(צילום: EPA)
כמה תכונות חשובות בטלגרם מקנים לה מעמד מיוחד, כמעט בלעדי, אצל שני הצדדים במלחמת התעמולה הזו: האחת - היא מהווה כלי חזק ליצירת קבוצות ענק (מאות אלפי משתמשים בקבוצה - לעומת 256 בלבד בוואטסאפ, לדוגמה). כאשר סגן ראש ממשלת אוקראינה והשר לטרנספורמציה דיגיטלית, מיכאילו פדורוב בן ה־31, הודיע על הקמת "צבא IT" מתנדב "להגנת סייבר", כלומר לארגון מתקפות סייבר נגד הרוסים - 175 אלף איש הצטרפו כמעט מיד לערוץ הטלגרם הרלוונטי, שמונה כרגע יותר מ־290 אלף חברים.
בכלל, ממשלת אוקראינה עושה בטלגרם שימוש שוטף. יש שם מידע חשוב - גם נאומו הנרגש של זלנסקי מלפני יומיים הועבר בטלגרם - אבל גם תעמולה: סרטונים מטעם משרד הפנים של אוקראינה של חיילים רוסים שנפלו בשבי, הפונים לאוכלוסייה הרוסית וכוללים גם תמונות זוועה, עולים בערוץ הטלגרם Find Your Own ("חפשו את שלכם").
שתי תכונות ייחודיות נוספות של טלגרם הן היכולת להעלות אליה קבצים גדולים במיוחד - עד 2 גיגה־בייט, ופורמט ה"ערוצים" שלה, שמאפשר לכל אחד להירשם לכל ערוץ, להעלות ולקבל עדכונים על פי תחומי העניין שלו. אזרחים מן השורה תיעדו שם את התקדמות הטנקים הרוסיים ואת הפצצת בית היולדות במריופול; זלנסקי - שחייב את נצחונו בבחירות ב־2019 גם לקמפיין יעיל שניהל בטלגרם - משדר שם בתכיפות; עיתונאים ועורכי חדשות צמודים לערוצי הטלגרם 24 שעות, ועובדי סיוע נעזרים בהם להפצת מידע על אספקת מזון, מקומות מחסה ועזרה רפואית. סרטונים עולים לערוצים הללו באופן שוטף, דקה אחרי דקה, בזמן אמיתי, עוד לפני שידורם בטלוויזיה. למעשה, רשתות הטלוויזיה נעזרות בהן כתחליף לצלמי השטח.
טלגרם מספקת גם פורמט ידידותי ופשוט לייצוא צ'אטים, מה שמקל על תרגום מהיר לכל השפות של ערוץ שלם באמצעות גוגל Translate. וכמובן, חוץ מהעובדה שבטלגרם ניתן להסתיר את מספר הטלפון של המשתמש - "שיחות סודיות", כמו גם שיחות וידיאו, מוצפנות לפי החברה מקצה-לקצה ולא נשארות לאחסון בשרתים.
טלגרם יודעת גם להלך בעורמה בין הטיפות בלי להירטב: כך, למשל, היא אמנם הצטרפה לרשתות החברתיות האחרות בהחרמת הערוצים של רוסיה בארה"ב ובמערב אירופה בהתאם לסנקציות של האיחוד האירופי, אבל לא עשתה זאת ברוסיה או באוקראינה. לצד ערוצי החדשות האוקראיניים המדממים, ערוצי תעמולה רוסיים רבים, המתחזים לערוצי מידע, ממשיכים לשדר בה מידע תעמולתי מטעה.
3 צפייה בגלריה
שימוש באפליקציית טלגרם
שימוש באפליקציית טלגרם
שנויה במחלוקת. אפליקציית טלגרם
(צילום: EPA)
ענקית האבטחה הישראלית צ'ק פוינט, שעוקבת זה שנים אחרי טרנדים ברשת, איתרה בשבועיים האחרונים זינוק של פי 10 בקבוצות הקשורות במלחמה, שברבות מהן חברים בין 300 ל־400 אלף איש כל אחת. כ־70% מהקבוצות הן של "דיווחים מהשטח", ומופיעות בהן ידיעות לא ערוכות, לא בדוקות ואף מזוייפות בחלקן. 26% מהן משרתות האקרים שעוסקים בתקיפת מטרות סייבר רוסיות.
כל התכונות הייחודיות של האפליקציה, שנתפסות כחיוביות בעיניים שוחרות חופש - האנונימיות שהיא מספקת למשתמשיה, ההצפנה מקצה-לקצה, היכולות החברתיות המתקדמות - תרמו גם להפיכתה של טלגרם לפלטפורמה עבור קבוצות פליליות וקבוצות מחאה, מפורעי הקפיטול בארה"ב ועד למתנגדי חיסונים. תזכורת: בשנת 2017 פעלה בישראל "טלגראס" - רשת שהפיצה סמים דרך ערוץ באפליקציה, וב־2018 נעצרו כמה חשודים בהפצת תמונות עירום של נשים בטלגרם. טלגרם מספקת תשתית המאפשרת לקבוצות מתוחכמות ליצור בקלות ערוצים, שמתופעלים בכלל אוטומטית, על ידי בוטים, שמושכים אליהם אלפים.
עם אפליקציה כזו, אומר עודד ואנונו, ראש מחלקת מחקר חולשת מוצרים בצ'ק פוינט, מי צריך את הדארקנט, "האינטרנט האפל" המשרת קבוצות מפוקפקות למיניהן, שהכניסה אליו מסורבלת בהרבה. "בתקופת הקורונה, למשל, הרגשנו מעבר המוני של מאות ערוצים מהדארקנט לטלגרם, ששימשו לסחר פלילי בחיסונים ובתעודות מתחסן מזוייפות". מצד שני, טלגרם שימשה כתובת חשובה ומבוקשת גם לערוצים רשמיים של ארגוני בריאות ברחבי העולם, כולל משרד הבריאות הישראלי, להסברה מקיפה בעניין הנגיף.
טלגרם הושקה ברוסיה ב־2013‬ על ידי האחים ניקולאי ופאבל דורוב, שהם גם מייסדי הרשת החברתית VK. השניים ברחו מרוסיה לאחר שאולצו לוותר על הבעלות על VK לטובת חברת הביטוח סוגאז, שבבעלות מקורבי פוטין. בשל מוצאם הרוסי, ובגלל העובדה שטלגרם מבוססת על קוד סגור שלא ניתן לבדיקה, היא מעוררת לאורך כל שנות פעילותה חשדות רבים.
רשמית עומד מאחוריה ארגון ללא כוונות רווח, שהחל את פעילותו בגרמניה וכיום רשום בדובאי אבל פועל במקביל גם מלונדון. סיסמת הדגל שלה, ההגנה על הפרטיות, היא יתרון, שהפך אותה למסוכנת לילדים ולבני נוער, ולזירה חופשית ומוגנת עבור קבוצות טרור וקבוצות העוסקות בפלילים. במשך תקופה ארוכה היא שימשה ערוץ תקשורת מוגן למחבלי דאעש ולכנופיות סמים רצחניות ברחבי העולם.
המנכ"ל פאבל דורוב, 37, הוא דמות שנויה במחלוקת: בעל בייבי פייס, לרוב לבוש שחורים, ולא בורר מילים כשהוא תוקף את יריביו. כשניהל את VK העיף פעם מחלונות משרדו מטוסי נייר שהכין משטרות בנקאיים וגרם למהומה ברחוב מתחת. דורוב מיצב את עצמו במערב, במהלך השנים, כאויב ותיק של משטר פוטין אף שיחסיו האמיתיים עם הקרמלין מעורפלים למדי. כאשר כיהן עדיין ב־VK, העיתון הרוסי "נובאיה גאזטה" חשף מפגשים שקיים עם ולדיסלב סורקוב, סגן ראש הסגל של פוטין, ורמז כי החברה מעבירה לשלטון מידע על משתמשים. דורוב הכחיש בתחילה את הטענות, אך מאוחר יותר הודה שפגש את סורקוב מספר פעמים.
3 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
יחסים מעורפלים עם הקרמלין. פאבל דורוב
(צילום: GettyImages)
ב־2018 נחסמה טלגרם לפעילות ברוסיה לאחר שדורוב סירב לאפשר לרשויות גישה לנתוני המשתמשים. עם זאת, הרוסים הבינו במהירות, כי החסימה לא משתלמת: היא פגעה בגישה לשירותים אחרים ברוסיה, מה עוד שהייתה קלה יחסית לעקיפה. השימוש בה הותר מחדש ב־2020 אחרי שדורוב הגיע להסדר מפתיע עם רשות התקשורת הרוסית, "רוסקומנדזור" - גוף הצנזורה הרשמי של הקרמלין שחזר לכותרות בימים אלה - והסכים לאפשר לה גישה למידע "כדי לעצור התפשטות של מידע טרוריסטי וקיצוני ופורנוגרפיית ילדים, וכדי להיאבק בהתאבדות ובסמים".
הכניעה לרוסים יכולה לרמוז על תשובה אפשרית לשאלה המתבקשת מדוע לא חוסמים הרוסים גם את האפליקציה הזו, שגורמת להם כל־כך הרבה נזק. האמת היא, שלפני כחודש עוד כתב דורוב בערוץ הציבורי שלו בטלגרם, כי הוא שוקל לסגור את השירות ב"מדינות המעורבות" למשך תקופת הסכסוך. "אנחנו לא רוצים שטלגרם ישמש כלי שמחריף קונפליקטים ומסית לשנאה אתנית", כתב.
חצי שעה לאחר מכן, לאחר לחץ אדיר של משתמשים, הוא שינה את דעתו אבל המליץ לכולם "לבדוק פעמיים" את הנתונים המתפרסמים בערוצי הרשת שלו. אגב, בשבילו, הרחבת השימוש בטלגרם שווה המון כסף: הוא מתכוון להנפיק את החברה בשנה הבאה לפי שווי של 50 מיליארד דולר. לא פחות.
"במיוחד בכל הקשור לקבצים, אנחנו ממליצים למשתמשי טלגרם לנקוט חשדנות ולקחת בחשבון, שלצד רצון טבעי לשתף ולפעול, יש מי שמנצלים את המצב לפגוע במשתמשים"
מומחי סייבר רבים חוששים כי טלגרם חשופה גם בימים אלה לעיני השלטון הרוסי, לפחות בחלקה. לדבריהם, בשקלול הנזק - הרוסים מוכנים לשלם מחיר על אי־סגירתה, ובלבד שהמאגר המודיעיני האדיר והיקר מפז הזה יישאר בידם. ההשערה הזו מקבלת חיזוק בעובדה המפתיעה, שבשישה במרץ פורסם בערוץ הטלגרם הרשמי של ממשלת רוסיה, כי "סוכנויות ממשלתיות ממליצות ליצור חשבונות בטלגרם וב־VK".
מוקסי מרלינספייק, מי שיצר את אחת מאפליקציות המסרים המיידיים המתחרות בטלגרם, סיגנל, ויריב מושבע של דורוב, הזכיר בשבוע שעבר לאוקראינים, כי "טלגרם אינה מוצפנת כמו שאנשים חושבים לאחר עשור של שיווק ועיתונות מטעים": היא אינה מציעה הצפנה אמיתית מקצה-לקצה כברירת מחדל גם על המידע המאוחסן בשרתיה שברוסיה. עובד טלגרם לשעבר, אנטון רוזנברג, אמר למגזין התחקירים האמריקאי Politico, כי "אי־אפשר לשלול את האפשרות שעובדי טלגרם ייגשו לנתוני משתמשים ויעבירו אותם לצד שלישי".
ובלי קשר לסוגיית הפרטיות - לפי ואנונו, "טלגרם הפכה לחזית דיגיטלית של הסכסוך. גם הונאות במסווה של גיוס כספים הפכו לעניין תכוף מאוד ונפוץ מאוד, שמגיע למאות אלפי בני אדם בשניות. במיוחד בכל הקשור לקבצים, אנחנו ממליצים למשתמשי טלגרם לנקוט חשדנות ולקחת בחשבון, שלצד רצון טבעי לשתף ולפעול, יש מי שמנצלים את המצב לפגוע במשתמשים".
פעילותו העסקית של דורוב היא לא רק סיפור הצלחה: הונו האישי מוערך ביותר מ־17 מיליארד דולר, מה שאיפשר לו לממן תקופה ארוכה את טלגרם מכספו האישי וללא עזרה מבחוץ. החיפוש אחר דרכים חלופיות לעשות כסף מהשירות הוביל אותו בשנת 2018 לצאת בתוכנית לגיוס מיליארדים באמצעות השקת מטבע קריפטוגרפי בשם Grams, שאמור היה לממן מערכת של שירותי אפליקציות לטלגרם וחנות של מוצרים דיגיטליים ופיזיים. המהלך הכושל הסתיים אחרי שנתיים בחקירה של רשות ניירות הערך בארה"ב על עקיפת חוקי המימון האמריקניים, ובהסדר תשלומים, שרוקן מקופת החברה 18.5 מיליון דולר. הכסף שהספיק דורוב לגייס מהמשקיעים הוחזר להם.
הכישלון הזה הוביל כנראה את דורוב, שבעבר נשבע כי טלגרם לעולם לא תשלב מודעות פרסום בשירות שלה, לרדת מן העץ הגבוה ב־2020, ולהיערך לגביית תשלום עבור שירותי פרימיום לעסקים ולמשתמשים כבדים. הוא ביקש להקים פלטפורמת פרסומות מובנית, שדרכה יכולים מנהלי ערוצים להציג פרסומות. במקביל, הוא תולה תקוות רבות בהנפקה הצפויה בשנה הבאה: המומנטום שטלגרם מקבלת בימים אלה שווה הון.
ברור שדורוב הוא רק פיון על מגרש משחקים גדול ממנו בהרבה. המלחמה באוקראינה מתנהלת בשתי חזיתות - תקשורתית, על הנרטיב, וקרקעית, על השטח הפיזי. אם בקרב התקשורתי ידם של האוקראינים על העליונה, הרבה בזכות טלגרם, בקרב על השטח רוסיה כנראה תנצח. אם פוטין אכן יצליח להשתלט על אוקראינה, המלחמה הזו עלולה לחשוף את מגבלות הכוח של האינטרנט מול הטנקים, המטוסים והטילים של מעצמה עולמית.