אנחנו נמצאים כעת כחודש לתוך ההשקה של ווינדוס 11. זו לא טעות בניסוח - אנחנו לא חודש אחרי ההשקה, אלא חודש לתוכה. מדובר בתהליך הדרגתי, שהתחיל באוקטובר 2021 ולא יסתיים לפני אמצע 2022. בתקופה הזו, מיקרוסופט תציע אט-אט לעוד ועוד משתמשים לשדרג מגרסה 10 ל-11. האם כדאי לכם להסכים לשדרוג? לסרב לו? ומה עושים אם אין לכם סבלנות? שאלות ותשובות.

עוד כתבות בנושא:

4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
מומלץ להתקין? ווינדוס 11
(צילום: shutterstock)
מה המחיר של הסירוב לשדרוג? בארבע השנים הקרובות אין לכם מה לדאוג מכל מה שנוגע לאבטחה ותיקוני באגים נפוצים. מיקרוסופט הבטיחה לתמוך בווינדוס 10 עד 14 באוקטובר 2025. וכיאה לתאריך שנמצא ארבע שנים בעתיד, שום דבר עדיין לא סופי. אם אתם חוששים משדרוג, או פשוט לא רוצים להתרגל לדברים חדשים כרגע, אין בעיה להמתין כמה חודשים - או אפילו כמה שנים.
למה מיקרוסופט עוד לא הציעה לי לשדרג? אם המחשב שלכם תואם לדרישות המערכת של ווינדוס 11, יכול להיות שמיקרוסופט עוד לא בטוחה שהוא יוכל להתמודד היטב עם העדכון. כשהמחשב שלכם שואל את השרתים של מיקרוסופט אילו עדכונים זמינים בשבילו, השרתים בודקים איזה מחשב יש לכם - דגמים ספציפיים של מעבדים, זכרונות, כרטיסי מסך וחומרה אחרת, יחד עם גרסאות הדרייברים שמותקנות כרגע. אם מיקרוסופט לא בטוחה שמחשבים דומים עבדו כמו שצריך אחרי העדכון, היא לא תציע לכם אותו. זו אחת הסיבות לכך שהתהליך לוקח הרבה מאוד זמן.
סיבה אפשרית נוספת היא שהמחשב שלכם לא תואם לדרישות המערכת המינימליות של מערכת ההפעלה, או לא תואם לדרישות המינימליות של עדכון אוטומטי. כן, זה מסובך. תוכלו להיעזר בכתבה שהכנו בנושא.
אוקיי. אז כדאי לי לשדרג? מדובר בתהליך השדרוג הכי פשוט בין גרסאות "גדולות" של ווינדוס שחוויתי אי פעם. ברוב המובנים, הוא לא שונה מהשדרוגים החצי-שנתיים שמיקרוסופט השיקה לווינדוס 10 בשש שנות קיומה. כשעה לאחר שהסכמתי לשדרג, כבר הייתי בתוך מערכת ההפעלה החדשה. והרושם הראשוני היה של חוויה דומה מאוד לזו שממנה היגרתי.
כן, שורת המשימות השתנתה, וכך גם תפריט ה"התחל", אבל השינויים האלה נראו בעיקר כמו שכבת צבע חדשה ולא שינוי תפיסה. גם לאחר חודש, אני עדיין מזגזג בין מחשב ווינדוס 10 למחשב ווינדוס 11 די בקלות - זו לא מערכת הפעלה שתזרוק אתכם למים העמוקים.
אבל זו לא ממש תשובה לשאלה אם כדאי לשדרג נכון. לא תקבלו המלצה חד-משמעית. זו החלטה שצריכה להיות מבוססת על הרגלי השימוש שלכם בווינדוס והמוכנות שלכם להשאיר כמה מהם מאחור - לפחות לזמן מה. הסיבה לכך היא שלא רק ההשקה של ווינדוס 11 לוקחת זמן, גם תהליך הסקת המסקנות של מיקרוסופט מהשינויים שעשתה ייקח זמן.


קחו, למשל, את שורת המשימות. לאורך עשורים, היו אנשים שהצמידו את השורה לאחד מצידי המסך ולא לחלקו התחתון. בווינדוס 11 זה בלתי אפשרי - בינתיים לפחות. האם היכולת הזו תחזור? במיקרוסופט עדיין לא מוכנים להתחייב על כך, ואומרים שהם לומדים את הפידבק. אבל אם אתם מהאנשים שהתרגלו לשורת משימות בצד, אולי כדאי להמתין.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
ווינדוס 11
(צילום: מיקרוסופט)
אותו הדבר נכון לאנשים שלא יכולים בלי גרירת קבצים לתוך קיצורי דרך בשורת המשימות. בגרסאות הקודמות התהליך אפשר לפתוח את הקובץ ביישום אליו גררתם אותו. בווינדוס 11 ההתנהגות הזו אינה נתמכת, אם כי כאן מיקרוסופט כבר הבטיחה להחזיר עטרה לישנה. רק לא ברור מתי.
או שאתם פשוט לא אוהבים שינויים, אפילו אם הם מבורכים, כמו תפריט "התחל" החדש שכבר לא רוצה להציג לכם מלבני תוכן שתופסים הרבה מקום ומעבירים מעט מידע. התפריט החדש משלב בין שורת חיפוש, קיצורי דרך שאתם קובעים והמלצות של מערכת ההפעלה שמבוססות על הרגלי שימוש. הורדתם קובץ חדש? הוא כנראה יהיה במסך ההמלצות, יחד עם יישומים בהם אתם בדרך כלל משתמשים בתסריטים שווינדוס 11 מחשיבה לדומים לזה בו היא חושבת שאתם נמצאים.
כמה שינויים מהותיים באמת יש כאן? בחודש של שימוש, מצאתי את עצמי משתמש לא פעם ביכולות שלא היו קיימות בווינדוס 10, או היו חבויות בו. אחת הבולטות שבהן היא היכולת לסדר את החלונות בצורה טובה יותר על גבי מסך העבודה. אם סמן העכבר יתעכב קצת על צלמית הגדלה של חלון, ייפתח תפריט קטן שיאפשר לכם לבחור את הגודל של החלון ומיקומו. מיקרוסופט מאפשרת כבר שנים לגרור חלון לאחת הפינות במסך כדי להגדיל אותו לגודל מוגדר מראש, אבל כאן יש יותר אפשרויות סידור, והגישה אליהן פשוטה יותר.
4 צפייה בגלריה
השקת windows 11
השקת windows 11
השקת windows 11
(צילום: Microsoft)
מקום נוסף שבו מצאתי את עצמי הרבה יותר מבעבר היא החנות של מערכת ההפעלה. השנה היא 2021, ולמיקרוסופט סוף סוף יש חנות יישומים שימושית בתוך מערכת ההפעלה שלה. למה? כי היא פתחה אותה לכל יישום, פחות או יותר. הוא לא צריך להיות בנוי בטכנולוגיה ספציפית, או למכור דברים רק דרך מערכת התשלומים של מיקרוסופט.
זה חשוב כי במצב אידאלי, חנות היישומים של מערכת ההפעלה היא המקום הנוח ביותר למצוא בו יישום שאתם צריכים, או יישום שפותר בעיה שיש לכם. והחנות הזו אמנם עדיין לא שם - אין מספיק ביקורות ליישומים, והמבחר עדיין לא מספיק גבוה, אבל אם פיתחתם תוכנה לחלונות, עכשיו אין סיבה לא לשים אותה בחנות הזו.
זה הכל? ממש לא. יש בווינדוס 11 גם הרבה מאוד שינויים קטנים יותר. יישום הצייר, למשל, זכה לעיצוב חדש ונוח הרבה יותר. תפריט הווידג'טים, שקיבל צלמית גדולה בשורת המשימות, עבר גם הוא עיצוב מחדש ומצאתי את עצמי ניגש אליו יותר מבעבר. יש גם מצב שמכבה את כל ההתראות למעט החשובות, אם אתם רוצים לעבוד בלי הפרעות.
לא הזכרתי עדיין את השילוב של יישום השיחות Teams בתוך מערכת ההפעלה, פשוט כי לא השתמשתי בו בכלל. במיקרוסופט רוצים שתדברו עם החברים והמשפחה דרך טימס, שהחל את דרכו ככלי תקשורת ארגוני, אבל לא ברור לי למה שארצה עוד יישום תקשורת בנוסף לוואטסאפ, סיגנל, טלגרם, דיסקורד, סלאק, סקייפ, אאוטלוק ועוד כמה שכבר עכשיו מותקנים אצלי מסיבות היסטוריות.
יכולת נוספת שטרם התייחסתי אליה היא הפעלת יישומי אנדרואיד בתוך ווינדוס 11. זו החלה לעשות את דרכה למשתמשי הבטא של ווינדוס 11 כבר, אך רק בארה"ב ודרך חנות היישומים של אמזון.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
אפליקציות אנדרואיד בווינדוס 11? בישראל זה עדיין לא זמין
(צילום: מיקרוסופט)
אחרי חודש, אני עדיין מוצא לא מעט שינויים. כך, למשל, רק בזמן הכתיבה שמתי לב שלחיצה על צלמית הרמקול בפינה של שורת המשימות מעלה ממשק חדש, שמאפשר לשלוט לא רק על הווליום אלא גם על יישום המוזיקה. יש לי גילויים כאלה מדי יום כמעט, ורובם מפתיעים אותי לטובה.
באופן כללי, ווינדוס 11 מרגישה לי היום כמו גרסה התחלתית של מערכת הפעלה טובה - אחת שכבר היום מספיק מוכנה עבור רוב המשתמשים, ועם הזמן תהפוך להרבה יותר טובה.