בשיתוף "המקצוענים"
בשונה משיפוץ של דירה ישנה או שדרוגים בדירת קבלן חדשה, הרי שכשמדובר בבנייה, אתם לרוב לבד. כלומר, אין חברת בנייה מאחוריכם ואתם לרוב מתחילים מאפס. יש לכם מגרש, יש לכם תקציב מסוים ויש לכם חלום. מה אין לכם? לרוב, אין לכם ניסיון. ובשביל פרויקט הבנייה שסביר להניח יהיה הראשון והאחרון בחייכם, לא כדאי לכם לטעות בו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)
לכן, מרגע שגיבשתם תקציב, הקצו חלק ממנו מראש ליועצים. תוכלו לחסוך בריהוט, בחומרי גמר, בבחירות עיצוביות מורכבות שמייקרות במיוחד. במה לא לחסוך? בדברים שהם בבחינת בכיה לדורות. כאלה, שנוגעים לשלד המבנה, לאיכות הבנייה ולהוצאות התחזוקה של הבית.
גם אם אתם לוקחים את בעלי המקצוע הטובים ביותר, כדאי מאוד להפריד את שלב התכנון משלב הביצוע. הפרדה, שהיא לא רק בזמנים, אלא גם של בעלי התפקידים.
מדוע? כי כך תקטינו את הסיכוי שיחסכו על חשבונכם, שיעגלו פינות או שיבחרו את הפתרון הקל והמהיר לביצוע, ולא בהכרח את זה שיועיל לכם לטווח הארוך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)
גם מעצבים ואדריכלים, אגב, פעמים רבות רואים לנגד עיניהם את הפרויקט בגלריית התמונות שלהם. אתם כרטיס הביקור שלהם, להשגת פרויקטים נוספים. לכן, יש כמה דברים שעליכם להבטיח מראש, ולדאוג שעין מקצועית מייעצת, שאין לה אינטרס שסותר את שלכם, תייעץ לכם. אחרת? אתם יכולים לסבול מבעיות בידוד, רטיבות, אקוסטיקה, בעיות צנרת וחשמל ועלויות תחזוקה גבוהות.
כשתגלו זאת, זה יהיה אחרי שאתם כבר מתגוררים בבית. עלות השינויים, לרוב לא תצדיק את ההשקעה, ותיאלצו לחיות עם פשרה ולשלם עליה גם בנוחות, גם בתיקונים לאורך השנים וגם בהוצאות שוטפות גבוהות יותר.
עדיף לדחות התחלת בנייה ולחסוך את הסכום הדרוש לתכנון יסודי ומקיף, מאשר לשלם על תיקונים, שינויים ותוספות שמגלים רק באמצע הבנייה, או לאחר מספר שנות מגורים בבית. יועץ אמור להיות בצד שלכם, ולא להפעיל שיקולי כדאיות שבעל מקצוע עלול להפעיל.
יועץ טוב, הוא כזה שלא רק מחזיר את ההשקעה שלכם בו, אלא כזה שגם חוסך לכם הרבה יותר כסף ממה שהייתם יכולים לשלם, אם הייתם סומכים רק על עצמכם. לכן, ראו בהוצאה הזו בבחינת חיסכון.
5 צפייה בגלריה
גם בשיפוץ יסודי שכרוך בהחלפת כל התשתיות חשוב להשקיע בתכנון לפני שיוצאים לדרך
גם בשיפוץ יסודי שכרוך בהחלפת כל התשתיות חשוב להשקיע בתכנון לפני שיוצאים לדרך
גם בשיפוץ יסודי שכרוך בהחלפת כל התשתיות חשוב להשקיע בתכנון לפני שיוצאים לדרך
(צילום: shuttersotock)

מדוע חשוב שקבלן החשמל המבצע יבצע בהתאם למפרט טכני של יועץ מטעמכם?

תפקידו של האדריכל הוא לא לתכנן את מערכת האינסטלציה. הוא רק מציין מה צריך להיות המיקום של הכלים הסניטריים, פתחי הניקוז וסוג הצנרת.
את תכנית האינסטלציה אמור לבצע יועץ אינסטלציה. תוכנית זו, אמורה להיות מוגשת לרשויות לקבלת היתר. כדאי לנצל זאת לצורך תכנון של ממש, ולא רק תכנון שמטרתו השגת ההיתר. כך, יהיה לכם הרבה יותר קל לפקח על איכות העבודה בשלבי הבנייה המתקדמים, וגם יהיה לכם תיעוד מפורט של מיקומי צנרת, לצורך תיקונים או שינויים שתרצו לבצע בשיפוץ עתידי.
תפקידו של האדריכל הוא לא לקבוע מה יהיה קוטר הצנרת, כמה שלוחות יהיו ומה יהיו השיפועים של קווי המים וקווי הביוב. תכנון נכון של אינסטלציה, יאפשר גם ביצוע נכון שלהם.
קבלת ההחלטות לא צריכה להיות בשלבי היישום, כשכבר חלק מהבית בנוי. הזמן הנכון ביותר להתלבט, לשנות ולהתאים את הצנרת לאורח החיים שלכם הוא שלב התכנון. בביצוע, הגמישות של בעלי המקצוע תהיה הרבה יותר נמוכה. כל שינוי יעלה לכם כסף, או יחייב אתכם להתפשר. טעות נפוצה היא היעדר הפרדה של צנרת מטבח מאמבטיה, היוצרת בעיות בלחץ המים.
אתם אלו שלאורך השנים תצטרכו לשלם על כך כשתתקלחו בזמן שאחד מבני הבית ידיח כלים. טעות בחישוב ניקוזים, בגובה קווי הביוב וקוטר הצנרת ובמיקום קופסאות הביקורת – את המחיר של כל אלו אתם תשלמו, ולא תמיד רק בכסף, אלא גם בנוחות.
כך תוכלו לפקח על העבודה, וגם, בעתיד, כשתרצו לעשות שינויים או תוספות, תהיה בידכם תוכנית אינסטלציה מלאה: תוכלו לדעת איפה עוברים הצינורות, היכן נמצאים תאי הבקרה (שוחות הביוב) ולאן הם מתחברים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חשמל ותקשורת: האדריכל ומעצב הפנים אמורים למקם רק אביזרי קצה

כמו עם תכנית אינסטלציה, כך לגבי תכנית חשמל. אדריכלים ומעצבי פנים קובעים את המיקומים של אביזרי הקצה. כלומר, היכן ימוקמו מתגי תאורה וגופי תאורה, היכן יהיה לוח החשמל, כמה שקעי חשמל יהיו בכל חדר ומה יהיה מיקומם, היכן ימוקם קיר הטלוויזיה, האינטרקום ונקודות התקשורת.
אם לפני כמה עשורים, לא היה צורך בתכנון מתוחכם במיוחד, הרי שכיום התלות שלנו במכשירי חשמל ובאמצעי תקשורת היא כזו שמחייבת תכנון מדויק יותר, שיתאים למספר הנפשות בבית ולאורח החיים שלהם.
יועץ החשמל הוא זה שאמור לקבוע את סוג מערכת החשמל, לתכנן את מעגלי החשמל ואת גודל לוח החשמל, את תוצרת האביזרים ואת קוטר החוטים. אם תשאירו זאת לקבלן החשמל, אתם לוקחים סיכון.
שדרוג מערכת חשמל הוא לא דבר של מה בכך, וכדאי לדאוג מראש לתכנון נכון, שבו מיקומי הצנרת יהיו נכונים ותקניים, שאיכות החומרים תהיה מוגדרת ומוסכמת מראש ושהמפרט הטכני יקבע על-ידי גורם מטעמכם, שהוא לא הגורם המבצע. הרי לא ייתכן שמי שקובע את התקנים הוא זה שגם יאכוף אותם, נכון? כשמדובר בתחום שמשלב בטיחות, לא כדאי לקחת סיכון.
גם כאן, תכנית מפורטת שתישמר אצלכם, תקל מאוד במקרים של תקלות עתידיות. תדעו מהם מיקומי הצנרת המדויקים, תוכלו לבצע בקלות שינויים, מבלי לגרום לנזקים לצנרת החשמל המסתתרת בקירות ותהיה לכם אפשרות לפקח על העבודה ממקום של ידע ומומחיות.
כשקבלן חשמל יודע שיש תכנית חשמל מפורטת, שנכתבה על-ידי יועץ חשמל, הוא מראש יודע שהוא תחת פיקוח ובקרה. זה לכשעצמו, שם אתכם בנקודת פתיחה הרבה יותר טובה מולו. אמנם אינכם מבינים בתחום, אך הוא יודע שפניתם לגורם מומחה, שסביר להניח שגם יגיע לפקח על הביצוע, ויהיה כתובת עבורכם במקרה של תקלות עתידיות.
5 צפייה בגלריה
תקרה גבוהה, חלונות זכוכית ואופן ספייס: מישהו חשב על האקוסטיקה?
תקרה גבוהה, חלונות זכוכית ואופן ספייס: מישהו חשב על האקוסטיקה?
תקרה גבוהה, חלונות זכוכית ואופן ספייס: מישהו חשב על האקוסטיקה?
(צילום: shutterstock)

מה זה בכלל אינטגרטור ולמה צריך אותו?

אקוסטיקה היא תחום מומחיות שנלמד שנים רבות והוא מקצוע בפני עצמו. בייחוד כשמדובר בבנייה פרטית, סוגיית האקוסטיקה היא קריטית. תקרה גבוהה בחלל הסלון, מיעוט של ריהוט ביחס לגודל החלל, ריבוי דלתות ומפתחים שמחברים את מרכז הבית אל החדרים שבמעטפת שלו. כל אלו, הם אתגר עבור אדריכלים ומעצבי פנים.
תקרה של 6 מטר, יכולה להיות מאוד מרשימה ולהצטלם נהדר במגזיני עיצוב. חלונות בלגיים עם פרופיל מברזל יכולים להוסיף לבית אופי וסטייל, וכך גם ריבוי בחללים פתוחים (אופן ספייס). אך מה לגבי הבידוד? האם תוכלו לנהל שיחה אם תארחו יותר משני אנשים בסלון? האם ניתן יהיה לעבוד בפינת העבודה אם כל נקישת כף על סיר מטבח תישמע גם במרחק של כ-50 מטרים? האם החלונות יהיו מספיק מבודדים או שתיאלצו לסבול מצעקות של השכנים ביומיום?
תכנון אקוסטי מתחשב בגובה החלל, בסוג הדלתות והחלונות. הוא מתייחס לא רק לשלד הבניין, אלא גם למיקומים של טלוויזיה, רמקולים ומערכות מולטימדיה מתקדמות.
המחמירים, פונים מראש גם לאינטגרטור (משלב מערכות), שתפקידו לחבר בין אנשי הסאונד, האקוסטיקה, בעלי מקצוע מתחום הבית החכם ומערכות האזעקה ודואג שכל המערכות יתחברו בצורה הגיונית יחד. אחרת, החיבור שלהם בשלב מאוחר מדי, יכול לעלות לכם ביוקר. יהיו דברים, שגם באמצעות פתרונות אקוסטיים מתקדמים תתקשו לפתור, גם אם תסכימו לשלם לא מעט כסף. בחירת מיקומים, גובה חלל, חלוקת החלל – כל אלו אמורים להתבצע בשלב התכנון, ולא בשלב הביצוע.
בכתבה הבאה, נרחיב על יועצים מתחומים נוספים, שיכולים למנוע ליקויי בנייה או טעויות הנובעות מהיעדר תכנון מוקדם.
פורסם לראשונה: 07:12, 14.10.21