6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)
תלמידי ישיבה מאמינים שהקהילה הגאה רוצה לרצוח את הרב שלהם וראש המועצה מצפה מהמשטרה להסיט את מצעד הגאווה לשולי העיר - ובתוואי המקורי לאפשר את הפגנת הנגד. כך התרשם מפקד תחנת המשטרה דימונה, שאחראי גם על הנעשה במצפה רמון, מפגישות שערך עם אנשי ישיבת "מדברה כעדן" ועם ראש המועצה.
ההחלטה להסיט את התהלוכה בעקבות התנגדות הישיבה הובילה לעתירה שהגישו "ישראל חופשית" ועמותת קשת לבג"ץ. במשטרה השיבו בתשובה לעתירה כי התוואי החלופי מאפשר מימוש ראוי ומכבד לזכותם של הצועדים ואינו דוחק את המצעד לשולי העיר כנטען. "מדובר בהחלטה המסורה לשיקול דעת גורמי המשטרה, אשר נדרשים למצוא את דרך הזהב שתאפשר למפגינים לממש את זכותם באופן המיטבי, תוך שמירה על ביטחון הציבור".
6 צפייה בגלריה
רב הרב צבי קוסטינר
רב הרב צבי קוסטינר
אמר למשטרה שלא יוכל לשלוט על המתנגדים. הרב צבי קוסטינר
(צילום: בראל אפרים, באדיבות סורגים)
אך לתגובת המשטרה צורפו מסמכים שחיבר מפקד התחנה, סגן ניצב משה זריהן, שמתאר תמונה מטרידה במועצה המקומית: "רבני הישיבה והתלמידים רואים בקהילה כמי שרוצה לרצוח את הרב שלהם", כתב זריהן. "כל חיי אני גר במצפה רמון הן כתושב והן כמפקד נקודת המשטרה, ומעולם לא חשתי במצב נפיץ כמו במקרה זה".
בפגישה עם זריהן אמרו נציגי הציבור הדתי כי צפויים להגיע פעילים כמו בנצי גופשטיין מארגון להב"ה - ושאין להם שליטה עליהם. דביר ורד, ראש לשכתו של ראש הישיבה תיאר זאת: "יגיעו אנשים שרוצים להגן על הרב, בוגרי הישיבה, כ-5,000 איש. אנחנו יכולים לשלוט על התלמידים של הישיבה, אבל אין לנו שום שליטה על אלה שמגיעים מבחוץ".
לפני כשבוע נפגש מפקד המשטרה עם הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת מדברה כעדן שהביע התנגדות לקיום המצעד, והרב שמואל קוקה, מנכ"ל הישיבה. בזכרון דברים מהמפגש ציין כי השניים העלו את מורת רוחם ממסלול התהלוכה של הקהילה הגאה שאמור לעבור סמוך לישיבה ולבית הספר הדתי, וציינו כי במקרה זה "לא תהיה להם שליטה על התלמידים", ושהרב לא ייתן הנחיה שאוסרת את הגעתם לאירוע. הרב קוסטינר אף אמר לשוטר "אתה צריך לפחד מאלוהים לא ממני".
6 צפייה בגלריה
עתירה נגד קיום מצעד הגאווה מצפה רמון
עתירה נגד קיום מצעד הגאווה מצפה רמון
מפקד המשטרה במכתב המסכם את הפגישה
הרבנים אמרו למשטרה כי בערים אחרות בארץ לא היו מאפשרים מעבר בשכונה דתית, אך המסלול - שידוע למשטרה מבקשת המארגנים כבר מהחודש שעבר - כלל לא עובר בשכונה דתית, אלא הישיבה היא זו שנמצאת באזור מרכזי ביישוב. "הוסבר לרבנים ההליך החוקי במדינה דמוקרטית לקיום תהלוכה, וכי הדברים שהעלו יילקחו בחשבון במסגרת הערכת מצב משטרתית", כתב מפקד התחנה שציין כי מהתרשמותו סביר שההתנגדות תוביל לאירועי אלימות ופגיעה קשה בסדר הציבורי, וכי אמירת הרב "אתה צריך לפחד מאלוהים" בעצם מתירה לקהילה שלו להתנגד למצעד. "מעבר התהלוכה תוביל לפגיעה קשה ברגשי דת", כתב.
לפני כשבועיים שוחח מפקד המשטרה עם ראש מועצת מצפה רמון רוני מרום, שציין בפניו את המסוכנות במעבר מצעד הגאווה דרך הישיבה. "אני מרים דגל אדום", אמר מרום למפקד התחנה. סנ"צ זריהן כתב במכתב זכרון הדברים כי "ראש המועצה מבין את הנפיצות והצפי להפרת הסדר ושלום הציבור ביישובו", והוסיף כי "ראש המועצה מצפה מהמשטרה שלא לאשר את מסלול התהלוכה כך שיעבור דרך הישיבה".
6 צפייה בגלריה
כתובת נגד להט"ב במצפה רמון
כתובת נגד להט"ב במצפה רמון
כתובות שרוססו נגד הקהילה הגאה במצפה רמון
(צילום: שי שדה)
6 צפייה בגלריה
כתובת נגד להט"ב במצפה רמון
כתובת נגד להט"ב במצפה רמון
(צילום: שי שדה)
עורכי הדין חגי קלעי ועדיה שיינוולד, המייצגים את ישראל חופשית, מסרו כי "כתב התשובה שהגישה המשטרה צריך להטריד את כל מי ששלטון החוק לנגד עיניו. עולה, כי ראש העיר, שפועל מזה תקופה ארוכה נגד להט"בים, והרב של ישיבת מדברה כעדן, פנו למשטרה בניסיון, שצלח, לשנות את מתווה המצעד. זאת, על יסוד האיום כי לאירוע המחאה שלהם יגיעו גורמים חיצוניים ליישוב, דוגמת פעילי להב"ה, אשר ינקטו אלימות.
"על כניעה לאיומי אלימות מסוג זה כתב שופט בית המשפט העליון אור לפני קרוב לשני עשורים: 'קבלת טיעון כזה, כמוה כהכרה בכך שאין ביכולת המשטרה לשמור על הסדר ולהבטיח את שלום הציבור במקום הפתוח לשימוש כלל תושביה במרכזה של העיר. כמוה גם, מעשית, כמתן הכשר למי אשר מבקשים באמצעים אלימים למנוע מעשה חוקי בלבה של עיר", כתבו עורכי הדין. "כנגד קריאת תיגר כזו על שלטון החוק, על המשטרה לגייס את מרב מאמציה כדי להבטיח את קיום שלטון החוק ועמו את קיום התהלוכה. כניעה למאיימים באלימות מצביעה על חולשה ומעודדת איומים ואלימות נוספים, עד כי קשה לצפות באיזה שלב ובאילו נסיבות ייפסקו הם'. הדברים יפים גם בענייננו".