ואז ראינו אותה… מתוך חור בקיר במתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב הגיחה אלינו חסרת בית צעירה. היא הייתה מחויכת ושמחה לקבל מאיתנו קצת ביגוד חם. שאלנו אותה אם היא רעבה והיא ביקשה פלאפל. הבאנו לה גם נרות, לצורכי חימום ותאורה. היא דיברה אתנו קצת ואז נפרדה ונעלמה בחזרה עם החיוך והפלאפל לתוך החור בקיר. אני זוכר שנשבר הלב באותו הרגע. משהו בחיוך שלה, דווקא החיוך, גרם לזעזוע במחשבה על התמודדות האכזרית של נשים ברחוב.
צפו בכתבה של שלומית שרביט ברזילי על ליאור לוי ופעילותו עבור ההומלסים:


על פי נתוני משרד הרווחה והרשויות חיים בישראל כ- 4,000 חסרי וחסרות בית. רק מחציתם מטופלים על ידי הרשויות. התמונה המלאה עגומה אף יותר כי ההגדרה לחסרי בית לא כוללת בתוכה פליטים, נשים בזנות, צעירים מתחת לגיל 18, אסירים משוחררים ועוד.
בממוצע נפטרים כתוצאה מקור כ-50 חסרי וחסרות בית בישראל. השאר סובלים מהזנחה, דיכאון, ייאוש, מצבים בריאותיים קשים, אלימות, ניכור, בושה ואשמה.
רק שבחורף 2020 נוספה גם מגפת הקורונה. בתחילת העידן כשהריחוק החברתי נועד להגן עלינו מעצמנו, חסרי וחסרות הבית נשארו מחוץ ללופ. ועדיין בחוץ, בקור ובגשם. לכודים במציאות האכזרית של הרחוב ועוד בזמן מגפה עולמית וסופות מקפיאות.
חסרי בית, דרי רחוב, הומלסים, קבצנים ומחוסרי דיור. היה להם פעם ניחוח פיוטי או אפילו רומנטי. כמו דמות הנווד של צ׳ארלי צאפלין, הדמויות הליריות של צ’כוב, מייק לי וחנוך לוין, ואפילו מוישה אופניק מרחוב סומסום.
3 צפייה בגלריה
שקופים
שקופים
"כשהריחוק החברתי נועד להגן עלינו מעצמנו, חסרי וחסרות הבית נשארו מחוץ ללופ"
(צילום: רן מלמד)
מרכיבים רגשיים, חברתיים ופסיכולוגיים
היום הם דמויות יותר דהויות, ניצבות ברחובות עמוסים חיים בתור קופסת קרטון. המונח "הומלס" איננו מבוסס רק על בעיית הדיור, אלא מאכלס בתוכו מרכיבים רגשיים, חברתיים ופסיכולוגיים. בדידות, ניכור ואשמה, הם מרכיבים שמתארים אנשים נורמטיביים, אך לחסרי הבית הם עוד תבלין רעיל במרקם השביר של חייהם.
למעגל חסרי הבית חזרו בתקופה זו גם משוקמים שכבר התחילו לעמוד על הרגליים, אך קרסו בשל משבר הקורונה ותופעות הלווי שלו.
בעידן הקורונה אנשים נרתעים יותר מהרגיל מהלא נודע והלא סטרילי, שחסרי הבית לעיתים מייצגים. אנחנו "הרגילים" מתכנסים בתוך עצמנו בין סופה למגפה, וחסרי הבית חשופים ולכודים באכזריות הרחוב ומוקצים מהחברה עוד יותר.
חסר בית שפעם יכול היה לעבור בין מכוניות ברמזורים מרכזיים, ייענה היום בחלונות סגורים ואטומים מפני ההדבקה מהדלתא או מהאומיקרון.
וכך חסרי הבית הופכים לשקופים: בלי לובי שעובד למענם בכנסת ואפילו לא לובי של בניין מפואר להסתתר בו ולהעביר את הלילה בשלום.
מאוד קל לנו לומר שמכיוון שחסרי הבית הם תופעה עולמית, זה בסדר שיש לנו אותם גם כאן. נוח לנו לחשוב שחסרי הבית הם בעיה של הממשלה והרשויות, מכיוון שכך זה מוריד מאתנו את האחריות להתמודד איתם. כך נוצרת כרוניקה של הכחשה, כל אחד לעצמו ובשרשרת המזון בג'ונגל רק החזקים שורדים.
אנחנו צריכים לחפש את המפתחות של החמלה, את היצירתיות שלנו בהנגשת הסיוע ברמה הכי בסיסית ואנושית שקיימת בנו.
3 צפייה בגלריה
שקופים
שקופים
"אנחנו צריכים לחפש את המפתחות של החמלה, את היצירתיות שלנו בהנגשת הסיוע ברמה הכי בסיסית ואנושית שקיימת בנו"
(צילום: רן מלמד)
איך ניתן להקל עליהם?
בגדי חורף ישנים שנמצאים לכל אחד מאתנו בארון. שמיכות, גרביים, נעליים, סוודרים ומעילים יכולים בהחלט לחמם את חסרי הבית הקרובים אליכם. כל מה שצריך זה להניח את הבגדים לידם בשקית במקום יבש.
תה חם, עוגיות, קופסאות שימורים, סבון, משחת שיניים, מברשת שיניים וכן, גם כסף יעזור להם, אם אנחנו לא נהיה שיפוטיים לגבי בחירת השימוש שלהם בו. זה עיניינם האישי והפרטי. תשומת לב אנושית בסיסית, וגם מנת פלאפל או משולש פיצה יכולים לעזור.
כדי להקל על כולם להקל עליהם יצרנו את "פסטיבל בסוודר". הקונספט הוא פשוט: מוזיקה מצוינת באווירה טובה בעלות של סוודר או מעיל שיועברו לחסרי הבית. מדובר באירוע קהילתי התנדבותי שמאפשר סוג של מיחזור אורבני, אף אחד לא מרוויח כסף מהפסטיבל: האומנים המשתתפים תורמים את שיריהם והקהל שמגיע משלם בסוודרים, מעילים ובגדים חמים שיועברו לחסרות וחסרי בית.
3 צפייה בגלריה
שקופים
שקופים
"סובלים מהזנחה, דיכאון, ייאוש, מצבים בריאותיים קשים, אלימות, ניכור, בושה ואשמה".
(צילום: רן מלמד)
"פסטיבל בסוודר" אינו עמותה או אגודה או ארגון ביורוקרטי, אין כוונות רווח או משכורות אין משרדים או מחסנים או חסויות מבעלי הון, יש רק אתכם!
השנה יתקיים "פסטיבל בסוודר" במתכונת מצומצמת. בעיקר בגלל פחד ההדבקות מהקורונה. הפסטיבל יתקיים בהוד השרון ב - Ba_Be_Bar בר מקסים, קטן וקהילתי.
בפסטיבל השנה יופיעו בהתנדבות מלאה: סי היימן, סגול 59 וג'וני שועלי. מחיר כניסה תרומה של סוודר. הבגדים יועברו לעמותת פתחון לב שיעבירו את התרומות לחסרי הבית. פתחון לב הוא אחד מהארגונים שמסייעים בשוטף לחסרי הבית ביניהם: "אכפת - למען דרי רחוב", "לשובע", "אסף לפליטים" ו"מגרש ביתי - חוזרים למעגל החברתי".
מוזמנים להגיע ופשוט להיות - בלי ציניות או פוליטיקה, בלי אשמה או שיפוטיות. נדיבים, סבלניים, רגישים, מלאי חמלה והוגנים.
  • הכותב ליאור לוי הוא מייסד "פסטיבל בסוודר" למען חסרי וחסרות הבית בישראל.
  • פסטיבל בסוודר יתקיים ביום רביעי 12/1 ב - Ba_Be_Bar, דרך מגדיאל 10, הוד השרון, בין השעות 20:30 – 23:00.
  • יופיעו בהתנדבות מלאה: סי היימן, סגול 59 וג'וני שועלי.
  • מחיר כניסה: סוודר תרומה לחסרי וחסרות הבית.