בשיתוף קרן מנומדין

למעלה ממיליון אזרחיות ואזרחים בישראל נעזרים בשירותיה של מערכת הרווחה, אשר נועדה לספק להם תנאים לתפקוד ראוי בחברה ולסייע להם לשפר את איכות חייהם. למרבה הצער, המערכת סובלת במשך שנים רבות מאתגרים וממחסור מתמיד של משאבים וכוח אדם.
משבר הקורונה, שהגדיל את שיעור העוני בישראל, רק חידד את נחיצותה של מערכת רווחה בריאה ומתפקדת. בשנתיים האחרונות, בכירי חוקרי הרווחה בישראל התאגדו על מנת לנסח מתווה כולל לרפורמה אשר תסייע ביצירת מערכת איתה ומתפקדת.
2 צפייה בגלריה
הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
(צילום: יוסי גמזו לטובה)
עיקרי התוכנית, שיזמה קרן מנומדין, הוצגו היום (ג') על ידי פרופ' ג'וני גל, מנהל תכנית המחקר בתחום מדיניות הרווחה החברתית במרכז טאוב, והחוקרת שביט מדהלה ממשרד הרווחה, ובהשתתפות שר הרווחה מאיר כהן ובכירי המשרד, וכן נשיא ומייסד קרן מנומדין, חיים טייב, ומנכ"לית הקרן הד"ר מרב גלילי.
השר כהן אמר בפתח הישיבה כי "התוכנית לרווחה טובה היא תכנית מקצועית רצינית ומעמיקה שנעשתה תוך מחקר וחשיבה על עתיד מערכות הרווחה של מדינת ישראל". השר הוסיף כי חלק מההמלצות כבר יושמו בשנה האחרונה במשרד, בראשן חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות והמעבר לסיוע באמצעות תקציבים גמישים במחלקות לשירותים חברתיים. את יתר ההמלצות בכוונת המשרד לשלב בתוכניות העבודה לשנים הקרובות.
"אם רוצים להגיע לרמת הרווחה המקובלת במדינות שנמצאות בראש הטבלה, עלינו להגדיל באופן שיטתי את תקציב כל השירותים החברתיים במדינה כולל אלו שלא נמצאים תחת אחריות המשרד". אמר השר כהן.

עלות הרפורמה - 6 מיליארד שקלים

התוכנית הלאומית המכונה "הזכות לרווחה טובה", שגובשה במהלך השנתיים האחרונות ושהיקפה הכולל כ-6 מיליארד שקלים למשך עשור, מחולקת ל-11 פרקים, אשר עוסקים במגוון הנושאים והאוכלוסיות הקשורים למערכת הרווחה בישראל. בין היתר, התוכנית מתייחסת לחקיקת חוק שירותי רווחה, העברת סמכויות ותקציבים למיגור העוני, תעסוקה כאמצעי לקידום רווחה, שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, ילדים בסיכון ועוד.
2 צפייה בגלריה
מאיר וחיים הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
מאיר וחיים הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
מאיר וחיים הצגת התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה"
(צילום: יוסי גמזו לטובה)
חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין, שהגיש הבוקר את התוכנית לשר הרווחה במסיבת העיתונאים בירושלים אמר: "זקנים, נוער בסיכון ועובדים סוציאליים לא יכולים להיות בני ערובה של מערכות בחירות. זו פעם ראשונה ששמים מפת דרכים מסודרת ולא טלאי על טלאי".
התוכנית "הזכות לרווחה טובה" מתייחסת בין היתר למעמדם הנשחק של העובדים והעובדות הסוציאליים. התוכנית ממליצה לקבוע נורמת העסקה במשרה מלאה, הגבלת מספר התיקים למקסימום של מאה לכל עובד סוציאלי, והנהגת תקציבים גמישים במחלקות לשירותים חברתיים, אשר יאפשרו לעובדות הסוציאליות להתמודד על בסיס החלטות משותפות עם הצרכים של משתמשי השירות. לפי המלצות התוכנית, העובדות והעובדים הסוציאליים יעברו הכשרות ייעודיות לעבודה עם אנשים החיים בעוני ויזכו להדרכות מתמשכות על מנת לסייע בישום גישה זו.
הרפורמה נוגעת לכלל האוכלוסיות המוחלשות במדינה: ילדים בסיכון, אנשים עם מוגבלות, נוער עובר חוק, משפחות הנמצאות מתחת לקו העוני וכן אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, אשר מקבלת תשומת לב מרבית, בין היתר על ידי עיגון בחוק של זכויות האזרח הוותיק.
חיים טייב נשיא קרן מנומדין, מציג את התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה" חיים טייב נשיא קרן מנומדין, מציג את התוכנית הלאומית "הזכות לרווחה טובה" צילום: יוסי גמזו לטובה
הרפורמה החדשה מיטיבה עם האזרחים הוותיקים בכך שהיא מאפשרת סיוע בקהילה, מסביר פרופ' ג'וני גל, ממובילי חוקרי הרווחה בישראל וממנסחי התוכנית. "לשם דוגמא - עד היום, הסיוע בקהילה עבור אזרח וותיק בשנות ה-70 לחייו שחי מהשלמת הכנסה ומקצבאות אזרחים וותיקים ושזקוק לעזרה בבית בהיקף משמעותי, היה לא מספק. הפתרון של אותו אזרח שיכולותיו הפיזיות והמנטליות מתדרדרות וזקוק למערכת שירותים חברתיים, הוא להעבירו למוסד. ברפורמה שלנו, גובה הקצבאות יעלה ואנשים יוכלו לממן עזרה בבית ולקבל סיוע בקהילה".

מדינת רווחה שלא מתעלמת מחלשים בגלל סבבי בחירות

את ההחלטה להוביל תהליך אסטרטגי-יישומי של גיבוש רפורמה כוללת וארוכת טווח במערכת הרווחה בישראל, קיבלה קרן מנומדין מיד עם פרוץ הקורונה. "נוצר עומס רב על כל עוגני הרווחה החברתית במדינת ישראל, הבנו כי חייבים תשתיות חזקות ואיתנות שיבטיחו חוסן חברתי בר-קיימא" מסבירה ד"ר מרב גלילי, מנכ"לית הקרן. "אנחנו שואפים למדינת רווחה שמטפלת בחלשים ולא מתעלמת מהם בגלל חוסר משאבים או סבבי בחירות. המטרה היא לגבש תוכנית לאומית לעשר שנים קדימה שלא קשורה לשום ממשלה".
עורך המחקר, פרופ' ג'וני גל.עורך המחקר, פרופ' ג'וני גל.צילום: יוסי גמזו לטובה
תהליך ניסוח רפורמת "הזכות לרווחה טובה" כלל התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד הרווחה, מציינים עורכי המחקר, פרופ' ג'וני גל ושביט מדהלה. לדבריהם, התוכנית מבשרת על מהפכת זכויות בתחום הרווחה בישראל. "אנחנו רוצים להבטיח כי כל אזרח הזקוק לסיוע עם מצוקותיו - יזכה לכך. התוכנית נשענת על הידע המחקרי המעודכן ביותר, על היכרות מעמיקה של חברי הצוות עם המצוקות הקיימות במערכת הרווחה, ועל היכולות הטמונות באנשי המקצוע ובראשם העובדות והעובדים הסוציאליים הפועלים בה. אנחנו מאמינים שאימוץ המלצות התוכנית יוביל לשינוי מהותי במערכת הרווחה בישראל בשנים הקרובות, אשר יבטיח זכות שווה לרווחה טובה".
"אנחנו מאמינים שההתמודדות עם עוני הוא נושא מרכזי בפעילות משרד הרווחה", סיכם פרופ' גל. "אפשר להתמודד עם עוני בשירותי הרווחה באופן אפקטיבי. אנחנו מאמינים שכל אחד מהאנשים שמטופלים באמצעות המשרד זכאי לאוטונומיה וחופש בחירה".
בשיתוף קרן מנומדין