הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל, תקף את המדיניות של ממשלת ישראל בוועידת רבני אירופה המתקיימת במינכן השבוע, וקרא לרבנים המשתתפים בה לעזור לו להילחם בניסיונות הממשלה להרחיב את הגיורים בישראל: "צריך להיאבק בהם שיחזרו בהם מדרכם הרעה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראוי לחקור מי שילם על הוצאות הנסיעה של הרב לוועידה, ולתהות האם זה אתי שהרב הראשי משתמש בבמה זו כדי לתקוף את המדיניות של הממשלה. אולם, הייתי רוצה להתמקד במאפיין אחר של האמירה שלו: לא בשאלה האם זה בסדר לתקוף את הממשלה, אלא האם מתקפות כאלה תואמות את היהדות ההלכתית הנורמטיבית.
לא רק שהרב יוסף גרם נזק לממשלה שהוא אמור לייצג, אלא שהוא אף עשה דבר גרוע מכך בהרבה – הוא יצא נגד עיקרון שנקבע בידי מנהיג חשוב של האורתודוכסיה האירופית לפני מאה שנה.
2 צפייה בגלריה
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף. להמעיט בערך רבנים בעלי שיעור קומה הלכתי, זה בעצם לגרום נזק חמור להלכה
(צילום: יעקב כהן)
היבט אחד של הפגיעה של הרב יוסף ביהדות הנורמטיבית הוא חוסר הדיוק שלו בנוגע לאלו שהוא ניסה לפקפק בהם. הוא צוטט כאומר בזלזול: "קמו רבנים, במירכאות, שטוענים שאפשר לגייר בלי קבלת מצוות. אין דבר כזה. לא שייך גיור בלי מצוות. לא יודע איפה גידלו אותם".
אף שאינני יכול להיות בטוח בנוגע למושא דבריו אלה של הרב, אני יכול רק לשער שהוא תוקף את בית הדין של "עתים – גיור כהלכה". למיטב ידיעתי, במעל ל-1,700 גיורים שנערכו תחת החסות של "גיור כהלכה", כל מי שהיה מעל גיל בר מצווה או בת מצווה קיבל באופן מלא את כל המצוות. אף שכמה רבנים, כולל הרב חיים אמסלם והרב אליעזר מלמד, כתבו על הנושא של גיור למסורתיות, הנוהַג בכל בתי הדין הוא לגייר עם קבלת מצוות מלאה. להמעיט בערך רבנים בעלי שיעור קומה הלכתי, כפי שהרב יוסף צוטט כעושה, זה בעצם לגרום נזק חמור להלכה.

אירוניה במיטבה

הראשון לציון לא מזלזל רק ברבנים, אלא גם בסגן שר הדתות: "הביאו טייס. (הוא) מבין בשמיים, לא בהלכה. הוא מושפע מרבנים קטנים – לא יודע אם אפשר לקרוא להם רבנים בכלל. הם רוצים גיור המוני, אבל זה לא יהיה". חמור אף מהסילופים שלו ומהפצת הדיסאינפורמציה, הוא הטון המזלזל שבו השתמש.
2 צפייה בגלריה
הרב ישראל מאיר לאו, הרב יצחק יוסף, הרב דוד לאו והרב שלמה עמאר בכנס
הרב ישראל מאיר לאו, הרב יצחק יוסף, הרב דוד לאו והרב שלמה עמאר בכנס
כנס רבנים נגד מהלכי הממשלה בתחומי דת ומדינה, בהם רפורמת הגיור
(צילום: שלומי כהן)
במשך מאות בשנים, הייתה קיימת מחלוקת הלכתית קשה בנוגע ליעילות של גיורים שבמסגרתם הגר לא הצליח להמשיך להיות שומר מצוות לאחר הגיור. מחלוקת זו מעולם לא נפתרה, במשך מעל 800 שנה של היסטוריה הלכתית. במהלך 300 השנים האחרונות, רבנים חשובים באירופה, בצפון אפריקה, בצפון אמריקה ובישראל היו חלוקים בנוגע לנושא זה. הסטטיסטיקות מראות שאפילו בגיורים של הרבנות כיום, רבים מהגֵרים אינם מצליחים לשמור על המחויבות שלהם לקיום מצוות.
רב שתוקף, על אדמת אירופה, מסורת רבנית לגיור שהחלה על אדמת אירופה – זאת אירוניה במיטבה. המנהיג המקובל על כל האורתודוכסיה באירופה לפני 100 שנים, הרב חיים עוזר גרודזנסקי, פסק שכמעט בכל המקרים היעדר קיום מצוות לא יפגע ביעילות של הגיור.
כעת ברור שרוב הפוסקים האורתודוכסים לא קיבלו את ההנחה שלו (שהובאה בספרו "שאלות ותשובות אחיעזר", חלק ג, סימן כ), אולם בסוף הניתוח הכן והכואב שלו (שבו ציין שהוא שינה את דעתו בעקבות מלחמת העולם הראשונה), מציין הרב גרודינסקי שאפילו אם רבנים עורכים גיורים בדרך שאינה נחשבת לקבילה בעיני רוב הרבנים, אין לתקוף אותם בפומבי.
כשהוא טוען שייתכן שעדיף שרבנים מסוימים לא יעסקו בגיורים במקרים שבהם ברור שהמועמד לגיור לא ישמור תורה ומצוות באופן מלא, הוא אומר: "אך אין אני מוצא לנכון שירעישו על זה רבני הדור ולצאת במחאה גלויה נגד הגרות, כי בעיני עמי הארץ זהו כחִלול השם שאינם מניחים הנשים להתגייר ובפרט הילדים שבאמת עפ"י דין אפשר לגיירם" (שו"ת אחיעזר, חלק ג, סימן כח).
הרב שאול פרברהרב שאול פרברצילום: דודו יצחקי
הרב גרודזנסקי הפריד בין האמונות האישיות שלו ובין המדיניות הציבורית שלו. הוא חש בצורה חזקה שמתקפה על רבנים שלא ראו דברים עין בעין איתו תהיה לא מועילה, ותוביל לחילול ה', בייחוד כשההלכה הנורמטיבית הכירה בבירור באותם גיורים.
לא פחות מכפי שהיה לפני מאה שנה, גם כיום אמירות שקריות, אמירות מזלזלות כלפי רבנים ואמירות שפוגעות בדעות הלכתיות לגיטימיות, הן מזיקות. אנחנו יכולים לחלוק אם זה בסדר שהרבנות הראשית תתקיף את הממשלה; אך זה ודאי לא בסדר כשהרבנות הראשית סותרת מאות שנים של היסטוריה הלכתית.
  • הרב ד"ר שאול פרבר הוא יו"ר עתים – גיור כהלכה.