לא פחות מ־276 חולי קורונה קשים מאושפזים היום בבתי החולים, אבל נראה שהם וקרוביהם לא מודעים לכך שקיים טיפול שעשוי היה למנוע את ההידרדרות במצבם. "ידיעות אחרונות" ו-ynet חושפים כי למרות התחזיות המוקדמות של משרד הבריאות לגל תחלואה נוסף, שיתאפיין בעיקר בווריאנט האומיקרון, סירבה ישראל להצטייד עד כה בתרופה "בבטלווימאב" (Bebtelovimab), שהוכחה כיעילה נגדו.
קראו עוד:
כבר לפני כחמישה חודשים אושרה התרופה לשימוש על ידי מינהל התרופות והמזון האמריקאי ה־FDA, אך למרות שהגל השישי כבר כאן, ומספר החולים הקשים נמצא בעלייה, במשרד הבריאות עדיין לא רכשו אותה. במקומה, הם ממשיכים לרשום את ה"פקסלוביד", שבדיווחים מעודכנים נמצאה יעילה פחות נגד האומיקרון מהתחזיות המוקדמות. על פי נתוני קופת החולים מכבי, בחודש האחרון נמדדה עלייה של 140% ברישום שלה לחולים.
1 צפייה בגלריה
בבטלווימאב תרופה אומיקרון
בבטלווימאב תרופה אומיקרון
התרופה בבטלווימאב. "מחולקת בארה"ב כמעט לכל דורש, ופה אף אחד לא יודע על מה אנחנו מדברים"
(צילום: vo medical center)
“מדובר בנוגדן המיוצר במעבדה, ומבוסס על נוגדן שבודד מחולה קורונה שהחלים”, מסביר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. “הוא צריך להינתן בראשית המחלה לאוכלוסיות בסיכון, לפני שמצבם מידרדר, מגיל 12 ובזריקה אחת".
לדברי פרופ' כהן, התרופה רשמה הצלחה גדולה בניסויים. "אחרי שבוע ממתן התרופה יש ירידה של יותר מ־40% בכמויות הנגיף, לעומת מי שקיבל את טיפול הדמה, הפלצבו. לאור העובדה שהנתונים האחרונים מראים שהנוגדן מסוגל לעכב גם את הווריאנטים החדשים, הגיוני לשקול את ייבואה לישראל".
"אם מסתכלים על התוצאות בשטח, הפקסלוביד, שניתנת בישראל, אינה יעילה באמת", אומר ברוך ליברמן, יו"ר חברים לרפואה, ארגון גג לאספקת תרופות לנזקקים ומיעוטי יכולת. "יש תרופה לאומיקרון, וארה"ב רכשה מיליוני מנות שלה. אם אנשים עם מחלות רקע יקבלו אותה באופן מיידי – ניתן יהיה למנוע תמותה של המון חולים".
פרופ' סיריל כהן: "אחרי שבוע ממתן התרופה יש ירידה של יותר מ־40% בכמויות הנגיף, לעומת מי שקיבל את טיפול הדמה, הפלצבו. לאור העובדה שהנתונים האחרונים מראים שהנוגדן מסוגל לעכב גם את הווריאנטים החדשים, הגיוני לשקול את ייבואה לישראל"
לדברי ליברמן, מי שפונה לארגון בבקשה לסיוע בקבלת התרופה, הם בעיקר אנשים שיש להם משפחה בארה"ב. "הם מספרים לנו שהיא מחולקת שם כמעט לכל דורש, ופה אף אחד לא יודע בכלל על מה אנחנו מדברים".
אחד הנוגדנים האחרים שמוצעים כיום לחולי קורונה בתחילת הדבקה הוא רג'נרון, שניתנת בעקבות מאבק "ידיעות אחרונות", שפרסם בספטמבר האחרון כי הטיפול שנמצא יעיל במיוחד נגד הנגיף לא נרכש על ידי משרד הבריאות. כשלושה שבועות לאחר הפרסום רכש משרד הבריאות את התרופה, ועד כה קיבלו אותה כבר אלפים.
ממטה ההסברה למאבק בקורונה נמסר: "מדינת ישראל עושה שימוש במאגר תרופות מגוון וטוב, המספק מענה לטיפול בנגיף בשלבי מחלה שונים ובהתאמה לקבוצות סיכון שונות באוכלוסיה. התרופות הנמצאות בשימוש בישראל נותנות מענה טוב לוואריינטים הקיימים כיום בארץ.
"במקביל, משרד הבריאות החל בבדיקת התרופה המדוברת בכדי לבחון האם תרופה זו מרחיבה את המענה הקיים. יצוין, כי רכש התרופות שבשימוש נמשך. משרד הבריאות יעדכן את הציבור לגבי תוצאות בחינה זו בהמשך".