רק בשבוע שעבר דיווחנו שכמו בישראל, גם בניו יורק נרשמים יותר ויותר מקרי הדבקה בזן דלתא של הקורונה ונראה שהמצב מחמיר. בדיוק כשחשבנו שהחיים שבים למסלולם, חזרנו להתקרב, להתקהל ולחשוף לחיים ונחיריים, הקורונה חזרה לחיינו ומאיימת שוב לשבש את שגרת החיים. גם השבוע פורסם כי בחלק משכונות העיר חלה עלייה ניכרת במקרים חדשים של COVID-19 וגורמי הבריאות טוענים שיש לייחס את העלייה הזו לשיעורי חיסונים היורדים ווריאנט הדלתא. מתוך עשרה אזורים ברחבי העיר עם שיעורי החיסון הנמוכים ביותר, שישה מהם גם הם בעלי שיעורי החיוב הגבוהים ביותר, כך על פי מחלקת הבריאות בעיר.

1 צפייה בגלריה
sdg
sdg
(מתחסנים בניו יורק)

על פי הנתונים שפרסם משרד המושל, ישנה עלייה מטרידה במקרים חיוביים הכוללים והשבוע הודיע ראש העיר דה בלאסיו במסיבת עיתונאים מיוחדת כי העיר תחייב מעתה את עובדי הבריאות ועובדי הציבור בחיסון או בדיקות שבועיות של COVID-19.
החל מה -2 באוגוסט, העיריה תחייב עובדים בבתי חולים ציבוריים להתחסן נגד COVID-19 או להיבדק לנגיף על בסיס שבועי. ההחלטה מגיעה כאשר וריאנט הדלתא ממשיך להתפשט בעיר, ומגביר את שיעורי האשפוז והזיהום.
השבוע מספר החולים שאושפזו עם חשד לקורונה, מספר המקרים החדשים ושיעור חיוביים הבדיקה - כולם במגמת עלייה. "המספרים מדברים בעד עצמם", אמר דה בלאסיו במסיבת עיתונאים ביום רביעי.
כ -60% מעובדי הבריאות ובתי החולים בניו יורק מחוסנים, הצהיר ד"ר מיטשל כץ, מנכ"ל מערכת הבריאות בעיר במסיבת העיתונאים, למרות שצוותי הבריאות היו הראשונים בתור לחיסון. קצת פחות מ -54% מכלל תושבי העיר מחוסנים לחלוטין, על פי נתוני העירייה.
הכלל החדש יחול על כל הרופאים, האחיות, האפוטרופוסים, עובדי המשרדים והעובדים הסוציאליים במסגרות קליניות בבתי החולים ובמרפאות העירוניות. מי שלא יעמוד בכללים, יושעה ללא תשלום, הודיע דה בלאסיו.
"אנחנו הולכים לשנות את המגמה," אמר דה בלאסיו. "עד עכשיו הדברים היו לבחירה לחלוטין. הם כבר לא נתונים לבחירה״.
ראש העיר דה בלאסיו ציין כי זהו רק הצעד הראשון לקראת יצירת כללים דומים לעובדי העירייה האחרים, אך לא הודיע מתי יפורסמו דרישות נוספות. "עבורנו, הדבר הראשון בחשיבותו היה להגיע תחילה לעובדי הבריאות ולהניע אותם," אמר.
מסכה או לא מסכה? זאת השאלה
המספרים אינם שנויים במחלוקת והמגמה מובהק. מספרי הנדבקים ב- COVID-19 עולים בעיר ניו יורק, כאשר המקרים עומדים כעת על 500 ביום.
עם התפשטות הדלתא המדבק יותר וההאטה בחיסונים, יש את אלו שדורשים להחזיר את חובת עטיית המסכות לאלתר. בישראל כבר עשו כן וגם בלוס אנג׳לס מחויבים השבוע לעטות שוב את המסכות במקומות סגורים, אבל ראש העיר ביל דה בלאסיו, לפחות בינתיים, דוחה את הרעיון. "חיסון הוא התשובה," אמר בתדרוך היומי שלו מוקדם יותר השבוע. גורמים רשמיים בעירייה אומרים כי בזמן שהם מודאגים מההידבקות המואצת של הדלתא, הם מודאגים אפילו יותר מאלו שאינם מחוסנים ולכן את עיקר מאמציהם ומשאביהם משקיעים כעת בהסברה. ראש העיר דה בלאסיו הוסיף ואמר כי מסכות אינן נוגעות בשורש הבעיה. "בואו לטפל בבעיה על ידי חיסון של יותר אנשים וכך נכריע את הדלתא״, אמר. "אתם יודעים, מסכה לא עוצרת את התקדמות הוריאנט. חיסון כן״.
במועצת העיר הדעות חלוקות ורבים טוענים שמסוכן לאשר לכל כך הרבה אנשים לשהות לא מסכה במסגרות ציבוריות צפופות, כפי שהנורמה הולכת וגוברת. "מערכת הכבוד הזו שבה אתה אומר שאנשים יכולים פשוט לעטות את המסכה אם הם רוצים, ואתה מקווה שאנשים שלא מחוסנים יעשו כן, פשוט איננה עובדת בפועל", אמרו. "באמת, צריך שתהיה תקנה של עטיית המסכה, אם לא, בסופו של דבר, אף אחד לא יעשה זאת״.
לעת עתה, החוק לעטייתה תקף רק במקומות מסוימים כמו בתי ספר, התקהלויות קהילה ומתקני בריאות. פקידי בריאות עדיין ממליצים לאנשים שאינם מחוסנים להמשיך ולעטות מסכות, לשמור על ריחוק חברתי ולהיבדק לעיתים קרובות. "למרות שהמלצנו על כך לפני מספר חודשים", אמר נציב הבריאות בעירייה, ד"ר דייוויד צ'וקשי, "זה נכון לעכשיו זמן מסוכן יותר להיות לא מחוסנים, בהתחשב במידת וריאציית הדלתא המדבקת״.