6 צפייה בגלריה
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
תו ירוק גורף, האכיפה תהודק
(צילום: טל שחר)
תו ירוק לכל הגילים בחללים סגורים, מסכות גם בחללים פתוחים, הגברת האכיפה וקריאה לעבוד בבית בצל חשש ממשי מסגר כללי בחגי תשרי. כך הכריע אמש (יום ג') קבינט הקורונה לנוכח העלייה המתמשכת בתחלואה. ההגבלות ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב, 8 באוגוסט. ראש הממשלה נפתלי בנט העריך בקבינט: "רוב הסיכויים שלא יהיה מנוס מסגר - אלא אם החיסון השלישי יקטין את מספר החולים קשה". המומחים קבעו בדיון שכדי להימנע ממצב של אי-ספיקה של בתי החולים יידרש סגר בספטמבר. לטענתם, העלות הכלכלית של סגר בספטמבר תהיה נמוכה יחסית בגלל המספר המועט של ימי עבודה. סגר ישפיע על מספר החולים בתוך 10 ימים ועל מספר החולים קשה בתוך שבועיים שלושה.

הידוק ההגבלות - החלטות קבינט הקורונה

  • הרחבת התו הירוק למקומות סגורים באופן גורף
  • הפטור מהתו הירוק לילדים עד גיל 12 יבוטל ביום שישי, 20 באוגוסט
  • חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים שבהם יש יותר מ-100 בני אדם
  • צמצום עבודה באתרים ממשלתיים ל-50% מהמשרד
  • המלצה למגזר הפרטי לעבור לעבודה מהבית
  • חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל במאומת מתחת לגיל 12
  • הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועטיית מסכות
  • איסור טיסות גורף למדינות אדומות וחיוב בידוד לחוזרים ממדינות כתומות
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנט
(צילום: EPA)
בהודעת משרד ראש הממשלה בתום ישיבת שרי הקבינט צוין בין היתר כי "הוחלט על מגבלות נוספות, לצד קריאה ברורה לציבור: מגפת הדלתא מדבקת הרבה יותר, ומזנקת בכל העולם. הימנעו מהתקהלויות, וצאו להתחסן - עכשיו. אחרת, לא יהיה מנוס מהטלת מגבלות חריפות יותר, לרבות סגר".
בהתאם להחלטות נקבע כי מתווה התו הירוק יורחב גם למקומות שבהם ישנה התקהלות של פחות מ-100 בני אדם ולכל הגילים, כולל בני 12 ומטה שלא יכולים להתחסן עדיין. עוד נקבע כי תחול חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים שבהם ישנה התקהלות של יותר מ-100 בני אדם.
נזכיר כי לתו ירוק זכאים מי שהשלימו שתי מנות חיסון נגד קורונה וחלף שבוע (שבועיים בחיסון מודרנה) מקבלת מנת החיסון השנייה, מי שהחלימו מקורונה, ומי שקיבלו תוצאה שלילית לבדיקת קורונה (בדיקת PCR - מטוש) ב-72 השעות האחרונות.
6 צפייה בגלריה
 מסכות גם בחלל פתוח במקומות שבהם יותר מ-100 בני אדם
 מסכות גם בחלל פתוח במקומות שבהם יותר מ-100 בני אדם
מסכות גם בחלל פתוח במקומות שבהם יותר מ-100 בני אדם
(צילום: AFP)
כמו כן הוחלט על העברת משרדי הממשלה (ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי כולו) למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד. מנכ"ל כל משרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים. במקביל הומלץ למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.
הקבינט החליט על חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת ל-12 או בחסר ישע אשר התגלה כמאומת. עוד הוחלט על הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועטיית מסכות.
בסוגיית הכניסה והיציאה מהארץ הוחלט כי יחול איסור טיסה גורף למדינות אדומות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. בנוגע למדינות כתומות, תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים. לגבי מדינות ירוקות הוחלט שתוגדר רשימה מצומצמת של מדינות שהחזרה מהן תחייב בידוד על לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.
6 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
החמרת ההגבלות על החוזרים לארץ
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, קבינט הקורונה קרא לציבור "להבין את תמונת המצב" ובמסגרתו זו "להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית". עוד הועלתה קריאה מיוחד לבני 60 ומעלה להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושרי הקבינט פנו אל הציבור בקריאה להתחסן בהקדם האפשרי ולעמוד בהנחיות. "שילוב הדברים מציל חיים וימנע מגבלות חמורות יותר, לרבות סגר, בהמשך".
שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן הציעה לאמץ תו ירוק מלא - כך שרק מחוסנים ומי שלא יכול להתחסן יוכלו להיכנס, וכל היתר לא. בנט תמך, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר כי הדבר "בעייתי ומורכב". עם זאת, הוא לא פסל זאת לגמרי. כמו כן, שר התרבות חילי טרופר הביא להמשך ההחרגה של ילדים מהתו הירוק עד 20 באוגוסט ועד להקמת מערך הבדיקות הארצי והחינמי עבורם.
שר השיכון זאב אלקין התנגד לבידוד של שבעה ימים למחוסנים. "זה לא הגיוני. מחוסן שיהיה ליד חולה מאומת לא צריך להיכנס לבידוד, אך מחוסן שהגיע מחו"ל ובכלל לא בטוח שחלה בקורונה צריך להיכנס לבידוד של שבוע", אמר בדיון. אלקין התנגד גם לבידוד הורה מחוסן לילד בן פחות מ-12 שנדבק. הוא הציע סגר באמצע אוגוסט במקום בספטמבר, משום שמספר החולים הגבוה בספטמבר ידרוש סגר ממושך יותר.

הקו של בנט והקריאה לסגר בחגי תשרי

כבר לפני הדיון דווח כי ראש הממשלה בנט מוביל קו שלפיו הגברת קצב ההתחסנות במנה השלישית מהירה מספיק תוביל לכך שישראל לא תגיע לסף הספיקה של בתי החולים. בהתאם לקו זה, הממשלה תנקוט צעדים רחבים יותר שכוללים הגבלות חמורות יותר אם קצב ההתחסנות לא יהיה מספק.
שר הביטחון בני גנץ אמר בדיון: "צריך לתגבר את מחלקות הקורונה בבתי החולים לאור התפוסה הצפויה. יש להכין את הציבור לאופציה של סגר בספטמבר, שהוא חודש שהפגיעה הכלכלית בו תהיה מינימלית. במקביל יש להאיץ את מאמץ החיסונים כדי לנסות למנוע את הסגר. מערכת הביטחון נרתמת למאמצים ומתגברת כוחות. את התו הירוק והסגול צריך להחזיר כבר עכשיו ולצמצם מגעים".
שרת הפנים איילת שקד אף הציעה ללכת על צעד של סגר מוקדם יותר: "אם לא נצליח לחסן מיליון איש בתוך שבוע, יש ללכת אז לסגר ולא להמתין לספטמבר". שרת המדע אורית פרקש הכהן אמרה כי "הגענו למצב הזה בגלל הלא-מחוסנים, זו עמדת כל המומחים שכעת לא רק מסכנים את עצמם אלא גם את מי שהתחסן. מבחינתי, צריך לחזור באופן מיידי לתו הירוק הקודם שבמסגרתו מי שבר-חיסון ולא מחוסן - לא נכנס! רק ככה נתגבר על מה שמספרים פה - שמיליון איש כולל הנוער לא מתחסנים. תו סגול, ירוק, שמח, לא באמת עובד. צריך להתמקד במאמץ האמיתי - חיסונים. זה המוקד. כל דבר אחר זה פול גז בניוטרל".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן
בני גנץ בריאיון באולפן
"יש להכין את הציבור לאופציה של סגר בספטמבר". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן האשימה את מתנגדי החיסונים: "אני בעד 100% חיים לצד הקורונה, בעד 100% מלחמה על הכלכלה והעסקים ואפס סבלנות למי שלא מתחסן ולא נוהג בערבות הדדית.
"הגענו למצב הזה בגלל הלא מחוסנים, זו עמדת כל המומחים שכעת לא רק מסכנים את עצמם אלא גם את מי שהתחסן. מבחינתי צריך לחזור באופן מיידי לתו הירוק הקודם במסגרתו מי שבר-חיסון ולא מחוסן - לא נכנס. רק ככה נתגבר על מה שמספרים פה - שמיליון איש כולל הנוער לא מתחסנים. תו סגול, ירוק, שמח, לא באמת עובד. יש בעיה קשה, הציבור עייף. זה לא דומה לגלים הקודמים".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מלווה את אמו להתחסן בפעם השלישית
נפתלי בנט מלווה את אמו להתחסן בפעם השלישית
רה"מ בנט ליווה את אמו להתחסן בפעם השלישית
(צילום: אלעד גרשגורן)
לפי העדכון האחרון של משרד הבריאות, 2,052 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. עוד עולה מהנתונים כי פוענחו כ-69 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-3.1% - נתון נמוך מזה של היום הקודם. במקביל, מפרסם משרד הבריאות לראשונה את מספר המתחסנים במנה שלישית ומספרם עמד אמש על 142,334.
מהנתונים עולה עוד כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 433 חולי קורונה, 221 מהם במצב קשה. 47 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מבין החולים הקשים – 182 בני 60 ומעלה – 134 מהם מחוסנים. אך יש להדגיש כי בגילים אלה למעלה מ-90% מחוסנים ולכן על כל אדם מבוגר שלא התחסן בשתי מנות חיסון לפחות יש תשעה שנהגו באחריות והתחסנו. לכן, אם מנרמלים את הנתונים לחולים קשה ל-100 אלף איש מגיל 60 ומעלה מסתבר ששיעורם של הלא מחוסנים גבוה פי 4.5.
עוד עולה מהנתונים כי 39 מהחולים הקשים הם בני פחות מ-60 – 26 מהם, כלומר שני שלישים, לא מחוסנים. במקרה זה במדד חולים קשים ל-100 אלף איש בקרב בני 60 ומטה – המספר של הלא מחוסנים גבוה כמעט פי 3 מאלו של החולים הקשים בגיל זה שהתחסנו.
מתחילת השבוע נפטרו 18 חולי קורונה, שבעה מהם שלשום ואחד אתמול. לשם השוואה, בכל חודש יולי נפטרו 51 חולי קורונה וביוני שמונה.
פורסם לראשונה: 22:16, 03.08.21