• במה נהגנו: פורד ברונקו
  • מתחרים: ג'יפ רנגלר וגם - לנד רובר דיפנדר וטויוטה לנד קרוזר
  • מתי אצלנו: תחילת 2022
  • מחיר: 385 עד 450 אלף שקל
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
  • בעד: כמעט הכל
  • נגד: מחיר
בגדול: לפני שנתחיל, מעט היסטוריה מתבקשת. פורד ברונקו הראשון הוצג אי שם באמצע שנות ה-60 והיה פרויקט פיתוח דגמים חדשים משמעותי נוסף (אחרי המוסטנג האגדית והפינטו הנוראית) שהוביל לי אייקוקה עוד כשעבד בפורד, לפני שהפך למושא הערצה בקרייזלר. כל זאת במטרה לאפשר לקונצרן פורד לפנות לנישות חדשות ולצרף קהל חדש וצעיר למותג. באותה תקופה, ה-CJ של ג'יפ היה פחות או יותר רכב השטח היחיד בצפון אמריקה, הבחירה המועדפת עבור מי שהיה זקוק ליכולת נסיעה בכל תוואי דרך לצד הנאה מטיולי סופ"ש מאתגרים.
אבל רכב השטח הראשון בעולם היה ספרטני מדי ובלתי מתפשר בנסיעות על רשת הכבישים הסלולים שהתפתחה במהירות שיא באותן שנים. הברונקו הראשון לעומתו הציע יכולת שטח מכובדת שלא נפלה משמעותית מזו של ג'יפ, אבל יחד עמה העניק לנהג ולנוסעים "תנאי שירות" טובים משמעותית. למשל תא נוסעים מוגן מפגעי מזג אוויר, או נוחות נסיעה טובה משמעותית הודות לקפיצי סליל מודרניים מלפנים (עלים בג'יפ של אז). בהמשך אפילו הגה כוח, תיבה אוטומטית ומיזוג אוויר.
הדורות הבאים (מסוף שנות ה-70 ועד אמצע ה-90) שיפרו עוד יותר את תנאי השירות, אבל על חשבון יכולת השטח. הפוקוס עבר מג'יפ לשברולט בלייזר, להיט המכירות דאז שנבנה לפי אותה מתכונת.
במשך השנים השתעשעו בפורד ברעיון להחיות את הברונקו המקורי, כולל קונספט מרהיב שהוצג אי שם ב-2004 ונגנז. אישור סופי הגיע יותר מ-15 שנים מאוחר יותר, בינואר אשתקד, כשמחלקת יחסי הציבור בקונצרן החלה לטפטף לרשת שברי מידע אודות חזרתו של אייקון השטח.
וכחצי שנה לאחר מכן, ביולי 2020, הוצג רשמית דור שישי בשושלת הברונקו. הפעם לא (רק) כרכב כביש-שטח מפנק עם המון פוזה וייעוד בעיקר לאספלט, אלא כמי שחוזר בלי להתנצל למקורות. ובמקרה זה לקרב ראש בראש עם ג'יפ רנגלר, מי שהפך למלך הבלעדי - בוודאי בצפון אמריקה - בשטח. ההבטחות אגב, נותרו דומות למקור. יכולת שטח דומה או טובה יותר, יכולת כביש גבוהה משמעותית ושיפור כל סעיף אפשרי במתכון העתיק של ג'יפ. לרבות המראה הקלאסי-ייעודי.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
וכעת, שנה וחצי לאחר ההשקה המתוקשרת, כשהוא כבר אחרי החלפת הגג הקשיח בקריאת תיקון מדוברת, הוא צפוי לנחות גם אצלנו. לא ממש כעת, אלא בינואר 2022. עד אז, קפצנו לבחון אותו עם שאלה אחת ענקית שמרחפת מעל האירוע - האם קם סוף סוף מתחרה אמיתי ראשון לרנגלר, האם יש לג'יפ סיבה לחשש?
איך נראה: בעוד ג'יפ בוחרת עם הרנגלר בגישת "אם זה מוצלח ונחשק, למה לשנות", ולנד רובר עושה ההיפך וזונחת לחלוטין את המראה הקלאסי של הדיפנדר לטובת מראה עדכני-מודרני, בפורד בחרו בשילוב. וזה נראה מעולה.
מעצבי הקונצרן העניקו לברונקו שילוב נכון בין רטרו (עם קשר ברור לסבא-רבא) ורעיונות מודרניים, לצד גישה קלאסית של "מה שאתה רואה זה מה שהוא עושה". ולטעמנו לפחות זהו אחד העיצובים המוצלחים ביותר לכלי רכב חדש בשנים האחרונות, אם לא הטוב שבהם. ללא ספק, אחד מרכבי השטח המרשימים כיום על כביש מהיר, ברחוב עירוני או במעלה דרדרתי.
דברים דומים אפשר לומר גם על סביבת הנהג. זו עדכנית לחלוטין מבלי לפגוע בשימושיות או באפקט של פעם. לוח המחוונים דיגטלי בחלקו ("8) ומאפשר תצוגת נתונים שונים כמו מצב מערכת ההנעה, לחץ אוויר בצמיגים, מד אופק, זווית היגוי, לחץ גדישה, טמפרטורת שמן ותיבת הילוכים. מסך מגע גדול ("12) ואיכותי בקונסולה המרכזית - עם מערכת מצלמות היקפיות שימושית למדי - לא מייתר מתגים פיזיים נוחים.
אלה אחראיים על תפעול בקרת האקלים ומערכת השמע, בעוד סוללת מתגים בחלק העליון אחראית לנעילות דיפרנציאל וניתוק מוט מייצב. זה עובד מצוין, קל, נוח ומיידי. מושב הנהג נוח ותומך היטב בגוף, עם שדה ראיה טוב משמעותית מהמקובל בכלי רכב מסוגו וכולל גם מדרס לרגל שמאל החסר במתחרה הגדול.
יש גם תאי אחסון רבים, ארבעה שקעי USB מלפנים ושניים נוספים מאחור לרבות שקע חשמל אמיתי (220V). יש משטח טעינה אלחוטי ואפילו פתחי ניקוז ברצפה כך שניתן לשטוף בקלות את תא הנוסעים אחרי פעילות בוצית. מילת ביקורת: באופן אישי אנחנו מעדיפים ידית מכאנית לשילוב הנעה כפולה במקום מתגים חשמליים המשולבים בבורר מצבי הנהיגה, ופחות נוחים לתפעול. מערכות בטיחות אקטיביות? יתרון ענק על ג'יפ רנגלר שנעדר בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת בהן כן מצויד הברונקו.
כמו ברנגלר, גם לברונקו אפשרות הסרה מהירה של הגג ודלתות הצד. אבל, בשונה מהמתחרה שדורש לעשות זאת בבית לפני יציאה לשטח, כאן (בגרסה הארוכה) יש אפשרות לאחסן אותם בתא המטען. בנוסף, לא נדרשת כאן התקנת מראות צד ייעודיות במקרה כזה, שכן הן מחוברות למרכב ולא לדלת. בהקשר זה נציין כי דלתות הצד נטולות מסגרת על מנת להקל על הסרתן, אך הן לא תמיד נסגרות היטב. גם מתגי הפתיחה של החלונות לא מוצבים על הדלתות, ולכן פחות נוחים. ועוד ביקורת: את השמשה הקדמית לא ניתן לקפל לפנים בשטח בדומה לרנגלר, וחבל.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
בכביש: הברונקו ישווק בישראל רק עם המנוע החזק בהיצע - V6 כפול-מגדשים בנפח 2.7 ליטר עם 330 כ"ס, ותיבת 10 הילוכים אוטומטית. הביצועים טובים למדי כצפוי, עם זינוק מאוד נמרץ מהמקום ואפשרות שיוט במהירויות פליליות עד כמה שתרצו. שווה להדגיש רק כי בתאוצות ביניים המדמות עקיפה מגיבה התיבה באיטיות ומתקשה לבחור הילוך מתאים. בסך הכל היא אינה מתגלה כנקודת חוזק עיקרית, שכן היא גם גסה לעיתים, בעיקר בנסיעה מנהלתית, ודורשת תפעול ידני באמצעות מתגים על הבורר - סידור לא נוח.
בשונה מג'יפ רנגלר שנותר נאמן למכלולים דומים לוויליס MB של מלחמת העולם השניה במטרה לייצר אמינות מכאנית גבוהה, ולנד רובר שבחרה בבסיס מודרני ומתקדם מאוד טכנולוגית לדיפנדר על חשבון שרידות כרכב שטח, פורד (כמו מרצדס עם ה-G קלאס) בחרה במתכון משולב קשיח-מודרני.
שלדת סולם חסונה של הטנדר ריינג'ר מהווה בסיס, עם תצורת מיתלים המשלבת סרן חי מאחור (לטובת מהלך מתלה ארוך בשטח טכני), ונפרד מסוג עצמות עצה כפולות מלפנים (לטובת היגוי מדויק על האספלט), יחד עם קפיצי סליל בכל ארבע הפינות.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
ביחס למקובל ברכבי שטח, התנהגות הכביש טובה עם היגוי מדויק מהמקובל ותגובות טובות יחסית מהמרכב. מערכת ההנעה ברכב המבחן מאפשרת הנעה אחורית לכביש או כפולה עם העברת כוח לפנים כשנדרש, ויש בכך יתרון בנסיעה על אספלט רטוב למשל. בידוד הרעשים אינו מבריק ורעש רוח ניכר חודר לתא, פועל יוצא של גג פריק ועיצוב זוויתי הנשען יותר על הצורך להיראות קשוח, פחות על יעילות אווירודינמית. גם צמיגי השטח האגרסיביים משמיעים את קולם (הרם) גם בנסיעה עירונית.
בשטח: גרסת Wildtrak בה נהגנו היא הקרבית בהיצע, והמשמעות היא כי היא מצוידת בצמיגי שטח (Goodyear Territory MT) גדולים יותר במידה "35 - "33 ברנגלר רוביקון - עם מנגנון נעילה כנגד פריקת צמיג בנסיעה בלחץ אוויר נמוך. לעומת הברונקו הרגיל יש כאן יחסי העברה קצרים יותר ומערך מיתלים משודרג עם בולמי זעזועים של בילשטיין.
זוויות הגישה-נטישה טובות מאוד בדומה לרוביקון (37-43.2 מעלות), עם פגוש קדמי חסון ומיגון מקורי לגחון ולספי המרכב. יתרון משמעותי על ג'יפ: מרווח גחון גדול בכ-2 ס"מ (29.2 ס"מ) וזווית גחון טובה משמעותית (26.3 מעלות לעומת 22.3). צריך יהיה לאמת זאת אבל לפחות תיאורטית, הוא מאפשר כך להתמודד טוב יותר עם שטח קשה.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
אפרופו, יש גם בורר מצבי נהיגת שטח המכונה GOAT (ר"ת Goes Over Any Terrain), שם הקוד שניתן לפרויקט הברונקו הראשון ואשר ניתן לפירוש שונה ומוכר היטב בסלנג האמריקאי (Greatest Of All Time, הטוב מסוגו בהיסטוריה). המערכת מתאימה כך את פעולת המנוע, גיר, בקרת משיכה לתוואי הנבחר, בין "חול", "בוץ", "סלעים" ו"באחה" הספורטיבי.
אז כן, שילוב הילוך כוח ובחירה במצב "סלעים" מאפשרת לשמור על קצב זחילה איטי שנדרש לנסיעה בשטח טכני, אבל בקרת המשיכה מתקשה במקרה כזה להתמודד עם אובדן האחיזה שנוצר בהצלבת צירים למשל. זה מחייב שימוש בנעילות דיפרנציאל רוחביות (אחורית וקדמית) המשתלבות מהר מהמקובל.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
פורד מציעה אפשרות לניתוק מוט מייצב קדמי כדי להאריך את מהלך המתלה, ומתגאה בכך שניתן לעשות זאת גם כשהרכב אינו עומד נינוח במצב אופקי (בשונה מג'יפ, כמובן). ועדיין, מהלך המתלה מלפנים קצר מזה של הרנגלר, והברונקו יניף גלגל מוקדם יותר ממתחרהו. בנוסף יש לזכור כי בגרסאות שישווקו כאן, ניתוק למוט המייצב יוצע רק בגרסה עם הגלגלים הקטנים יותר ("33), וחבל שכך.
כצפוי וכמובטח, יכולת הברונקו בשטח טכני גבוהה מאוד ולמרות שלא פגש אותנו רגנלר מקומי לצורך השוואה, נראה כי הוא יהיה יריב לפחות ראוי לרוביקון על התואר מלך ההר. הוא מרשים לא פחות בנהיגת שבילים משובשים, עם יכולת שיכוך משובחת של מערכת המיתלים שמאפשרת קצב מהיר ונטול דרמות.
בדיונות חול צפוי לו אפילו יתרון הודות למנוע חזק יותר וצמיגים גדולים יותר, המאפשרים יכולת ציפה מרשימה על פני חולות טובעניים. מערכת ייחודית שאהבנו היא סיוע לתמרון בשטח טכני הבולמת, בדומה לטרקטור חקלאי, את הגלגל האחורי-פנימי ומסייעת כך לצמצם את רדיוס הסיבוב.
10 צפייה בגלריה
פורד ברונקו
פורד ברונקו
(צילום: Carlin Gerbich)
סיכום: פורד שקדה יותר מדי זמן על החייאה מוצלחת של רכב השטח האייקוני שלה, אך נדמה שההמתנה הארוכה השתלמה. שכן הברונקו מביא עמו שילוב יוצא דופן בין עיצוב קרבי מרהיב מצד אחד, תא נוסעים מודרני ושימושי מצד שני, ובעיקר ללא "שלדים בארון" כמו היעדרן המוחלט של מערכות בטיחות אקטיביות - מינוס ענק בכל רכב חדש שמשווק ב-2021.
וכן, הוא מרגיש מצוין על הכביש ועוד יותר מכך, בשטח. ולגמרי כן, הוא צפוי לעשות לרנגלר חיים קשים. מי מהם עדיף? לא ניתן להצביע על מנצח בקרב המסקרן הזה, מבלי לעמת אותם האחד מול השני, ראש בראש, במגוון תנאים מקומיים מאתגרים. אבל לאחר המפגש הראשון עם הברונקו, לאור היכולת שהציג ובוודאי בהתחשב בנתונים עימם הוא מגיע, ספק רב אם היינו מהמרים כנגדו.
  • מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 2.7 ליטר
  • הספק: 330 כ"ס ב-5,250 סל"ד
  • מומנט: 57.4 קג"מ ב-3,100 סל"ד
  • תמסורת: 10 הילוכים אוטומטית
  • הנעה: אחורית, כפולה אוטומטית, כפולה, הילוך כוח
  • אורך: 482.6 ס"מ
  • רוחב: 201.5 ס"מ
  • גובה: 191.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 295 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,396 ק"ג
  • תא מטען: אין נתון
  • מרווח גחון: 29.2 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 37/43.2 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתון
  • צריכת דלק: 7.2 ק"מ לליטר
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן: 450 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פורד