מחירי הלחם יעלו? ועדת המחירים הבין-משרדית המשותפת למשרד הכלכלה והתעשייה ולמשרד האוצר ממליצה להסיר את הפיקוח על מחיר הלחם. זאת למרות שבמשך שנים המאפיות טוענות שיש לייקר לחם אחיד וכשתינתן ההזדמנות - הן יעשו זאת. בנוסף נטען שיש תחרות בין המאפיות בעוד שהגדולות מביניהן הורשעו ביצירת קרטל ותיאום מחירים ביניהן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהשוואה בין מחירי מוצרי לחם שמחיריהם מפוקחים למחירי מוצרי לחם שמחיריהם לא מפוקחים, עולה כי יש פער של עד 300% בין לחם שמחירו מפוקח ללחם שמחירו לא מפוקח. כלומר, ב"שוק החופשי" המחירים גבוהים. כך למשל מחיר ממוצע ל-100 גרם של פיתות רגילות ארוזות עומד על 1.61 שקלים בעוד שמחיר ממוצע ל-100 גרם של לחם שמחירו מפוקח עומד על 0.84 שקלים בלבד - פער של 91%. זאת בעוד שפיתה עשוייה מקמח לבן פשוט בדיוק כמו הלחמים המפוקחים.
2 צפייה בגלריה
לחם מקמח לבן
לחם מקמח לבן
לחם מקמח לבן
(צילום: Shutterstock)
לחמניות נמכרות ב-2.3 שקלים ל-100 גרם, לחם מקמח מלא ב-2.13 שקלים ל-100 גרם, ולחם כוסמין ב-3.25 שקלים ל-100 גרם. יקר בהרבה מלחם מפוקח.
מהוועדה נמסר כי "הוועדה יוצאת כעת לשימוע ציבורי על ההמלצות ומאפשרת לציבור להעביר התייחסות. לאחר קבלת ההערות וניתוחן, הוועדה תפרסם המלצה סופית לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ולשר האוצר, אביגדור ליברמן. לאחר עיון בהערות הציבור יידרשו השרים לקבל החלטה בנושא בהתאם לקבוע בחוק, תוך שימת לב להשפעת הצעד על יוקר המחיה ועל הצרכנים והצרכניות הישראליים".
לפי הוועדה, "קיימת תחרות בשוק הלחמים המפוקחים בין המאפיות המובילות בשוק ולכן אין הצדקה לקבוע מחיר מפוקח בשוק זה. עמדה זו נתמכת גם על ידי רשות התחרות שייעצה לוועדת המחירים בתהליך. במקום קביעת מחיר מפוקח, הוועדה ממליצה לעבור לפיקוח במודל של מעקב שוטף אחר מצב השוק (דיווח מהיצרנים על רמת הרווחיות והמחירים). עמדה זו מבוססת על ההצדקות הקיימות בחוק לקיומו של פיקוח, ועל חסרונותיו של מנגנון פיקוח מחירים, שעלול להוביל בטווח הבינוני-ארוך לעליות מחירים, לדחיקת מתחרים מהשוק, לשחיקה באיכות המוצרים הנמכרים, ומכאן גם לפגיעה בציבור הצרכנים והצרכניות".
סוגי הלחם המפוקחים כיום הם: כיכר לחם אחיד, לחם אחיד פרוס, כיכר לחם לבן, לחם לבן פרוס וחלה. לפי נתוני הוועדה, היקף הצריכה של הלחמים המפוקחים ירד בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, גם בקרב משקי בית בחמישון התחתון, ובמקביל חלה עלייה בצריכת לחמים מיוחדים ולחמניות. בעבר היו ניסיונות להכניס לפיקוח מחירים סוגי לחם "בריאים" כמו לחם מקמח מלא שמחירו גבוה. בעוד שלחם בפיקוח נמכר ב-6.1-3.94 שקלים, לחם מקמח מלא נמכר ב-17-13 שקל בממוצע. לפי נתוני הוועדה, מוצר הלחם המרכזי שצורכים משקי הבית בחמישון התחתון הוא פיתות שאינן מפוקחות.
כן נמסר כי "המלצת הוועדה מבוססת על עבודה כלכלית מעמיקה, ממנה עולה שבשוק זה קיימות מגבלות על המאפיות לפעול באופן אנטי-תחרותי. בפרט, עלה שבידי השחקנים לא קיים נתח שוק משמעותי ביחס לשחקנים האחרים, וקיימת תנודתיות בנתחי השוק של השחקנים המעידה על תחרות. לפי הניתוח של הוועדה, התנודתיות מושפעת בין היתר מההומוגנית של מוצרי הלחם המפוקחים, כשלקוחות לא מחויבים לרוב למוצר של מאפיה מסוימת. במקביל, עלה מהניתוח שלמאפיות לא קיים מוצר עוגן – מוצר שלהן שניתן למצוא בכל רשת קמעונאית ומחייב את הרשתות לעבוד עם אותה מאפיה ספציפית ועל כן הן לא יכולות להפעיל כוח שוק עודף מול הרשתות הקמעונאיות".