מה הייתם עושים אם היו אומרים לכם היום ששינוי בהרגלי התזונה שלכם יכול להאריך את חייכם בשלוש, שש ואף עשר שנים ויותר? הייתם מוכנים לוותר על סטייקים? על משקאות תוססים? על קרואסון? השאלה הזו היא כבר לא תיאורטית בלבד. מחקר שפורסם החודש מצא כי שמירה על הרגלי תזונה מסוימים מגיל 20 יכולה להאריך את תוחלת החיים בכעשר שנים. גם שינוי בגיל מבוגר יותר נמצא כתורם לא מעט לאריכות ימים.
קראו עוד:
המחקר, שהתפרסם במגזין המדעי PLOS Medicine בשבוע שעבר, ריכז נתונים ממחקרים רבים (מטא-אנליזה) שבדקו את הקשר בין תזונה לאריכות ימים, לצד נתונים שנאספו ממחקר עולמי גדול (Global Burden of Disease study), על מדדי הבריאות של אוכלוסיות שונות ברחבי העולם. עיבוד הנתונים מכל המקורות אפשר לחוקרים להעריך כיצד תוחלת החיים הושפעה משינויים מתמשכים הקשורים להרגלי התזונה. החוקרים התמקדו במיוחד בהרגלי התזונה הקשורים בצריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים, דגנים מזוקקים, אגוזים, קטניות, דגים, ביצים, מוצרי חלב, בשר אדום, בשר מעובד ומשקאות ממותקים.
3 צפייה בגלריה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
באופן לא מפתיע, התזונה האופטימלית נמצאה כזו הכוללת יותר ירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים ואגוזים
(צילום: shutterstock)
על סמך הנתונים שנאספו על הקשר בין מזון לתוחלת החיים, גיבשו החוקרים את המלצות התזונה לאריכות ימים. באופן לא מפתיע, התזונה האופטימלית נמצאה כזו הכוללת יותר ירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים (שיבולת שועל, שעורה ואורז מלא) ואגוזים, ופחות בשר אדום ומעובד, בהשוואה לתזונה מערבית טיפוסית - המכילה בעיקר כמויות גבוהות של מזון מעובד, בשר אדום, מוצרי חלב עתירי שומן, מזונות עתירי סוכר, מזונות מעובדים וצריכה לא מספקת של פירות וירקות.

מתי צריך להתחיל לאכול בריא כדי להשפיע על תוחלת החיים?

החוקרים מצאו כי אכילת ״תזונה אופטימלית״ מגיל 20 תגדיל את תוחלת החיים ביותר מעשור לנשים וגברים מארה"ב, סין ואירופה, ובשש עד שבע שנים אצל מבוגרים בגיל העמידה. הם גם מצאו שמעבר מתזונה מערבית טיפוסית לתזונה אופטימלית בגיל 60 תגדיל את תוחלת החיים בשמונה שנים. גם שינוי תזונתי אצל בני 80, עשוי להעלות את תוחלת החיים בכמעט שלוש שנים וחצי.

האם גם שינויים קטנים יכולים להשפיע?

בהתחשב בעובדה שלא תמיד אנשים מצליחים לשנות באופן דרמטי את התזונה שלהם, החוקרים חישבו גם מה ההשפעה של שינוים קטנים בתזונה. למשל, אם אנשים יעברו מתזונה מערבית טיפוסית לתזונה שנמצאת באמצע הדרך בינה לבין התזונה האופטימלית. לדברי החוקרים, אפילו אימוץ של תזונה זו - שמכונה "תזונה סבירה" (feasibility approach diet) - עדיין יכולה להגדיל את תוחלת החיים של בני 20 בקצת יותר משש שנים לנשים ושבע שנים לגברים, ונמצאה כמשפרת את תוחלת החיים בלפחות שבעה אחוזים בקרב נשים וגברים בכל קבוצות הגיל.

אפשר לעשות שינוי בריא בכל גיל

תוצאות המחקר מצביעות על כך ששינויי תזונה ארוכי טווח בכל גיל עשויים להיות בעלי יתרונות מובהקים לתוחלת החיים. עם זאת, כאשר השינויים נעשים בשלבים מוקדמים של החיים, יש להם את ההשפעה הגדולה ביותר על תוחלת החיים.
3 צפייה בגלריה
לפי המחקר, מעבר מתזונה מערבית טיפוסית ל״תזונה אופטימלית״ בגיל 60 תגדיל את תוחלת החיים בשמונה שנים
לפי המחקר, מעבר מתזונה מערבית טיפוסית ל״תזונה אופטימלית״ בגיל 60 תגדיל את תוחלת החיים בשמונה שנים
לפי המחקר, מעבר מתזונה מערבית טיפוסית ל״תזונה אופטימלית״ בגיל 60 תגדיל את תוחלת החיים בשמונה שנים
(צילום: shutterstock)

שימו לב גם לביקורת

יש כמה דברים שהמחקר לא לקח בחשבון. ראשית, כדי לראות את היתרונות של שינוי תוחלת החיים, משתתפי המחקר היו צריכים לבצע שינויים ארוכי טווח בתזונה, במשך תקופה של לפחות עשר שנים. כלומר, בשלב זה לא ניתן לומר באופן מובהק מה מידת ההשפעה על תוחלת החיים של שינויים בתזונה לאורך תקופות זמן קצרות/ארוכות יותר.
בנוסף, המחקר לא לקח בחשבון מחלות בעבר, שיכולות להשפיע על תוחלת החיים של משתתפי המחקרים. המשמעות היא שהיתרונות של התזונה על תוחלת החיים משקפים רק ממוצע ועשויים להיות שונים עבור כל אדם בהתאם למגוון גורמים אחרים, כגון בעיות בריאות מתמשכות, גנטיקה ואורח חיים - עישון, שתיית אלכוהול ופעילות גופנית.
3 צפייה בגלריה
דג ושמן זית
דג ושמן זית
לשיפורים צנועים אך ארוכי טווח בתזונה ובאורח החיים יכולים להיות יתרונות בריאותיים משמעותיים
(צילום: shutterstock)

ואיך זה קשור לדיאטה הים תיכונית?

למרות הביקורת, הנתונים שנאספו במחקר על הקשר בין תזונה לתוחלת חיים עדיין חזקים ומתבססים על מחקרים רבים בתחום. ממצאים אלו גם עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהראו שלשיפורים צנועים אך ארוכי טווח בתזונה ובאורח החיים יכולים להיות יתרונות בריאותיים משמעותיים. התזונה האופטימלית המומלצת להגדלת תוחלת החיים דומה מאד לעקרונות התזונה הים תיכונית, שהוכחה במשך שנים כמורידה סיכון למחלות לב וכלי דם ותורמת לשיפור הבריאות בכל גיל. ממצאי מחקר זה מחזקים את הטענה שהתזונה הים תיכונית נחשבת כיום לבריאה בעולם.
השורה התחתונה: לא משנה בני כמה אתם, חשוב לבחון את התזונה שלכם ולראות אילו שינויים קטנים או גדולים ניתן לבצע כדי לשפר את איכות החיים בטווח הקצר וככל הנראה שגם את תוחלת החיים בכללותה – ולהרוויח עד עשר שנים נוספות. עלייה בצריכת קטניות, דגנים מלאים ואגוזים והפחתה בבשר אדום ומעובד נמצאו כתורמים ביותר לשיפור בתוחלת החיים.
יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc
פורסם לראשונה: 14:21, 13.02.22