אחרי ששר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר היום (שני) בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ושל "ידיעות אחרונות" כי הוא חושב שניתן להגיע לעלייה של 7% במחירי הדירות (אחרי עלייה של 13% שנרשמה ב-12 החודשים האחרונים), דרור פלדמן, מנהל זרוע משכנתאות בבנק מזרחי טפחות, העריך בוועידה כי עליית המחירים תהיה חדה אפילו יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"להערכתי העלייה תהיה דו ספרתית", אמר פלדמן. "הסיבות לכך הן הפער שעדיין קיים בין היצע וביקוש. הממשלה אמנם מתכננת אבל עד שיהיו דירות רבות יותר ייקח זמן. בנוסף, גל עלייה שצפוי להגיע יוסיף עוד ביקוש. דבר נוסף הוא שאם מסתכלים על כל המכרזים שנסגרו בשנה האחרונה - במחיר שבו נרכשו הקרקעות, אז אם היזם רוצה להרוויח הוא יהיה חייב להעלות מחירים כיוון שמחירי הקרקעות נמכרו במחירים גבוהים מאוד ביחס לשמאות. לכן אני רואה שהמחירים ימשיכו לעלות. גם שוק המשכנתאות יהיה דומה ל-2021".
1 צפייה בגלריה
דרור פלדמן
דרור פלדמן
דרור פלדמן, מנהל זרוע משכנתאות בבנק מזרחי טפחות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
איך התמודדה המערכת הבנקאית עם ביקושי השיא? "2021 הייתה שנה שלא הייתה כדוגמתה. כמה אירועים השתלבו יחד גם בעולם המשכנתאות. הציבור מצא את עצמו מול מחירי דיור עולים, ובלי אלטרנטיבות - לא מצד הממשלה ולא מצד שכירות או אלטרנטיבה אחרת. הנגזרת של זה היא השפעה גם על שוק המשכנתאות. זה הצריך אותנו להתנהלות מיוחדת. גם תגבור הסניפים וגם מוקדי השירות. גם במציאת פתרונות שיקלו על הלקוחות להתמודד בעת הזאת עם העומסים וגם עם הקורונה. ניתן למצוא פתרונות גם מרחוק. אני יכול לתת הצעה לחתימה על פעולות מרחוק. באופן כללי לייצר תהליך שהוא פשוט יותר, מהיר יותר ומאפשר להתמודד עם האתגרים הקשים".
אתה רואה קשר ישיר בין הדיגיטל גם לעולם המשכנתאות? "משכנתא זה אחד האירועים המשמעותיים בחיים. זה עלול להיות נורא מפחיד ומאתגר. לכן האדם רוצה להיות בקשר עם בנקאי מומחה שיסביר לו ויוכל לתת לו את הטיפים הדרושים. כשמדובר בדיגיטל זה דבר נפלא אבל חשוב מאוד לזכור שזה לא בא להחליף את הבנקאי האנושי. הרעיון בדיגיטל הוא להנגיש את הבנקאי ללקוח בדרך הנוחה ביותר. אם יש לנו אפליקציה שאפשר לעשות בה המון דברים עדיין צריך את הבנקאי האישי שמלווה בכל התהליך. דיגיטל לא בא להרחיק את הבנקאי אלא לקרב אותו ללקוח. זה הסוד לבנקאות נכונה".
בהתייחס לשנת 2022 העריך פלדמן, כי "אנחנו רואים היקפי ביקוש גבוהים מאוד בשוק המשכנתאות. היה שיא של כל הזמנים. יותר מ-12 מיליארד שקל בדצמבר. אני חושב שבמרץ שוב יישבר השיא הזה. והביקוש שעולה יביא אותנו לתוצאה גבוהה יותר אפילו מהשיא של כל הזמנים. הסיבה לכך היא שהציבור רואה את המשך העלייה במחירי הדיור והוא לא רואה תוכנית אלטרנטיבית מצד הממשלה. צבירת ריבית עדיין נמוכה. עד שהציבור לא יאמין שהממשלה הולכת לשנות משהו כלום לא ישתנה. הציבור מאמין שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ורוצה לתפוס את מחיר הדירה שהוא רואה כרגע לפני שהיא תעלה".