עיריית תל אביב החלה לבצע עבודות ברכס הכורכר ובמצוק החופי בצפון העיר. הדבר עורר את התנגדותם של רכזי שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע, בשל החשש שהן חורגות מההיתר שניתן לרשות. החברה להגנת הטבע הגישה תלונה על העבודות ועל בנייה לא חוקית בשטח התוכנית לרשות לאכיפה במקרקעין. "באופן שיטתי ערוצי הוואדיות מולאו באדמה ונסתמו באופן מלא או חלקי", נכתב בפנייה. אחר הצהריים (שבת) צפויה להתקיים מחאה במקום.
4 צפייה בגלריה
העבודות צפונית לחוף תל ברוך
העבודות צפונית לחוף תל ברוך
העבודות צפונית לחוף תל ברוך
(צילום: החברה להגנת הטבע)
הרקע לעבודות הוא תוכנית מתאר לצפון תל אביב למגורים, מסחר ומלונאות. בתוכנית, העירייה הציגה גם מסמך הגנה על המצוק, הכולל פתרונות לטיפול בו. אלא שהעבודות בשטח, טוענים אנשי החברה להגנת הטבע, לא תואמים את החלטת הולחו"ף (הוועדה לשמירת הסביבה החופית), שאישרה את התוכנית. לפני כחודש וחצי פנתה החברה לעירייה, אך העבודות לא הופסקו, והעובדים במקום - כך לפי אנשי החברה להגנת הטבע - "מגלחים" את המצוק. מהתמונות שצולמו במקום נראה ערוץ ואדי שהופר ונרמס על ידי כלים כבדים וכוסה באדמה לא מקומית.
אחר הצהריים צפויים להגיע תושבים ופעילי סביבה לחוף תל ברוך להפגין נגד ההרס. בהזדמנות הזו יזכו התושבים להכיר את הטבע הנדיר של האזור. "נכסי הטבע של ישראל שייכים לציבור. עיריית תל אביב-יפו, שקיבלה היתר לחזק את מצוק הכורכר על מנת למנוע התמוטטות, נהגה ברגל גסה בנכס הנדיר עליו הייתה מופקדת, ובכך גרמה עוול שחלקו בלתי ניתן לתיקון", אמרה אביטל יוגב, מנהלת קהילות ת"א-יפו ומודיעין והסביבה בחברה להגנת הטבע. "בעידן של משבר אקלים, כשרק טבע חזק ואיתן יוכל להציל אותנו, מן הראוי שהגורמים המופקדים עליו יבינו את גודל האחריות המוטלת עליהם".
4 צפייה בגלריה
עבודות שבוצעו במקום
עבודות שבוצעו במקום
עבודות שבוצעו במקום
(צילום: החברה להגנת הטבע)
משה פרלמוטר, רכז שמירת טבע במרכז הארץ של החברה להגנת הטבע: "העבודות גרמו לפגיעה והרס נרחבים של השטח הטבעי, אשר מרביתו הוגדר בסקר האקולוגי כבעל רגישות אקולוגית מירבית וגבוהה ביותר. אף פעם לא ראינו באזורים עם מאפיינים דומים - וואדיות ורכסי כורכר חופיים עם ערכי טבע כאלו - פגיעה קשה כזאת".
פרלמוטר אמר עוד כי "מהממצאים בוואדיות ובגב רכס הכורכר, עולה חשש לחריגה מההחלטות התכנוניות. העיריה נדרשת שלא להמשיך בפעולות ההרס, לפרק את קירות הסלעים שנבנו בבסיס המצוק בניגוד להחלטות התכנוניות ולקדם מהלך מעמיק ויסודי עם גורמי שמירת טבע ואקולוגיה, לתיקון הנזקים שניתן לתקן".
4 צפייה בגלריה
האזור שעלול להיפגע
האזור שעלול להיפגע
האזור שעלול להיפגע
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
חוף הים צפונית לחוף תל ברוך
חוף הים צפונית לחוף תל ברוך
חוף הים צפונית לחוף תל ברוך
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "המכתב התקבל והפונה יקבל מענה באופן ישיר מהגורמים הרלוונטיים. נציין כי ההיתר לביצוע העבודות יצא ברגישות יתר ובהתאם למסמך הגנה על המצוק שאושר במליאת הולחו"ף ואף על ידי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, שניתנו לאחר מסוכנות שנמצאה במצוק לשלום הציבור. כך גם העבודות מבוצעות ברגישות רבה בליווי גורמים מקצועיים מומחים בתחומם ובהתאם למסמך ההגנה האמור. אין מדובר בפארק חופי טבעי שהינו מבודד, סביבת המצוק מוגדרת כפארק טבע עירוני עם כל המשמעויות הנלוות לכך, ומכאן המחויבות הן לשמירת יציבות המצוק והן לשמירת טובת הציבור".