• במה נהגנו: ראם TRX
  • מתחרה: פורד F150 ראפטור
  • מתי אצלנו: עכשיו, בייבוא מקביל
  • מחיר: החל מ-650 אלף שקל
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
  • בעד: ביצועים של רכב מירוץ, שימושיות של טנדר, יכולת שטח של ג'יפ
  • נגד: צריכת דלק של בואינג 747
בגדול: באופן היסטורי, טנדרים הם קודם כל כלי עבודה חסונים ויעילים. נטולי פוזה והצטעצעות מיותרת ממנה סובלות כמעט כל קטגוריות הרכב הקיימות. גם בצפון אמריקה, מולדת הטנדר ועדיין אחד מהשווקים הגדולים ביותר זה היה נכון.
היו אמנם ניסיונות שונים לשנות זאת לטובת רווח קל. למשל להפוך אותם למפלצות ביצועים לאספלט כמו GMC סייקלון, פורד F150 SVT, דודג' ראם SRT10. היו גם ניסיונות להעניק להם ניחוח יוקרה (שיצדיק תג מחיר בשמיים) בדמות לינקולן בלאקווד או קאדילק אסקלייד EXT. אלה גם אלה נכשלו במבחן התוצאה. יותר נכון, רווח.
אבל היה אחד שהצליח בכל זאת להרחיב את הגדרת הטנדר מעבר לרכב עבודה, והוא F150 ראפטור שראה אור ב-2009. וההצלחה נשענה על אחד מאירועי הספורט המוטורי המעולים בעולם - מירוץ באחה 1000 בו טנדרים מפלצתיים מדלגים על פני קוליסים וגבעות חול במהירות של מכונית ראלי תוך המראה לגובה של מטרים ספורים. והאמריקאים כך מסתבר רצו כזה.
ופורד נתנה להם טנדר מירוץ עם רישוי לכביש הציבורי, עם תג מחיר כמעט כפול מ-F150 בסיסי, לא מיותר להזכיר. וצפון אמריקה התנפלה עליו. הביקוש היה גבוה משמעותית ממה שפס הייצור בדירבורן, מישיגן, הצליח לספק והראפטור הפך לאחד הדגמים הנחשקים והמיוחדים בתעשייה.
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
עשור שלם התנהל הראפטור המעולה לבד בזירה, אבל זה נגמר. בקיץ שעבר הגיבה המתחרה הגדולה קרייזלר תוך שהיא עושה את זה עם יותר, מהכל. בעיקר מנוע תרומת דגמי הלקאט (חתול הגיהנום) עם 702 כ"ס והבטחה לביצועי מכונית ספורט לצד יכולת שטח משובחת. וכדי שלא יהיה ספק מי אמור להיות הבוס החדש, נבחר גם כאן שם מתאים. הראפטור הוא דינוזאור מאיים? נטרוף אותו דינוזאור גדול יותר, הטירקס (קיצור של טירנוזאורוס רקס) שנחשב לטורף היבשתי הגדול ביותר שחי על הפלנטה.
אז נכון, הראם TRX אינו משווק על-ידי היבואנית הרשמית בישראל, אבל כן ניתן לרכוש אותו בחברת סופר ג'יפ, המתמחה ביבוא מקביל של דגמי קרייזלר (דודג', ראם וג'יפ) שהעמידה לרשותנו את רכב המבחן.
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב ותא נוסעים: כמו במקרה של פורד, גם כאן משמש כבסיס הדגם הקטן (יחסית) במשפחה, ראם 1500 השייך למשפחת טנדרים הכוללת גם את דגמי HD (ה-2500 וה-3500) שכן משווקים כאן. כצפוי, הוא זוכה ל"נוצות קרב" מתבקשות שמקנות לו מראה של טורף ממנו לא ניתן, וגם לא ממש כדאי גם אם אתם תחרותיים, להתעלם.
למשל סבכה ופגוש קדמי שונים ואגרסיביים יותר, על מכסה המנוע כונס אוויר במרכז עם פתחי אוורור בצד וציון נפח וסוג המנוע, ומאחור עם צמד תותחי מפלט ענקיים. הוא גם רחב יותר מהראם הרגיל בלא פחות מ-20 ס"מ, עם בתי גלגלים ענקיים שמסדרים מקום לצמיגי שטח "35 ענקיים לא פחות (Goodyear Territory MT) עם מנגנון נעילה כנגד פריקה בנסיעה בלחץ אוויר נמוך.
גם תא הנוסעים שונה, אבל רק במעט ביחס לטנדר הרגיל. לאור המחיר הגבוה, לא מפתיע לגלות כאן שילוב דיפוני עור ואלקנטרה איכותיים, תפרים אדומים להעצמת אפקט האקשן, משטח מתכת על גבי משענת היד עם נתוני מנוע ומערכת גדישה, הגה ספורטיבי עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחוריו. יש גם מושבי ספורט עם תמיכה משופרת, אבל רק אם אתם במידות XL אמריקאיות. כמו בראם הרגיל יש כאן מסך מגע ענק ("12) במרכז הקונסולה, ממנו מתבצעת שליטה קלה ונוחה במרבית מערכות הרכב.
לוח המחוונים אנלוגי אומנם, אבל צג מידע במרכזו מספק אינפורמציה על כל נתון רלוונטי במערכת ההנעה כמו טמפרטורה, לחצי שמן ואפילו מידת תערובת האוויר-דלק. תצוגת נתוני שטח כוללת מד אופק מלאכותי ואפילו מידת פתיחת המיתלים ויש גם נתוני ביצועים כמו זינוק ל-100 קמ"ש או 400 מטר, מרחקי בלימה, מד G וזמני הקפה. נקודה שחשוב לזכור - הוא מקפיא את המהירות המרבית אליה הגעתם בנסיעה. יכול להיות מביך במפגש אקראי עם כחולי מדים.
ובאמריקה, כמו באמריקה, אי אפשר לנהוג ברכב מיוחד בלי לגלות התחכמויות חביבות של יוצריו, ה-easter egg המוכרים. כאן יש איור חביב שמראה הבדלי גודל בין ראפטור וטירקס בתחתית תא האכסון שבין המושבים, או הדפסת טירקס טורף ראפטור על כיסוי המנוע. מעניין מה גרם להם לעשות את זה.
גם רשימת האבזור מרשימה כולל כיוון חשמלי, חימום וקירור למושבים הקדמיים, תצוגת נתונים עלית על השמשה, מצלמות היקפיות ומערכת שמע של הרמן קרדון (עם 19 רמקולים). מערכות הבטיחות מקיפות, לרבות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנוע וביצועים: לחיצה על מתג ההנעה האדום מעירה לחיים את ה-V8 בנפח 6.2 ליטר, נעזר מגדש-על של דגמי הלקאט. 702 כ"ס עוברים קודם כל לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית ואחר כך לתיבת העברה עם הנעה כפולה - אחורית בבסיסה עם העברת כוח לפנים כשנדרש, בשונה מראם רגיל עם הנעה אחורית בלבד לכביש. הסיבה לכך היא כי מדובר בכמות כוח מפלצתית כל כך, שלא ניתן באמת לשחרר אותה על אספלט ציבורי בלי תמיכה של הגלגלים מלפנים. בטח לא על כביש משובש, בוודאי לא כשהחלק האחורי קל כל כך, בשום פנים ואופן לא כשרטוב.
ה-TRX הוא טנדר ראשון בעולם שמצויד בבקרת שיגור. לחיצת מתג מאפשרת להתאים עצמאית את מספר הסל"ד הרצוי (בטווח שבין 1,000 ל-3,500) ועם רגל ימין על המצערת ורגל שמאל על הבלמים, הסל"ד יתייצב ויצדיע. עכשיו, כדאי שתהיו מוכנים למה שקורה לאחר מכן. קצב ההאצה עוצמתי ומהיר לא רק ביחס לטנדרים חזקים, אלא גם בהשוואה למכונית ספורט.
4.5 שניות רשמיות למהירות תלת ספרתית הוא נתון דומה לפורשה קאיימן S למשל. אבל בגלל המאסה, וגם הרעש, ובטח הגובה, זה מרגיש הרבה יותר מהיר. דמיינו לעצמכם בואינג 747 שמשוגר כמו F-14 על נושאת מטוסים. הבנתם את הנקודה. ועוד לא הזכרנו את יללת מגדש העל המפורסמת שמוסיפה המון דרמה.
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
נקודה אחת לתשומת לב וכן, אנחנו מתארים לעצמנו שאין אחד שרוכש או ירכוש או מעוניין להיות יום אחד הבעלים של הטנדר הזה, ומתעניין מאוד בנתוני צריכת הדלק. או איכות הסביבה, אם כבר מדברים. אז הנה: אוקטן 98 בבקשה, והכינו עצמכם ל-5.6 ק"מ לליטר בשיוט נינוח במהירות חוקית בלי בלימה או האצה חזקה או במילים פשוטות, אף פעם. שלבו קצת אקשן בדיונה ותגיעו ל-2 ק"מ לליטר. זהו.
שטח, וקצת כביש: כבסיס למפלצת משמשת שלדת הסולם של הראם 1500 הרגיל. אבל רגילה היא לא. זרועות המתלה הקדמי מחוזקות וארוכות מהגרסה הרגילה, ולסרן חי (דנה 60) מאחור יש גאומטריה שונה. המיתלים נתמכי קפיצי סליל שונים שמגביהים - יחד עם צמיגי "35 - את המרכב ב-5 ס"מ. מהלכי המתלה ארוכים יותר (33 ס"מ מלפנים, 35.5 ס"מ מאחור) ומפסקי הסרנים רחבים בלא פחות מ-15 ס"מ.
אבל על החלק העיקרי של המתכון אחראים רביעיית בולמי זעזועים של בילשטיין בלק-הוק "2.5 עם מיכל קירור חיצוני לפעולה יעילה גם בחום גבוה, יחד עם אפשרות שינוי מידת הקשיחות בהתאם לאחד משמונה מצבי נהיגה נבחרים (אוטומטי, ספורט, גרירה, שלג, חול-בוץ, סלעים, באחה או התאמה אישית) ותנאי הדרך. אגב, מחשב הרכב מזהה מתי נפרדים הגלגלים מהקרקע בעת קפיצה, מתאים את פעולת המנוע ומונע חריגת סל"ד, שולט בהתאם על תיבת ההילוכים, חלוקת הכוח בתיבת העברה וכמובן מצב המתלים, כדי לספק נחיתה שלא תסגור מתלה או תגרום למרכב לאבד את הצפון, ובאותה מידה לא תרסק את היושבים האמיצים בקבינה.
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
ואיך כל זה בא לידי ביטוי בשטח? נעשה את זה פשוט. אתם מוזמנים לכוון את ההגה של ה-TRX לכל מקום שעולה בדעתכם, ולא ממש משנה מה התוואי, והוא כבר יטרוף את מה שצריך בדרך. ללא קשר לשיפוע או למהירות. להוריד אוויר מהצמיגים לנסיעה בחול? מיותר. הדבר הענק הזה מרגיש כמו טרקטורון ספורט בדיונה, ולא כמו טנדר ששוקל כמעט שלושה טון. שבילים מהירים? יותר רכב מירוץ ופחות טנדר עבודה.
אבל אין מה לעשות וכיול המיתלים, עם כל הכבוד לתחכום של בולמי הזעזועים האקזוטיים, מתחשב בצורך לספוג בכבוד נחיתות מגבהים עצומים. ולכן הם נוקשים יחסית, ומתחילים "לעבוד" רק תחת עומס כבד. וזה אומר שכדי להמנע מנהיגה על קרש גיהוץ ענק, כדאי לשמור על קצב מהיר מאוד, מהיר מהרצוי ומשהעזנו בשביל שאינו סטייג' ראלי סגור עם מרשלים.
יכולת העבירות מרשימה כמובן, עם מרווח גחון ראוי לצד זוויות מרכב טובות (25-30.4 מעלות גישה-נטישה). יש גם הילוך כוח קצר, ואפילו נעילת דיפרנציאל אחורית אם תשתגעו.
על הכביש ה-TRX מרגיש טוב יחסית לטנדר. יש כמובן המון רעשי דרך מצמיגי השטח העצומים בעלי הסוליה האגרסיבית, וגם ההגה כבד מדי, בעיקר עקב כיול שמטרתו העיקרית להפחית רעידות בנסיעה בשטח משובש. גם רדיוס הסיבוב גדול משמעותית מטנדרים יפניים כך שחנייה קלה לא תהיה כאן. אבל מערכת בלימה אדירת ממדים (378 מ"מ מלפנים, 375 מ"מ מאחור) מציעה כושר האטה מעולה לרכב כל כך כבד.
8 צפייה בגלריה
ראם TRX
ראם TRX
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: לא נהגנו בהם במבחן השוואתי ראש-בראש, אבל אין שום בעיה לקבוע שראם TRX הוא הרבה יותר מתשובה מוחצת לפורד F150 ראפטור. זה כמעט "לא כוחות", ולא רק בגלל המנוע. הכדור עכשיו במגרש של פורד שחייבת לשפר משמעותית כדי ליישר קו. היכולות של הראם פשוט ממצבות אותו ברשימה סופר-אקסלוסיבית של כלי רכב שומטי לסת. במקרה זה ביצועים של מכונית ראלי באריזה של טנדר. טוב, טנדר גדול ומרעיש.
ובזמן שתעשיית הרכב נלחמת על הצורך לייצר את החשמלית המעניינת הבאה, ועלות עמדת טעינה בחניה משותפת מעניינת יותר מהנאה מנהיגה בהרי ירושלים, הטנדר הקיצוני של קרייזלר בולט פי כמה. לטעמנו, אחד מכלי הרכב המרשימים שנוסעים על כביש ציבורי.
  • מנוע: V8, בנזין מגדש על, 6.2 ליטר
  • הספק: 702 כ"ס ב-6,100 סל"ד
  • מומנט: 89.8 קג"מ ב-4,800 סל"ד
  • תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים
  • הנעה: כפולה קבועה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
  • אורך: 591.6 ס"מ
  • רוחב: 223.5 ס"מ
  • גובה: 205.4 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 368.5 ס"מ
  • משקל עצמי/מותר: 612/2,880 ק"ג
  • מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 20.3 ס"מ, 25/30.4 מעלות
  • זינוק ל-96 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 5.9 ק"מ לליטר, אין נתון
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחן
  • מחיר: 650 אלף שקל
תודות לסופר ג'יפ, שאיפשרו לנו לבצע את המבחן לראם המופלא. היה מדהים