ועדת החקירה לאסון מירון המליצה להגביל את מספר המשתתפים בהילולת ל"ג בעומר שתיערך ביום רביעי השבוע, והממשלה קבעה מתווה שלפיו בכל 4 שעות יפונו ממתחם האירוע אלפי חוגגים כדי לאפשר את כניסתם של הבאים אחריהם. ואולם, שלוש יממות בלבד לפני פתיחת החגיגות, נראה כי אף גורם אינו מתכוון לקחת אחריות על תחלופת הקהל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

במחוז הצפוני של משטרת ישראל, המפקד על מבצע מירון, מבהירים הערב (א') כי לא יזמו פינוי של קהל ממתחם ההילולה – תנאי בסיסי שהציבו הממונים לקיומה, במטרה למנוע את האסון הבא – וכי הדבר נמצא, מבחינתם, באחריות פרויקטור ההילולה הממשלתי, צביקי טסלר, וחברת ההפקה שארגנה את האירוע. המשמעות היא שלמעשה, המשטרה אינה מתכננת לבדוק מי שוהה במתחם בלי כרטיס – גם אם זה אומר שההר ייסתם וייחסם לכניסת החוגגים הבאים. מצבת הכוחות על ההר תכלול, אגב, 8,000 שוטרים.
3 צפייה בגלריה
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
פרויקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
(צילום: אלעד גרשנקורן)
ועדת החקירה המליצה לווסת את מספר המבקרים, וכן להגביל את מספר הנוכחים במתחם ההדלקה, אך במשטרה התנגדו מחשש שהמתווה יקרוס וחלק מהאנשים יסרבו להתפנות, או יעקפו מחסומים ויגיעו רגלית, כפי שקרה בזמן הלווייתו של הרב קניבסקי לפני כחודשיים.

"מי שבא לחבל – ייתקל ביד קשה"

מספר המבקרים באזור הקבר הוגבל לכ-17 אלף איש (16,870 אם נדייק) בכל רגע נתון, שאמורים להתחלף בכל ארבע שעות – אך קצין המבצעים של המחוז הצפוני, נצ"מ רן לוי, הבהיר כי הטיפול במקרים שבהם אדם שוהה במקום מעבר לשעה שנקבעה לו ומחזיק בכרטיס כניסה שפג תוקפו, "זה לא התפקיד של המשטרה אלא של הפרויקטור והמפיק, כמו בהופעה של שלמה ארצי".
3 צפייה בגלריה
מפת ההילולה
מפת ההילולה
מפת ההילולה
כלומר, לשיטתם, אין זו אחריותה של המשטרה לפנות אדם שנכנס למתחם ללא כרטיס, וזו בעיה שהמפיק והסדרנים אמורים להתמודד איתה. התערבות השוטרים תהיה רק במקרה שסדרן לא יצליח להוציא אדם מהמקום, ויתפתח עימות. עם זאת, אמר לוי כי אם אנשי ההפקה יבקשו את עזרת המשטרה בעניין, היא תאכוף זאת – "כולל פינוי בכוח".
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, אמר בתדריך שנערך היום (א') לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון כי במשטרה "ערים לשיח וחשופים למודיעין על כוונה של קבוצות מסוימות להפר את הסדר". הוא הוסיף כי "אלה שבאים לחבל, ייתקלו ביד קשה ובמלוא חומרת הדין".
3 צפייה בגלריה
(צילום: משה ביטון)
זה כנראה תרחיש הבלהות של מארגני ההילולה מטעם המדינה, ובראשם פרויקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר – החשש הוא שאף גורם לא ייקח אחריות על מספר השוהים על ההר, וכך לא יהיה מי שיבדוק כל העת מי מבין 17 אלף עולי הרגל, בכל רגע נתון, נמצא שם בהיתר ומי לא, והדבר ימנע את המשך זרימת הקהל, שאמור להתחלף בכל ארבע שעות. מבחינת המשטרה, הפרויקטור הוא זה שצריך לעדכן כמה אנשים נמצאים בכל רגע נתון על ההר והאם אפשר להעלות את האוטובוסים הבאים או לעכב אותם. טכנולוגיה מתקדמת ברשות מפיק האירוע תסייע לספור את הקהל.
שני ספסרים מירושלים נעצרו בידי המשטרה בחשד שניסו למכור כרטיסים למירון. "היו ניסיונות למכור כרטיסים בספסרות, והם מטופלים ביד קשה", אמר על כך ניצב לביא. נצ"מ לוי הוסיף כי המשטרה נאבקת גם במכירת כרטיסים מזויפים.

משפחות הנספים תובעות עשרות מיליונים

כשנה לאחר האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, משפחות של 10 מהנספים באסון מירון תובעות עשרות מיליוני שקלים מהמדינה ומשורה של גופים. עשר המשפחות יגישו מחר (ב') תביעה אזרחית לבית המשפט המחוזי בחיפה, בסך עשרות מיליוני שקלים נגד המדינה, משרדי ממשלה ושורה של גופים.
"דמם של קדושי מירון היה כתוב על הקיר", טוענים בני המשפחות השכולות, "זה היה אסון צפוי מראש, ודבר לא נעשה למנוע אותו לאורך שנים רבות". את התביעה בשם המשפחות יגישו עו"ד ערן בקר ועו"ד מורן כהן יונתן. התביעה האזרחית תוגש נגד 16 גופים במדינה, ביניהם משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים, המשרד לשירותי דת, משרד הפנים, משרד התיירות, הקדשים דתיים, המועצה האזורית מרום הגליל, מגן דוד אדום, כבאות והצלה ועוד.
עו"ד ערן בקרעו"ד ערן בקרצילום: אלוניס
"האסון אירע בשל התעלמות מכוונת של הגופים השונים מהסכנות הרבות והמגוונות שהיו באתר מירון", אומרות המשפחות, "אלה, השלימו עם ההזנחה רבת השנים, עם חוסר ההסדרה של תחומי האחריות והתעלמות מהליקויים הרבים בתשתיות. הם גם התעלמו מהעלייה במספר המתפללים במהלך השנים באירועי ההילולה. כולם היו מודעים לסיכונים והתעלמו".
עו"ד בקר אמר ל-ynet כי "האסון במירון היה צפוי. הכתובת הייתה חקוקה על הקיר עם סימן קריאה. דוחות מבקר המדינה התריעו לאורך שנים כי אסון מתקרב. כל נורות האזהרה הבהבו, אבל המדינה על מוסדותיה, רשויותיה וכל הנתבעים שבכתב התביעה, טמנו את הראש בחול והתעלמו מהסכנות הגדולות שרבצו בהר ובהילולה – אשר לצערנו התממשו וגרמו למותם של 45 אזרחים תמימים".