מבצע הקומנדו שבו חוסל מנהיג דאעש, אבו איברהים אל-האשמי אל-קוריישי, התאפשר ככל הנראה בגלל מעורבותו של אבו איברהים בפשיטה הגדולה של דאעש על הכלא הכורדי בעיר חסקה שבסוריה, ממזרח לנהר הפרת. אבו איברהים, שנטל את מושכות דאעש מידי אבו בכר אל-בגדאדי שהאמריקנים חיסלו לפני כשנתיים, התגורר בכפר אתמה שמרוחק רק 25 ק"מ מהכפר שבו חוסל קודמו.
הוא פיקד מרחוק - ממחוז אידליב - על אנשיו, שפשטו על הכלא של הכוחות הדמוקרטיים החופשיים (SDF) שאנשיהם, רובם כורדים, פועלים בשיתוף פעולה עם כמה מאות יועצים ולוחמים מהכוחות המיוחדים האמריקמים בצפון-מזרח סוריה ונגד אנשי דאעש.
באזור הזה ישנם גם שני בתי כלא גדולים שבהם מוחזקים אלפים מהלוחמים לשעבר של דאעש, שנתפסו בידי הכורדים אחרי שהחליפות של דאעש הובסה וקרסה בשנים 2018-2017. רוב לוחמי דאעש מרוכזים כיום במחוז אידליב, שנמצא ממערב לפרת, ומשם הם יוצאים להילחם בכוחות הכורדיים והאמריקניים שפועלים בצפון-מזרח סוריה, ממזרח לנהר. אבו איברהים אל-האשמי ("הסורי") היה כנראה זה שיזם, תכנן ושיגר את מבצע הפשיטה על כלא ג'וויירן שבפרברי העיר הסורית חסקה, שהייתה פעם אחד המעוזים החשובים של דאעש.
4 צפייה בגלריה
נזקי תקיפת כוחות מיוחדים אמריקאים סוריה
נזקי תקיפת כוחות מיוחדים אמריקאים סוריה
מנהיג דאעש שחוסל בסוריה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
(צילום: EPA)
בכלא היו גם בני משפחותיהם של לוחמי דאעש, כולל מוסלמים שבאו מאירופה כדי להצטרף לארגון עם משפחות וילדים שאומנו להילחם עבור דאעש. הפשיטה על הכלא בסוף החודש שעבר הייתה המבצע הגדול ביותר של דאעש מאז שהובס כארגון שיש לו טריטוריה. הקרבות נמשכו קרוב לשבועיים, ונהרגו בהם כ-300 מאנשי דאעש וכ-100 מאנשי הכוחות הדמוקרטיים החופשיים הכורדיים, עד שבסיוע אמריקני בליסטי - גם מהאוויר וגם מהקרקע - הצליחו הכורדים לתפוס את אנשי דאעש שברחו והתבצרו בעיר ולהחזיר את חלקם הגדול לכלא.
כל אותה העת, לפי מקורות מערביים, פיקד אבו איברהים אל-האשמי ישירות על אנשיו בשטח בעזרת כמה אמצעי קשר. באותן התקשרויות, שהיו דחופות בגלל הקרבות האכזריים, לא ננקטו אמצעי זהירות מצד אנשי דאעש שנמצאים באידליב אחרי שנאלצו לברוח ממחוזות אחרים בסוריה ונכבשו על ידי משטר אסד בסיוע הפצצות רוסיות מהאוויר. אנשי דאעש התמקדו בקרב בחסקה וניסו להפיק ממנו את המירב באמצעי התעמולה שלהם, סוכנות הידיעות אל-עאמק והביטאון הרשמי של דאעש שהיללו את המבצע. אבל תוך כדי כך, התקשורת האינטנסיבית חשפה את מיקומו של המנהיג אבו איברהים, שמכונה "עבדאללה קארדש".
4 צפייה בגלריה
סוריה לוחמים כורדים מחפשים מחבלי דאעש פריצה ל כלא א סינא
סוריה לוחמים כורדים מחפשים מחבלי דאעש פריצה ל כלא א סינא
לוחמים כורדיים מחפשים אחר פעילי דאעש בחסקה
(צילום: North Press Agency Digital/Handout via REUTERS)
עד המבצע בחסקה, אבו איברהים הקפיד על פרופיל נמוך וזהותו הייתה ידועה רק למעטים בארגון ומחוצה לו. אבל נראה שהמבצע שגרם לאנשי דאעש לתחושת ביטחון ולרצון למשוך אותו ולהצליח בו עד כמה שאפשר, גרם לתוצאה שמקום המסתור של אבו איברהים, לא רחוק מהגבול עם טורקיה וקרוב לכוחות הטורקיים בתוך סוריה, נחשף. כך התאפשר לאמריקנים לאתר במדויק את המבנה שבו התגוררו אבו איברהים ומשפחתו, בדומה לבן לאדן ומשפחתו, שגם הם ניסו להסתתר באזור כפרי סמוך לצבא הפקיסטני הידידותי.
גם במבצע בליל אמש, כמו במבצע לחיסול בן לאדן, השתמשו האמריקנים בכוח קומנדו, כנראה מכוח דלתא ומכוח אריות הים שבאו בטיסה ככל הנראה מעיראק. גם איסוף המודיעין נעשה ככל הנראה משטחה על-ידי הכוחות האמריקניים והמודיעין הצבאי העיראקי, ואולי גם בסיוע גורמים אחרים במזרח התיכון. ועוד נקודת דמיון למבצע לחיסול בן לאדן: גם הפעם, האמריקנים נאלצו להשמיד מסוק שהתקלקל אחרי שנחת בשטח, או שנפגע מאש לוחמי דאעש שהגנו על מנהיגם. מסוקי קרב אמריקניים גם חיפו על המבצע אחרי שבאו בטיסה כנראה מהחבל הכורדי שבצפון עיראק.
4 צפייה בגלריה
הודעה שפרסמה ארה"ב ב-2020 על פרס של 10 מיליון דולר למי שיספק מידע על מקום הימצאו של מנהיג דאעש שכעת חוסל במבצע אמריקני ב סוריה אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
הודעה שפרסמה ארה"ב ב-2020 על פרס של 10 מיליון דולר למי שיספק מידע על מקום הימצאו של מנהיג דאעש שכעת חוסל במבצע אמריקני ב סוריה אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
ארה"ב הציעה 10 מיליון דולר על ראשו של המנהיג
(US DEPARTMENT OF STATE / AFP)
ביש המזל עם המסוקים מלווה את האמריקנים עוד משנות השמונים, כשמסוקים שלהם התרסקו במבצע לחילוץ בני הערובה באיראן ב-1980, אחר כך בעת חיסול בן לאדן, גם אז התרסק מסוק אמריקאי חמקן, שנבנה במיוחד לפשיטות שקטות בעומק שטחי האויב, והלילה פעם נוספת. הפנטגון יצטרך כנראה לעשות בדק בית במערך מסוקי הסער והקרב שלו. ככלל, הפנטגון יכול לרשום לעצמו ניצול הזדמנות ויכולת תגובה מהירה מרשימים במבצע הזה, משום שידעו לנצל את חוסר הזהירות של אבו איברהים ואנשיו, שבסופו של דבר כנראה פוצצו את עצמם כדי לא ליפול חיים בידי הלוחמים האמריקנים.
סביר להניח שחיסולו של אבו איברהים ינחית מכה מוראלית ומבצעית קשה על דאעש בכלל ועל ריכוז אנשיו המתבצרים במחוז אידליב בסוריה בפרט. החיסול מאזן את הרושם הרב שעשתה הפשיטה הגדולה של דאעש על הכלא בעיר חסקה, שנחשבה למבצע מוצלח מכל הבחינות, כולל התודעתית. הארגון עשה כל שביכולתו למנף את הפשיטה על הכלא בחסקה כדי לעודד מוסלמים להצטרף לשורות הארגון באירופה, אבל בעיקר באפריקה ובסוריה.
החיסול יחייב גם את הארגון לבחור לעצמו מנהיג חדש, וזה עתיד לגרום למאבקי כוח בתוך הארגון ולהחליש אותו עוד יותר. כיום, דאעש פועל בצורה מבוזרת ממספר מרכזים באפריקה, בסיני, בסוריה ובמזרח אסיה, ובחירת מנהיג חדש, יורש לאבו איברהים אל-האשמי, יהיה אירוע לא פשוט.