בשנת 1950 הציג מדען המחשבים הבריטי אלן טיורינג את "מבחן טיורינג" שמטרתו לקבוע אם מחשב יכול לחקות את תהליך החשיבה האנושי. יותר משבעים שנה אחר כך, במעבדות של חברת מטא עובדים במרץ בניסיון לעבור בהצלחה את "מבחן טיורינג החזותי" - לגרום למציאות מדומה (VR) להיראות כמו העולם האמיתי.
5 צפייה בגלריה
Holocake 2
Holocake 2
Holocake 2
(צילום: מטא)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מציאות מדומה, טכנולוגיה שמאפשרת למשתמשים להיטמע בסביבה וירטואלית בתלת-ממד, צפויה להיות אחד היסודות המרכזיים של המטאברס, הדור הבא של האינטרנט שמייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג רוצה להיות האדריכל הראשי שלו. הרעיון הוא שנרכיב קסדה או משקפי VR, ובאמצעות אווטאר (כפיל דיגיטלי) ניטמע בחללים וירטואליים שבהם נעבוד, נלמד, נבלה ונטייל. בשנים האחרונות נעשתה התקדמות משמעותית בכל הקשור לטכנולוגיה הזאת. תעיד על כך בין היתר ההצלחה חסרת התקדים של קסדת המציאות המדומה של מטא, קווסט 2. לפי ההערכות, מאז שהושקה בשלהי שנת 2020 נמכרו כ-15 מיליון יחידות של הקסדה.
אבל הטכנולוגיה הזאת עדיין לא מספיק בשלה בשביל לגרום למיליארדי משתמשים לחבוש קסדת מציאות מדומה במשך שעות ארוכות: הרזולוציה נמוכה מדי, שדה הראייה מוגבל והמכשירים עצמם גדולים ומסורבלים יחסית. לא משהו שתרצו להרכיב על הראש במשך יותר מחצי שעה-שעה. מעבר לכך, חלק מהמשתמשים מתלוננים על סחרחורות ואפילו בחילה.
בשביל לבנות את המטאברס, חברות הטכנולוגיה חייבות לייצר מכשירים שיהיה נוחים וקלים לשימוש וגם יצליחו לספק חוויה זהה, או קרובה מאוד, לראייה האנושית בעולם הפיזי. במהלך מפגש וירטואלי עם עיתונאים שהתקיים בשבוע שעבר, הביע צוקרברג ביטחון בכך שזה יקרה בקרוב: "לא ייקח עוד הרבה זמן עד שנוכל ליצור סצינות נאמנות לגמרי למציאות ובמקום רק להביט בהן על המסך, תוכלו להרגיש כאילו אתם שם, ולחוות דברים שלא הייתם יכולים לחוות בשום צורה אחרת".
מייקל אברש, המדען הראשי של Reality Labs, המחלקה שאחראית לפיתוח טכנולוגיות עבור המטאברס, אמר במהלך האירוע כי מבחן טיורינג החזותי "הוא מבחן ששום טכנולוגיה של מציאות מדומה לא יכולה לעבור היום. נכון שמציאות מדומה כבר יכולה ליצור תחושת נוכחות חזקה, כלומר להיות במקומות וירטואליים באופן משכנע, אבל עדיין לא הגענו לרמה שבה אנשים תוהים אם הם מסתכלים על משהו אמיתי או וירטואלי".

רזולוציה כמעט אנושית

צוקרברג הציג במהלך האירוע ארבעה אבות-טיפוס שנוצרו ב-Reality Labs. אחד מהם, שזכה לכינוי Butterscotch, הוא מכשיר עם רזולוציה שמתקרבת לרמה של הרשתית האנושית, אולם מדובר במכשיר גדול ומסורבל עם שדה ראייה מוגבל. "אנחנו מצפים שהטכנולוגיה של הצגים תלך ותשתפר מדור לדור. ובשנים הקרובות, סביר להניח שנגיע לשם או למשהו קרוב", אמר צוקרברג.
5 צפייה בגלריה
Butterscotch
Butterscotch
לא להיבהל, זה רק אב-טיפוס. Butterscotch
(צילום: מטא)
סדרה של אבות-טיפוס בשם Half Dome נוצרה בניסיון לפתור בעיה אחרת - המיקוד. באמצעות טכנולוגיה שנקראת עדשות וריפוקליות (Varifocal) ומעקב אחרי תנועת העיניים, הקסדות האלה מאפשרות להתמקד באובייקטים שנמצאים במרחקים שונים בחלל הווירטואלי. כך המשתמשים יוכלו בין היתר לקרוא טקסט של ספר - משימה די קשה בדור הנוכחי של משקפי המציאות המדומה. "זה דומה לצורה שבה עובד פוקוס אוטומטי במצלמות", הסביר צוקרברג.
5 צפייה בגלריה
טבלה
טבלה
מאוקולוס ריפט עד Butterscotch: מטא מדגימה מציגה את השיפור ברזולוציה
(צילום: מטא)
אב-טיפוס בשם Starburst הוא קסדת המציאות המדומה הראשונה עם HDR (ראשי תיבות של High Dynamic Range, טווח דינמי רחב), מושג שמתאר בהירות וניגודיות גבוהות מהרגיל. מספר הניטים - יחידות המשמשות למדידת רמת הבהירות של מסכים - מגיע בקסדה הזאת ל-20 אלף, בניגוד ל-100 ניטים בלבד בקווסט 2. במטא אומרים כי מדובר באחד המסכים הבהירים ביותר שאי פעם נוצרו.
בנוסף הציגו צוקרברג ואברש אב-טיפוס בשם Holocake 2. מדובר בקסדת המציאות הקלה והדקה ביותר שמטא יצרה, והיא מבוססת על שימוש בלייזר במקום מסכי LED. לפי אברש, הטכנולוגיה הזאת עשויה לסלול את הדרך למשקפי מציאות מדומה בעיצוב של משקפי שמש רגילים. עם זאת, החיסרון המשמעותי של האב-טיפוס הזה הוא שהוא מתחבר בכבל למחשב, זאת אומרת שאין לו את כוח המיחשוב הדרוש כדי לפעול באופן אלחוטי.
5 צפייה בגלריה
Holocake 2
Holocake 2
Holocake 2. לייזר במקום LED
(צילום: מטא)
לבסוף הציגו צוקרברג ואברש את Mirror Lake - קונספט של משקפי מציאות מדומה בעיצוב שמזכיר משקפי סקי דקים וקלילים. המטרה של מטא היא לשלב במשקפיים האלה את כל הטכנולוגיות שפותחו ב-Reality Labs בשנים האחרונות. "מדובר בקונספט מבטיח", אמר אברש, "אבל כרגע מדובר בקונספט בלבד ועדיין לא בקסדה מתפקדת לגמרי שנבנתה על מנת להוכיח חד-משמעית שהארכיטקטורה עובדת. אבל אם הכל יסתדר, זה ישנה לגמרי את החוויה החזותית במציאות מדומה".
5 צפייה בגלריה
Mirror Lake
Mirror Lake
משקפי המציאות המדומה של העתיד? Mirror Lake
(צילום: מטא)
בשנה שעברה השקיעה מטא 10 מיליארד דולר בפיתוח טכנולוגיות עבור המטאברס, ובראשן מציאות מדומה ומציאות רבודה (טכנולוגיה שמאפשרת לשלב אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית של המשתמשים). צוקרברג מאמין שעד 2030 מיליארד משתמשים יצטרפו למטאברס. לנוכח הצניחה במחיר המניה של החברה, ולצדה ההאטה בצמיחה, לא מפתיע שמנכ"ל מטא רוצה להראות למשקיעים ולציבור שיש למה לחכות. אפל, המתחרה המרכזית של מטא בתחום, נוקטת בינתיים בגישה שונה לחלוטין והיא מסרבת לאשר שהיא בכלל מפתחת קסדת מציאות מדומה, למרות שנים של הדלפות ודיווחים בנושא.