1 צפייה בגלריה
שי צרפתי עם אביו משה, שנהרג באסון
שי צרפתי עם אביו משה, שנהרג באסון
שי צרפתי עם אביו משה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
שנה חלפה מאז האסון במירון. כל כך הרבה קרה, ויחד עם זאת כל כך הרבה לא השתנה. מוות, חיים חדשים, הקמת ועדה חקירה ממלכתית, עמידה במרכז השיח הציבורי והסתגלות לחיים שאחרי הם מנת חלקם של בני המשפחות שנשארו מאחור. אנחנו לא יודעים למה השם בחר אותנו, כנראה שהוא יודע את הסיבה. השנה בהילולה, על אף ההגבלות והשינויים, הרבה דברים יהיו דומים. אני לא מדבר רק על השירה והריקודים והתפילות שיזעקו לשמיים. אני מדבר על המארגנים.
מפקד המחוז שמעון לביא, מי שטען בוועדת החקירה "אני האחראי אבל לא האחראי היחידי", ימשיך לפקד ולנהל את המחוז. מפכ"ל המשטרה, שניסה למכור לוועדת החקירה את ההכנות להילולה כסיפור הצלחה מסחרר וטען שהיה עושה הכל אותו הדבר, ימשיך לאשר תוכניות ולשמוע תדריכים. ומנכ"ל המרכז למקומות קדושים ממשיך בהנהלת ההר כאילו דבר לא קרה.
מבחינתם של כל הגורמים שאישרו ופיקחו על ההילולה, 45 הרוגים הם בסך הכל מכה קטנה בכנף. בשביל ליצור אירוע שכולל 45 הרוגים ו-145 פצועים (את מספר הפצועים בנפש לא ניתן לספור), צריך שנים של דהירה ברמזור אדום, לצפצף על תמרורי האזהרה ואפילו לירוק על האזרחים ולתת להבין טוב-טוב שיש מי שיושב במגדל השן ויש את מי שלא.
שי צרפתישי צרפתיצילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
כמו ששנים של טמינת הראש בחול ועצימת עיניים קרסו בערב אחד, ככה קרסה האחריות ואת מקומה תפסה עזות המצח וחוסר הבושה. אף אחד מהאחראים לא חשב לרגע שהוא צריך לסיים את תפקידו. עם הקמת ועדת החקירה הממשלה הייתה צריכה לקבל החלטה שכל פקיד שהיה מעורב באירוע יושעה עד סוף עבודתה. גם אם הוועדה תזכה אותם מאחריות, המקסימום שהיה נפגע הוא שמם הטוב שיוכל לחזור למקומו במהרה. אך במידה שהוועדה תראה בהם אחראים, ברור לכולנו שאותם בעלי תפקידים שצריכים לשמור על שלומנו אינם הראויים והנכונים להיות בתפקיד.
רבי נחמן מברסלב כותב שאם תיקח את הדבר הנורא ביותר, תדביק לו נקודה טובה ותתמקד בה, כל הדבר הנורא הזה יהפוך לאור גדול. נקודת האור הגדולה ואולי היחידה שאפשר להדביק לאסון הזה הוא עמך ישראל שלרגע אחד לא הפסיק לחבק, לאהוב ולהרעיף אהבה על המשפחות ולקחת אחריות לאומית. אשריכם ישראל.
  • הכותב הוא בנו של משה צרפתי שנספה באסון במירון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com