אילון מאסק עשה זאת: אחרי שבועות של דרמה, האיש העשיר בעולם הגיע להסכמה עם דירקטוריון טוויטר על רכישת החברה, שתהפוך מציבורית לפרטית. כעת, אחרי שהסאגה הכלכלית הגיעה לסיומה, העולם תוהה כיצד תיראה אחת הרשתות החברתיות הגדולות והחשובות בעולם תחת שלטונו של מאסק הבלתי צפוי.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
טוויטר בידיו. אילון מאסק
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)

עוד כתבות בנושא:

כדי לענות על השאלה הזאת צריך להבין קודם כל מדוע מאסק בכלל החליט לרכוש את טוויטר. אם אתם שואלים אותו, כסף בכלל לא קשור לזה. "לא אכפת לי מהצד הכלכלי בכלל", אמר מאסק מוקדם יותר החודש. ואכן, סביר להניח שמי שהפך לאיש העשיר בעולם בזכות טסלה וספייס-אקס לא סבור שטוויטר, רשת חברתית שלא הצליחה להפוך למכונה להדפסת מזומנים כמו המתחרה פייסבוק, תהפוך אותו לאיש עשיר בהרבה.
המניע הרשמי של מאסק הרבה יותר אלטרואיסטי. המיליארדר מגדיר את עצמו כ"אבסולוטיסט של חופש הביטוי" ובמכתב לדירקטוריון הוא הבהיר: "השקעתי בטוויטר (מאסק קנה 9% ממניות החברה לפני שרכש את כולה - י.מ) בגלל שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות פלטפורמה לחופש ביטוי ברחבי העולם, ואני מאמין שחופש ביטוי הוא חיוני לדמוקרטיה מתפקדת". על מנת לעשות זאת, טען, טוויטר צריכה להפוך לחברה פרטית.
בהודעה שפרסם הערב עם השלמת העסקה כתב מאסק כי הוא רוצה לשפר את טוויטר באמצעות "חיזוק המוצר עם פיצ'רים חדשים, העברת האלגוריתמים לקוד פתוח כדי להגביר את האמון, הבסת הבוטים שמפיצים ספאם ואימות הזהות של כל בני האדם. לטוויטר יש פוטנציאל אדיר - אני מצפה לעבוד עם החברה ועם קהילת המשתמשים כדי לממש אותו".
מאסק הבהיר בשבועות האחרונים כי הוא רוצה לצמצם את ניטור התוכן בפלטפורמה על מנת להפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי". עם זאת, הוא הודה שיהיה צורך בסינון תכנים שכוללים הסתה לאלימות, וכן לציית לחוקי המדינות השונות שבהן פועלת הרשת החברתית.

בדרך להתנגשות עם הרגולטורים?

המיליארדר ציין גם כי הוא מעדיף שהעונש על הפרה של כללי הקהילה יהיה "פסק זמן" ולא השעיה לצמיתות - רמז לכך שהוא עשוי להחזיר לפלטפורמה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שנחסם בעקבות המהומות בקפיטול בינואר 2021. טראמפ, אגב, הצהיר הערב שבכל מקרה אין בכוונתו לחזור לפלטפורמה וכי הוא מעדיף לפעול במסגרת הרשת החברתית שהוא הקים בעצמו, Truth Social.
ההצהרות של מאסק על חופש הביטוי הפכו אותו ליקיר השמרנים בארה"ב, שטוענים כבר שנים שהרשתות החברתיות מוטות נגדם. עם זאת, הגישה המינימליסטית שלו בכל הנוגע לניטור תוכן עשויה להוביל אותו למסלול התנגשות עם רגולטורים בעולם, שפועלים לריסון ביטויי השנאה ברשתות החברתיות, וכן לתקוע טריז בינו לבין המפרסמים, שנוטים להתרחק משערוריות.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ופרג אגרוול
אילון מאסק ופרג אגרוול
אילון מאסק ופרג אגרוול
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)
בריאיון בכנס של TED בקנדה שהתקיים לפני כשבועיים אמר מאסק כי הוא מעוניין גם להפוך את הקוד של טוויטר לפתוח (Open Source), כך שמומחים חיצוניים יוכלו לבחון אותו ולהבין כיצד עובד האלגוריתם של הפלטפורמה. "הקוד צריך להתפרסם באתר Github כדי שאנשים יוכלו לראות אותו", טען.
בנוסף, סביר להניח שמאסק יבקש לרענן את טוויטר ולהוסיף לה פיצ'רים וכלים חדשים. הוא היה בין המשתמשים שהפצירו בחברה להוסיף כפתור עריכה (edit) לפלטפורמה, צעד שטוויטר הודיעה עליו סוף סוף מוקדם יותר החודש. מנגד, ללא לחץ מצד בעלי המניות להגדיל את מספר המשתמשים בפלטפורמה, מאסק עשוי גם לשנות ואף לבטל חלק מהיוזמות של החברה.

רמז למפרסמים

מוקדם יותר החודש הציע מאסק שורה של שינויים לטוויטר בלו, השירות למנויים בתשלום: לדבריו, המחיר של השירות שמאפשר בין היתר לבטל פרסום של ציוץ צריך לרדת מ-3 דולר לאזור ה-2 דולר, המנויים צריכים לקבל וי כחול שמעיד על כך שהזהות שלהם אומתה, יש לאפשר להם לשלם במטבעות מקומיים ואולי אפילו במטבע הקריפטו דוג'קוין ואין להציג להם פרסומות. מדובר ברמז לכך שמאסק מעוניין לצמצם את התלות של טוויטר בהכנסות מפרסום ולעבור למודל עסקי שמבוסס על הכנסות ממנויים.
טוויטר
סביר להניח שמאסק יוביל גם שינויים בכוח האדם של החברה - מההנהלה ומטה. המנכ"ל פרג אגרוול עשוי להיות בין הראשונים שיעזבו אחרי שהחברה תעבור לידיו של הבעלים החדש, והוא בטח לא יהיה היחיד. הצעתו של מאסק להפוך את מטה החברה בסן פרנסיסקו למקלט עבור חסרי בית, "כי גם ככה אף אחד לא מופיע לעבודה" בגלל מגפת הקורונה, מצביעה על כך שהוא לא מרוצה מאיך שהדברים בחברה מתנהלים. למעשה, עובדים בטוויטר הביעו בשבועות האחרונים חשש מכך שמעורבותו של מאסק בחברה תוביל לשינוי בתרבות הארגונית שלה. בפגישה שהתקיימה אמש עם עובדי החברה אמר אגרוול כי כרגע לא מתוכננים פיטורים, אך הודה כי עתידה של טוויטר לוט בערפל. כאשר נשאל על האפשרות שטראמפ יורשה לשוב לפלטפורמה, השיב המנכ"ל בכנות: "ברגע שהעסקה תושלם, אנחנו לא יודעים לאיזה כיוון הפלטפורמה תלך. אני מאמין שכאשר תהיה לנו הזדמנות לשוחח עם אילון, זוהי שאלה שצריך להפנות אליו". מאסק צפוי לערוך מפגש עם העובדים במועד שטרם נקבע.
פורסם לראשונה: 23:00, 25.04.22