בשיתוף יד ושם
הרצון לתעד את זוועות השואה היה מנת חלקם של רבים מהיהודים שנכלאו במחנות ההשמדה, אולם זו הייתה משימה מורכבת: לא היו כלי כתיבה זמינים, גם לא נייר, ומי שכבר הצליח לכתוב היה צריך למצוא מקום מסתור ליומנו.
אווה האן (לימים חווה גולדשטיין) ובעלה גורשו ביולי 1943 מפראג למחנה טרזינשטט. אווה שימשה בטרזינשטט כמדריכת ילדים – ואף צולמה לסרט תעמולה נאצי שהופק במחנה. במהלך שהותה שם הגיע לידה טופס לניהול חשבונות של "המינהל העצמי היהודי בטרזינשטט". על גב הדף היא כתבה את שיריו של ביאליק, "זריתי לרוח אנחתי" ו"חוזה, לך ברח", בכתב יד עגול וברור.
2 צפייה בגלריה
1.	אווה האן ובעלה הראשון, ינדה (שלמה) קאופמן בחתונתם, פראג, 1941
1.	אווה האן ובעלה הראשון, ינדה (שלמה) קאופמן בחתונתם, פראג, 1941
אווה האן ובעלה הראשון, ינדה (שלמה) קאופמן בחתונתם, פראג, 1941
(צילום: ארכיון יד ושם)
היא שמרה על הנייר הזה מכל משמר, ואף הביאה אותו עימה כשעלתה לישראל. הוא נמסר לארכיון יד ושם על ידי בתה, נעמי הלוי, במסגרת פרויקט "לאסוף את השברים", במסגרתו מוסרים אנשים פריטים מתקופת השואה. "אנו פוגשים יותר ויותר אנשים שאחרי שנים רבות החליטו לתרום לנו את הפריטים שברשותם על אף חשיבותם האישית, מתוך ההבנה שכך הם יישמרו באופן המתאים ביותר ויהיו חלק מזיכרון השואה והנצחתה לדורות הבאים", מסבירים ביד ושם.
טקסט נוסף שנמסר במסגרת הפרויקט מצמרר בסימבוליות שלו. מצד אחד: טופס של הס"ס לדרישת תשלום בגין החזקת עובדי כפייה יהודים. בחלקו האחורי: חלק מ"הגאזט של אנאברג", מעין עיתון שכתבו מספר אסירות במחנה אנאברג בשלזיה. חלק מהאסירות עבדו במחנה כמזכירות או קלדניות וכך השיגו חומרים משרדיים ששימשו להפקתו, כולל טפסים רשמיים של הנאצים.
2 צפייה בגלריה
שירי ביאליק שכתבה אווה האן בטרזינשטט
שירי ביאליק שכתבה אווה האן בטרזינשטט
שירי ביאליק שכתבה אווה האן בטרזינשטט
(צילום: ארכיון יד ושם)
בגאזט היו קטעי תיאטרון שהושתתו על הווי המחנה ואף הוצגו שם. אחד מהם מתאר את חייה של נערה במחנה: "חלפו שנים עשור, מזל אין בקנה. הנה הגעתי, נעבעך, היישר למחנה; כאן יש לי פרנוסה, כאן יש מטרה, כל היום אני שרה, אין לי ברירה". את הגאזט תרמה ליד ושם בתה של לידיה קולניק, אחת מאותן נערות.
אם ברשותכם פרטים נוספים מהשואה תוכלו לתרום אותם בימי האיסוף הקרובים: בספרייה העירונית ברחוב תרמ"ב בראשון־לציון ב־11.5, בספרייה העירונית מידעטק נהריה ב־16.5, בספרייה העירונית ברחוב סוקולוב בהרצליה ב־18.5, במתנ"ס רמת אלון בחיפה ב־24.5, בספרייה העירונית ע"ש מאירהוף באשדוד ב־30.5, בשד' בנימין 60 בנתניה ב־1.6, בספרייה העירונית ברחוב המשחררים בבאר־שבע ב־13.6 ובארכיון העיר רעננה ב־21.6. ניתן גם לתאם פגישה ביד ושם למסירה אישית של החפצים במייל collect@yadvashem.org.il.
הכתבה פורסמה בידיעות אחרונות
בשיתוף יד ושם