חברת הקונגרס הרפובליקנית ליז צ'ייני הפסידה הלילה (יום ד') בפריימריז בוויומינג ואיבדה את מקומה בבית הנבחרים. צ'ייני, שבעבר הייתה כוכבת עולה במפלגה הרפובליקנית, הפכה למנודה בעקבות התנגדותה לדונלד טראמפ – וכהונתה בוועדה בקונגרס שחוקרת את מהומות הקפיטול.
לאור המאבק שניהלה נגד הנשיא לשעבר, ההפסד של צ'ייני בפריימריז היה צפוי. היא הפסידה לעורכת הדין הרייט הייגמן, שבמהלך הקמפיין קיבלה את תמיכתו של טראמפ. הייגמן שותפה לעמדה - השקרית - שבחירות 2020 "נגנבו" מטראמפ. הייגמן זכתה ב-66% מהקולות, צ'ייני קיבלה 29.2% בלבד. הייגמן תתמודד בנובמבר על מושב בבית הנבחרים בוושינגטון מטעם וויומינג - שנחשבת למדינה שמרנית ביותר. בבחירות לנשיאות 2020 כ-70% מהבוחרים הצביעו לטראמפ.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
טראמפ, שאמר שצ'ייני "לא נאמנה", חגג את ההפסד שלה
(צילום: רויטרס, GettyImages)
ליז צ'ייני בת ה-56 היא בתו של דיק צ'ייני, שהיה הסגן של הנשיא ג'ורג' בוש. הקדנציה שלה בבית הנבחרים, שתסתיים בנובמבר, היא השלישית שלה. בנאום ההפסד היא התחייבה לעשות "כל מה שצריך כדי לוודא שדונלד טראמפ לעולם לא יתקרב שוב לחדר הסגלגל". היא הזהירה מתיאוריית הקונספירציה על "גניבת הבחירות", וקראה לפוליטיקאים משני הצדדים להצטרף למאבק שלה להגן על הדמוקרטיה האמריקנית. "אף אמריקני לא צריך לתמוך ב'מכחישי בחירות'", אמרה המחוקקת הרפובליקנית, והדגישה כי "הסירוב שלהם לכבד את שלטון החוק ישחית את העתיד שלנו".
ההפסד הצפוי של צ'ייני מעיד על ההשפעה האדירה של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, ועל הסיכון הגדול שכרוך בהתנגדות לטראמפ ולנרטיב שלו על גניבת הבחירות. "לפני שנתיים ניצחתי בפריימריז האלה עם 73% מהקולות", אמרה צ'ייני. "יכולתי לעשות זאת שוב, בקלות. הדרך הייתה ברורה, אבל דרשה ממני לשתף פעולה עם השקר של טראמפ על בחירות 2020. שום מושב בקונגרס, ושום תפקיד במדינה הזאת, לא חשובים יותר מהעקרונות שכולנו נשבענו להגן עליהם. הבנתי היטב את ההשלכות הפוליטיות האפשריות של ציות לחובה שלי".
6 צפייה בגלריה
ליז צ'ייני
ליז צ'ייני
"לא רציתי לשתף פעולה עם השקר על בחירות 2020"
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
ליז צ'ייני
ליז צ'ייני
(צילום: רויטרס )
יש השערות לפיהן צ'ייני תתמודד על הנהגת המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024, או אפילו תרוץ כמועמדת עצמאית. היא לא התייחסה בצורה מפורשת להשערות האלה, אך אמרה שהפריימריז הרפובליקניים בוויומינג – בלי קשר לתוצאות – מהווה "התחלה של מאבק שהולך להימשך. אנחנו נמצאים ברגע שבו הדמוקרטיה שלנו באמת עומדת תחת מתקפה ותחת איום". צ'ייני הגדירה את הקמפיין שלה כקרב על נשמתה של המפלגה הרפובליקנית, שאותה היא מנסה להציל מ"טראמפיסטים" שמתנגדים לחוקה האמריקנית.
צ'ייני היא סגנית יו"ר הוועדה בבית הנבחרים שחוקרת את אירועי הקפיטול ב-2021, ואת הקשר של טראמפ להסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס. בוועדה מכהן עוד מחוקק רפובליקני אחד – אדם קינזינגר, שהחליט שלא להתמודד על כהונה נוספת בנובמבר.
6 צפייה בגלריה
הרייט הגמן
הרייט הגמן
הרייט הייגמן, שהביסה את צ'ייני
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
הרייט הגמן
הרייט הגמן
(צילום: רויטרס )
בבית הנבחרים מכהנים בסך הכול 10 רפובליקנים שתמכו בהליך ההדחה השני של טראמפ, אחרי מהומות הקפיטול. ארבעה מהם החליטו שלא להתמודד פעם נוספת. צ'ייני ועוד שלושה רפובליקנים אחרים הפסידו ליריבים שקיבלו את תמיכתו של טראמפ. רק שני מחוקקים - דיוויד ולדאו מקליפורניה ודן ניוהאוס מוושינגטון – ניצחו ויתמודדו על כהונה נוספת בנובמבר.
למרות ש-93% מהצבעותיה בקונגרס היו בעד המדיניות של טראמפ, הנשיא לשעבר לא סולח לצ'ייני על כהונתה בוועדת החקירה בבית הנבחרים. טראמפ אמר שצ'ייני "אינה נאמנה" ו"מחרחרת מלחמה". המחוקקת קיבלה איומים על חייה, ונאלצה לנסוע בליווי משטרתי. צ'ייני, שנערכה להפסד, ניהלה קמפיין צנוע ביותר ללא עצרות או אירועים פומביים. טראמפ, כצפוי, חגג את התבוסה שלה. הוא אמר שההפסד של צ'ייני הוא "תוצאה נהדרת לאמריקה. עכשיו כשהיא סוף-סוף נעלמת לתהום הנשייה הפוליטית, ששם, אני בטוח, היא תהיה הרבה יותר שמחה ממה שהיא עכשיו".

אלסקה: פיילין במירוץ לקונגרס, ההכרעה בסוף אוגוסט

בנוסף לוויומינג נערכו פריימריז גם באלסקה. הפריימריז באלסקה ייחודיים, ובהם מועמדים רפובליקנים, דמוקרטים ועצמאיים מתחרים ביניהם על מושב בסנאט ובבית הנבחרים. במירוץ לסנאט העפילה לשלב הבא הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקובסקי – שכמו צ'ייני נחשבת גם היא ליריבה בולטת של טראמפ. בנובמבר היא תתמודד מול שלושה יריבים: קלי שיבקה הרפובליקנית, שקיבלה את תמיכתו של טראמפ, פטרישיה צ'סברו הדמוקרטית ויריב נוסף שזהותו טרם נקבעה.
בתום ספירת 72% מהקולות קיבלה מורקובסקי 42.7%, לעומת 41.4% לשיבקה ו-6.2% לצ'סברו. כמו וויומינג, גם אלסקה נחשבת למדינה "אדומה" מובהקת עם רוב רפובליקני גדול.
6 צפייה בגלריה
שרה פיילין פריימריז בחירות מיוחדות ל מושב של אלסקה בבית הנבחרים ב ארה"ב
שרה פיילין פריימריז בחירות מיוחדות ל מושב של אלסקה בבית הנבחרים ב ארה"ב
שרה פיילין. תצליח להיבחר לקונגרס?
(צילום: AP)
מירוץ נוסף באלסקה טרם הוכרע, אחרי שאף מועמד לא קיבל יותר מ-50%: במירוץ מתמודדים המועמדים על המושב של אלסקה בבית הנבחרים, בעקבות מותו של דון יאנג הרפובליקני - שהחזיק במושב של אלסקה במשך 49 שנה ומת בחודש מרץ בגיל 88. המנצח בבחירות ימלא את שארית כהונתו של המחוקק המנוח. הכהונה הזו תסתיים בינואר 2023, כלומר בעוד כארבעה חודשים בלבד.
במירוץ מתחרה שרה פיילין - שהייתה בעבר מושלת אלסקה, וב-2008 שימשה כסגנית המיועדת של ג'ון מקיין במירוץ מול ברק אובמה. היא מתמודדת מול ניק בגיץ' הרפובליקני ומארי פלטולה הדמוקרטית. זהות המנצח תתברר ב-31 באוגוסט. בחירות נוספות - שהמנצח בהן ייבחר לכהונה מלאה בת שנתיים שתחל בינואר 2023 - ייערכו באלסקה בחודש נובמבר. שלושת המתמודדים על מקומו של יאנג יתחרו ביניהם גם בנובמבר, יחד עם מועמד רביעי שזהותו טרם נקבעה.